Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

С икономии от “Тракия“ тръгва строежът на автомагистралата "София-Калотина"

15 коментара
С икономии от “Тракия“ тръгва строежът на автомагистралата "София-Калотина"

Изграждането на автомагистралата “София-Калотина“ с европейски средства може да започне още през този програмен период до 2013 г., съобщи регионалният министър Росен Плевнелиев по време на участието си в Третата национална конференция за пътищата в четвъртък.

Оказало се, че след постигнатите евтини цени в търговете за дострояването на “Тракия“ икономиите оформили резерв, който може да се използва за пътя до сръбската граница. Графикът за реализацията на магистралата ще бъде обявен в края на този месец.

Регионалният министър обясни, че магистралите “София-Калотина“ и “Черно море“ няма да са част от аутобана “Тракия“, каквито намерения бяха изказани преди време, а ще са самостоятелни проекти по Оперативна програма “Транспорт“. Причината е, че за "Тракия" вече има издадена оценка за въздействието върху околната среда (ОВОС), която трябва да се променя, ако към магистралата се добавят нови отсечки.

Пътят от София до сръбската граница е оценен на 400 млн. евро и ще се раздели на 4 лота – софийските Северна, Западна и Източна тангенти и самото трасе до Калотина.

Така от столицата ще се изведе транзитният трафик и ще се пренасочи към трите магистрали – “Люлин“, “Хемус“ и “Тракия“. Западната тангента на София, която ще свърза Калотина – София с "Люлин" може да е готова до 2013 г., Северната тангента на София – до 2014, а шосето от столицата до сръбската граница – до 2015 г.

За следващия програмен период – 2014-2020 г., България иска за пътища по оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие" бюджет съответно от 4 млрд. и 1 млрд. евро, т.е. двойно повече от отпуснатите за този програмен период. За целта незабавно трябва да започне подготовка на пътни проекти, припомни Плевнелиев.

Пътни фирми може да изгорят с 50 млн. лв.

Плевнелиев предупреди, че пътно-строителни фирми ще “изгорят“ с 50 млн. лв., ако не си потърсят в близките два месеца дължимото от държавата през Българската банка за развитие.

В бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) пари за погасяване на стари задължения към пътно-строителния бранш няма да се залагат поне в близките две години, обясни министърът.

Механизмът за разплащане на държавните дългове към бизнеса изтича след седмица - в края на септември. Най-вероятно обаче той ще бъде удължено като максималното възможното отлагане е краят на ноември. През 2011 г. погасяване на забавени плащания по обществени поръчки няма да има, тъй като в бюджета няма предвидени средства за целта.

По думите на Плевнелиев непотърсените 50 млн. лв. са по договори с Агенция "Пътна инфраструктура“. МРРБ има неразплатени 3 млн. лв. към строителни фирми и 24 млн. лв. за водното огледало в Кърджали, но министърът бе категоричен, че няма да плати парите за скандалното съоръжение, докато не приключи прокурорската проверка..

Той се похвали, че ведомството му е свършило много добра работа, тъй като преди това строителният бизнес е имал да си прибира 287 млн. лв.

Още не са осигурени пари за зимно почистване

Въпреки че е краят на септември, регионалното министерство и подчинената му пътна агенция все още нямат средства за зимна подготовка на пътната мрежа. В момента ведомството на Плевнелиев преговаря с финансовото министерство за отпускането на 21 млн. лева, който са абсолютният минимум, за да се осигури безопасността по пътищата през зимата, като се запълнят най-опасните дупки. Отговор от ведомството на Дянков все още няма.

Пътната агенция проведе търгове за зимно почистване и поддръжка в 28-те Областни пътни управления и скоро ще има избрани изпълнители, за разлика от миналата година, когато много райони в страната останаха без договори за зимно почистване.

От финансовото министерство отлагат и отпускането на средства за съфинансиране на проекти по държавните инвестиционни заеми по програмата “Транзитни пътища“ и на Световната банка. Плевнелиев поиска 67 млн. лева, за да тръгнат временно спрените проекти, но от ведомството на Дянков са отказали. Сега регионалното министерство преговаря за по-малка сума – 48 млн. лева.

През следващите три години държавата ще осигури вноската си за проекти по "Транзитни пътища" и програмата на Световната банка в размер на 200 млн. лв. за всяка година, заяви Плевнелиев.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

15 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. user
    #16

    namalete parite za socialni deinosti i ciganite i postroite pyti6ta

  2. Босилеградски
    #15

    Това е вратата от Европа към България!

  3. Петър
    #13

    „Тя ще включва и така наречената западна тангента, тъй като София има изключителен проблем, че там, където ще дойде магистрала „Люлин", ще стане също жестоко стълпотворение от коли и камиони, задръствания, тъй като западната тангента на София е в едно изключително тежко състояние. Така че западната тангента е между връзката на магистрала „Люлин" и връзката на бъдещата магистрала София - Калотина. След това следващият участък е северната тангента на София, която е изключително важна. Последният, четвърти

  4. Петър
    #12

    Ето това е важната новина днес! Тази магистрала реално трябва да е приоритет №1 оттук нататък защото ще напраив живота на над 2 милиона и половина граждани а до 2015 сигурно вече над 3 милиона много много по-поносим и придвижването в поносими срокове! Ето как просто, точно и ясно за първи път се обяснава как София ще стане перфектен град за живеене: „Тя ще включва и така наречената западна тангента, тъй като София има изключителен проблем, че там, където ще дойде магистрала „Люлин", ще стане също

  5. Edin grajdanin
    #11

    Tozi ministura na transporta koga 6te si hodi za dalaverite, koito vur6i i lobistkite zakoni, koito probutva?

  6. AA
    #10

    Sofia - Moskva

  7. ИЗРОДИТЕ
    #9

    МОЖЕ ЛИ??? С ЛАТИНСКИ БУКВИ ДА ГО НАПИШАТ???

  8. kaka
    #8

    тия хора дори бъркат тангента с дъга. движението трябваше да минава по "западна и северна дъга", което е част от околовръстния път. но заради далаверите на П.Диков и сие движението се вкарва в рамките на града по тангентата.

  9. user
    #7

    За какви икономии става въпрос, на този етап договорите едва са сключени. Първо трябва да се види дали и кога ще бъдат завършени и на каква окончателна стойност. Едва тогава ще стане ясно има ли изобщо и какви са реалните икономии на средства. Най-вероятно ефектът ще е същият, както при транспортните проекти по ИСПА, т.е. напълно загубени средства и огромни преразходи за сметка на националния бюджет, незавършени обекти и много оправдания. Освен това, прехвърлянето на средства от една приоритетна

  10. И.Иванов, Швеция
    #6

    "Изграждането на автомагистралата “София-Калотина“ с европейски средства може да започне още през този програмен период до 2013 г., съобщи регионалният министър Росен Плевнелиев ..."Има ли някакъв необратим договор с международни санкции със Сърбия да изгради магистрала Ниш-Калотина в същия срок ?Защото смисъл от магистрала за да стигне човек бързо до убийствен път няма.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.