Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Нови критики от Брюксел за бавното усвояване на парите за пътища

6 коментара
Нови критики от Брюксел за бавното усвояване на парите за пътища

Европейската комисия е разкритикувала за пореден път бавното усвояване на парите за пътища, предвидени по Оперативна програма (ОП) "Транспорт". Това стана ясно от пресконференция на регионалния министър Росен Плевнелиев след завръщането му от работно посещение в Брюксел.

ЕК е определила Оперативна програма "Регионално развитие" като най-добре работещата програма, а ОП "Транспорт" – като най-проблемна. "Ако съберем трите лота на магистрала "Тракия", в очите на Брюксел това са 23 на сто изпълнение на програмата при 45 на сто усвояване на евросредства по Оперативна програма "Регионално развитие", посочи министърът.

По думите му, много трудно било на гражданите и на медиите да разберат "отчуждителните процедури, археология, съпътстващи трасета, местене на стълбове, селскостопански пътища, газови линии, преместване на железопътни линии – всичко това не е изчистено окончателно и е много по-трудно, отколкото да направим един търг".

Новата цел на регионалното министерство и пътната агенция е за година и половина усвояемостта на средствата по ОПТ да стигне 60%. Това означава до април месец следващата година да са подписани договори за нови седем лота на обща стойност 500 млн. лева. Сред тях са по два нови лота на магистралите "Струма" и "Марица", отсечките Кърджали-Подкова и Мездра-Ботевград. Процедурите за възлагане на обществени поръчки за въпросните проекти ще стартират последователно от септември-октомври.

Общините получиха 106 млн.лева за подобряване на градската среда

Междувременно регионалното министерство и кметовете на 21 общини подписaха договори за предоставяне на безвъзмездна финансова от еврофондовете на стойност 106.395 млн. лева.

Проектите на общините по ОПРР са за реконструкции на улична мрежа, изграждане на зелени площи, алеи и детски площадки. Община Първомай се похвали с проект за скейтборд парк.

Повече от 1900 работни места ще бъдат осигурени при реализацията на проектите за подобряване на градската среда в общините, каза заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. Срокът на изпълнението им е 24 месеца.

Пътните проекти, финансирани със заеми, се замразяват окончателно през 2010 г.

През тази година няма да се изпълняват никакви пътни проекти, финансирани чрез инвестиционни заеми. Става въпрос за пътните проекти по програма "Транзитни пътища" и по програмата за ремонт на отсечки на Световната банка. Премиерът Бойко Борисов също коментира темата в петък, като обясни, че ако през вземем пари от двете институции, за да продължи работата по проектите, дефицитът на страната ще се увеличи. Това е недопустимо при открита наказателна процедура от ЕК за свръхдефицит.

По програмата на ЕИБ се спират ремонти на 1132 км пътища за около 650 млн. лева, а по тази на Световната банка – на 390 км за 226.4 млн. лева. Няма да се проведат търгове за ремонт на отсечки за 301 км, които щяха да се финансират също по "Транзитни пътища 5". Причината е, че държавата не разполага с около 380 млн. лева за национално съфинансиране. Такова ще се намери най-рано през април 2011 г.

Апокалиптична картина няма и катастрофи не се случват, длъжни сме да реагираме адекватно спрямо различните източници на финансиране и възможностите, които имаме, каза регионалният министър. Временно отлагаме изпълнението на проекти за 105 млн. лв. и не спираме 2000 километра пътища, и не замразяваме 300 млн. евро, заяви в петък Плевнелиев.

Председателят на браншовата камара "Пътища" Румен Йовчев възрази, че става дума за спиране на строително-ремонтни дейности на 1650 километра и това е доста. По "Транзитни пътища 5" и по проекта със Световната банка на бранша са дължими 48 млн. лв. за изпълнени и сертифицирани строителни дейности. В същото време има сертифицирани дейности, които в момента се проверяват, има и други дейности, за които предстои сертификация, и по данни на камарата сумата възлиза на още над 100 млн. лв., което е притеснително за бизнеса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. @@@
    #9

    в Брюксел, тя умее да се справя с всичко.Само че май в Брюксел не оценяват основните й качества които се котират в България. Жалко сигулно тези европейци нищо не разбират.

  2. Але&Со
    #8

    че еврофондове се дават само ако тлъста част от парите отидат за евроконсултации. Трябва да има европейски играчи, които да са заинтересовани да получим еврофондовете. Тогава ще постигнем 100% усвояемост. (на 50% от фондовете). Що се правите, че не разбирате.

  3. Дедо Тошо
    #6

    и като си изпочупи колата, кой знае тогава какво ще каже.

  4. RAN
    #5

    Състоянието на пътната мрежа в БГ е ткова, че приоритет трябва да бъде етапната рехабилитацията (капитален ремонт) на всички пътища пред непосилния приоритет да се строят пет магистрали едновременно - изключение "Люлин","Тракия" и СОП.

  5. аз
    #2

    По-безхаберни, нагли и безсрамни ръководители начело на пътния бранш не е имало. Разбирай Плевнелиев и компания, Йотов и компания + рода и т.н. Но къде е народа???? Няма го! И пътищарите никакви ги няма. Чакат. Дано им подхвърлят някоя троха. Те ще си платят разбира се за тази милост. Жалък народ.

  6. някой
    #1

    Явно теб трябва да те пуснат, защото разбираш от усвояване на еврофондове за пътища и щом преценяваш, че Костадинова няма качества. Яви се ти като си толкова компетентен, може пък теб да те оценят, знае ли човек?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.