Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Около 1.5 млрд. евро за пътища отиват за други проекти

26 коментара
Около 1.5 млрд. евро за пътища отиват за други проекти

За да не загуби около 1.5 млрд. евро от европейските средства, предвидени по Оперативната програма “Транспорт“(ОПТ) до 2013 г., България ще поиска от Европейската комисия да ѝ разреши корекции, които да позволят прехвърляне на пари между отделните проекти, оси и дори към други оперативни програми. Това стана ясно в петък на семинар на транспортното министерство.

Преразпределянето на средствата, но вътре в оперативните програми, се позволява от Европейската комисия.

Страната ни започва да губи пари от ОПТ, ако до края на следващата година не е усвоила над 200 млн. евро, съобщи в петък Галина Василева, директор на дирекция “Координация на програми и проекти“ в Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). На теория съществува такава възможност, но тя е много малко вероятна, коментира зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски.

Според сега действащите договорки с ЕК страната ни трябва да усвои 296 млн. евро от Оперативна програма “Транспорт“ до края на 2011 г., след което започва да губи пари.

Средствата по ОПТ са около 2 млрд. евро. От началото на програмата през 2007 г. до 20 септември т.г. сме усвоили едва 90.962 млн. евро. Те са за проекта за разширение на софийското метро и аванс от около 7 млн. евро за магистрала “Тракия“.

Тъй като вероятността да изпълним този ангажимент е малка, от края на тази година или началото на следващата ще започнем преговори с ЕК за прехвърляне на пари от програмата между отделните проекти, оси и дори към други програми.

ОПТ се финансира от Кохезионния фонд на ЕС, съответно пари от нея могат да се прехвърлят само към проекти, финансирани от същия фонд. От него се финансират инфраструктурни проекти от общоевропейско значение.

От оста за пътни проекти единствено “Тракия“ се изпълнява. До края на годината могат да стартират проектите за магистрала “Марица“, пътя Кърджали – Подкова и връзката на околовръстното с аутобана “Хемус“. Рискови са проектите за пътните отсечки Враца–Ботевград и Видин–Монтана. За магистрала “Струма“ ще има търгове най-рано март-април догодина.

От жп проектите се изпълнява само този за ремонта на отсечката Свиленград–турска граница. За модернизацията на релсовия път Пловдив–Бургас в момента се събират оферти. До две седмици ще тръгне търгът за ремонта на жп отсечката Септември–Пловдив.

Най-скъпият жп проект – този за линията между София и Видин, който се оценява на 3.6 млрд. евро, няма изгледи да започне скоро. В момента оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) на линията се финансира от програма ИСПА. Предварителните данни са, че участъкът ще има изключително негативно въздействие върху защитената местност “Въртопски дол“. Сега трасето трябва или да се измести, или да се строи скъпа и сложна естакада над района. По програма “Транспорт“ за настоящия програмен период са предвидени 50 млн. евро. за изготвяне на проекта. Поради неяснотата около ОВОС-а, търг няма да стартира.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

26 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Балканец
    #27

    Поне това да имаше.Поне пътища да бяха изградили за тези десетилетия.Сега да не харчим пари и да не гоним инвеститори, и да имаме по-добра среда за бизнес.Толкова бригади,съботници и бригадири.Толкова безплатен труд.За 50 години път до луната да бяха направили.Крадлива и безмозъчна комунистическа измет-как ни се стовари на многострадалната страна.Сега всичко отначало-както се излиза от опожарена земя.И забележете,виновните са други ,не другарите?!

  2. читател
    #26

    За една година едва ще приключат търговете. А трябва да се строи и разплаща. Пълна мърлящина.

  3. Krakra
    #25

    Вярно е ужасно наследство, но и сами сме си виновни. Повечето нямат очи да видят, уши да чуят истината. Трябва всеки да жертва нещо от себе си за България, но пусти страх. Възрожденците добре са го измислили! Свобода или смърт! Сиреч няма свобода без жертви. Пусти страх отиваме надолу.

  4. Отворко
    #24

    какво транспортно министерство? Нали ОП "Транспорт" мина към Плевналиев?

  5. Smartguy
    #23

    Strah, podhranvan s godini - kyde mutri, kyde mafiq, kyde podkupni pristrastni sydii - vssi4ko vodeshto kym totalna dezorientaciq i zagiuba na vqra cennosti i kakvoto i da bilo, osven evtinite shouta - ponezhe, ako razvitie i da nqma, dzhumbush stava. I glavni v polza na politicite mnogoznajkovci, na koito obrazovanieto ne stiga gyza si da izbyrshat.

  6. Българин
    #22

    Обещателите за 1 година схващат,че силиците им не са равни на мерака им-плановете пропадат...Ризите им къси,менторите-министри,лъгали,гепили и преди да влязат във властта,са и некадърни-Цецко,Сергей,Миро Шкембето,Аню Умното...

  7. Балканец
    #21

    Меркел отказав да пътува до Русе,защото няма летище и пътища.Не коментирам канцлера на Ф.република.Но такъв срам-дори протокол се променя,защото са ни превърнали страната в блато.Няма ли да търсим отговорност?

  8. user
    #20

    Да, виновни са тези, които управляват в момента. В деня, когато встъпват в длъжност, те приемат статуквото и съответно носят цялата отговорност за състоянието. Ако са некадърни да я носят, да не поемат властта.

  9. Пеньо
    #19

    "Най-скъпият жп проект – този за линията между София и Видин, който се оценява на 3.6 млрд. евро."И кой го е измислил този проект?След колко хиляди години ще се отплати ако се изпълни?Какво ще се превозва по тази линия?Какви товари и какви пътници?Ползата от тези милиарди нямаше ли да е стократно по-голяма ако бяха предвидени даже за междуселски пътища, да не говорим за магистрали.

  10. Izto4nik
    #18

    Само не се опитвайте да ги изкарате прости и некадърни. Ще направят това, от което ще източат (откраднат) най-много. Това го могат и знаят отлично. Помнете!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.