Нови критики от Брюксел за бавното усвояване на парите за пътища

Нови критики от Брюксел за бавното усвояване на парите за пътища

Европейската комисия е разкритикувала за пореден път бавното усвояване на парите за пътища, предвидени по Оперативна програма (ОП) "Транспорт". Това стана ясно от пресконференция на регионалния министър Росен Плевнелиев след завръщането му от работно посещение в Брюксел.

ЕК е определила Оперативна програма "Регионално развитие" като най-добре работещата програма, а ОП "Транспорт" – като най-проблемна. "Ако съберем трите лота на магистрала "Тракия", в очите на Брюксел това са 23 на сто изпълнение на програмата при 45 на сто усвояване на евросредства по Оперативна програма "Регионално развитие", посочи министърът.

По думите му, много трудно било на гражданите и на медиите да разберат "отчуждителните процедури, археология, съпътстващи трасета, местене на стълбове, селскостопански пътища, газови линии, преместване на железопътни линии – всичко това не е изчистено окончателно и е много по-трудно, отколкото да направим един търг".

Новата цел на регионалното министерство и пътната агенция е за година и половина усвояемостта на средствата по ОПТ да стигне 60%. Това означава до април месец следващата година да са подписани договори за нови седем лота на обща стойност 500 млн. лева. Сред тях са по два нови лота на магистралите "Струма" и "Марица", отсечките Кърджали-Подкова и Мездра-Ботевград. Процедурите за възлагане на обществени поръчки за въпросните проекти ще стартират последователно от септември-октомври.

Общините получиха 106 млн.лева за подобряване на градската среда

Междувременно регионалното министерство и кметовете на 21 общини подписaха договори за предоставяне на безвъзмездна финансова от еврофондовете на стойност 106.395 млн. лева.

Проектите на общините по ОПРР са за реконструкции на улична мрежа, изграждане на зелени площи, алеи и детски площадки. Община Първомай се похвали с проект за скейтборд парк.

Повече от 1900 работни места ще бъдат осигурени при реализацията на проектите за подобряване на градската среда в общините, каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Срокът на изпълнението им е 24 месеца.

Пътните проекти, финансирани със заеми, се замразяват окончателно през 2010 г.

През тази година няма да се изпълняват никакви пътни проекти, финансирани чрез инвестиционни заеми. Става въпрос за пътните проекти по програма "Транзитни пътища" и по програмата за ремонт на отсечки на Световната банка. Премиерът Бойко Борисов също коментира темата в петък, като обясни, че ако през вземем пари от двете институции, за да продължи работата по проектите, дефицитът на страната ще се увеличи. Това е недопустимо при открита наказателна процедура от ЕК за свръхдефицит.

По програмата на ЕИБ се спират ремонти на 1132 км пътища за около 650 млн. лева, а по тази на Световната банка – на 390 км за 226.4 млн. лева. Няма да се проведат търгове за ремонт на отсечки за 301 км, които щяха да се финансират също по "Транзитни пътища 5". Причината е, че държавата не разполага с около 380 млн. лева за национално съфинансиране. Такова ще се намери най-рано през април 2011 г.

Апокалиптична картина няма и катастрофи не се случват, длъжни сме да реагираме адекватно спрямо различните източници на финансиране и възможностите, които имаме, каза регионалният министър. Временно отлагаме изпълнението на проекти за 105 млн. лв. и не спираме 2000 километра пътища, и не замразяваме 300 млн. евро, заяви в петък Плевнелиев.

Председателят на браншовата камара "Пътища" Румен Йовчев възрази, че става дума за спиране на строително-ремонтни дейности на 1650 километра и това е доста. По "Транзитни пътища 5" и по проекта със Световната банка на бранша са дължими 48 млн. лв. за изпълнени и сертифицирани строителни дейности. В същото време има сертифицирани дейности, които в момента се проверяват, има и други дейности, за които предстои сертификация, и по данни на камарата сумата възлиза на още над 100 млн. лв., което е притеснително за бизнеса.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?