Около 1.5 млрд. евро за пътища отиват за други проекти

Около 1.5 млрд. евро за пътища отиват за други проекти

За да не загуби около 1.5 млрд. евро от европейските средства, предвидени по Оперативната програма “Транспорт“(ОПТ) до 2013 г., България ще поиска от Европейската комисия да ѝ разреши корекции, които да позволят прехвърляне на пари между отделните проекти, оси и дори към други оперативни програми. Това стана ясно в петък на семинар на транспортното министерство.

Преразпределянето на средствата, но вътре в оперативните програми, се позволява от Европейската комисия.

Страната ни започва да губи пари от ОПТ, ако до края на следващата година не е усвоила над 200 млн. евро, съобщи в петък Галина Василева, директор на дирекция “Координация на програми и проекти“ в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). На теория съществува такава възможност, но тя е много малко вероятна, коментира зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски.

Според сега действащите договорки с ЕК страната ни трябва да усвои 296 млн. евро от Оперативна програма “Транспорт“ до края на 2011 г., след което започва да губи пари.

Средствата по ОПТ са около 2 млрд. евро. От началото на програмата през 2007 г. до 20 септември т.г. сме усвоили едва 90.962 млн. евро. Те са за проекта за разширение на софийското метро и аванс от около 7 млн. евро за магистрала “Тракия“.

Тъй като вероятността да изпълним този ангажимент е малка, от края на тази година или началото на следващата ще започнем преговори с ЕК за прехвърляне на пари от програмата между отделните проекти, оси и дори към други програми.

ОПТ се финансира от Кохезионния фонд на ЕС, съответно пари от нея могат да се прехвърлят само към проекти, финансирани от същия фонд. От него се финансират инфраструктурни проекти от общоевропейско значение.

От оста за пътни проекти единствено “Тракия“ се изпълнява. До края на годината могат да стартират проектите за магистрала “Марица“, пътя Кърджали – Подкова и връзката на околовръстното с аутобана “Хемус“. Рискови са проектите за пътните отсечки Враца–Ботевград и Видин–Монтана. За магистрала “Струма“ ще има търгове най-рано март-април догодина.

От жп проектите се изпълнява само този за ремонта на отсечката Свиленград–турска граница. За модернизацията на релсовия път Пловдив–Бургас в момента се събират оферти. До две седмици ще тръгне търгът за ремонта на жп отсечката Септември–Пловдив.

Най-скъпият жп проект – този за линията между София и Видин, който се оценява на 3.6 млрд. евро, няма изгледи да започне скоро. В момента оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на линията се финансира от програма ИСПА. Предварителните данни са, че участъкът ще има изключително негативно въздействие върху защитената местност “Въртопски дол“. Сега трасето трябва или да се измести, или да се строи скъпа и сложна естакада над района. По програма “Транспорт“ за настоящия програмен период са предвидени 50 млн. евро. за изготвяне на проекта. Поради неяснотата около ОВОС-а, търг няма да стартира.

Още по темата
Още от Бизнес