Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Плевнелиев: Пътната агенция не смогва с европроектите, нужна е нова

28 коментара
Плевнелиев: Пътната агенция не смогва с европроектите, нужна е нова

Създаването на нова държавна структура, която да се занимава с подготовката и управлението на европроекти, ще помогне да се навакса огромното закъснение в изпълнението на пътните и другите инфраструктурни проекти. Това каза регионалният министър Росен Плевнелиев по време на тазгодишната конференция "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура".

Плевнелиев не поясни дали новата структура ще е под шапката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и дали ще се занимава само с пътни проекти.

В момента проучваме опита на Гърция, Испания, Италия и Унгария, коментира министърът. Той подчерта, че със сегашния състав и организация агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не може да се справи с усвояването на европейските средства.

По оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие" пътната агенция трябва да подготви около 60 тръжни процедури за магистрални и пътни отсечки, по програма "Транзитни пътища V" – още толкова. Трябва да се подготвят и процедури за текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа, тъй като повечето от сега действащите договори са едногодишни. "Тази горка агенция, която наистина няма капацитет и наистина трябва да бъде променена, трябва да направи 180 тръжни процедури за 2010 г., а това е пълен абсурд", каза Плевнелиев. Според него решението е да бъде създадена нова държавна институция за управление на проекти (проджект мениджмънт) по европейските програми. Тази структура трябва да се фокусира върху подготовката на проектите и да ги управлява.

МРРБ готви пътни проекти за 4 млрд. евро

Целта на правителството е през 2020 г. България да има добре работеща пътна мрежа в услуга на гражданите и на икономиката на страната, каза Плевнелиев. За това министерството му работи по подготовката на проекти за 4 млрд. евро, които да се финансират от европейските фондове в периода 2014–2020 г. Сред тях са участъкът при Кресненското дефиле на магистрала "Струма", магистрални отсечки между Бургас и Варна и между Калотина и София, които ще са част от магистрала "Тракия", магистрала "Хемус", първокласни пътища с три и четири ленти между големите български градове и т.н.

Плевнелиев съобщи, че е готова програмата за рехабилитация на 64 моста и тя е внесена в Министерския съвет. Подготвя се и програма за ремонт на 101 кръстовища в страната, където стават най-много пътни инциденти.

ЕК: Изоставате критично с усвояването на европейските фондове

Радваме се за амбициите на правителството да се подготви добре за следващия програмен период, но усвояването на парите от сегашния период 2007–2013 г. изостава критично, каза на конференцията зам.-директорът в дирекция "Регионално развитие“ в Европейската комисия Карстен Расмусен. Той информира, че около 5 млрд. евро са заделени за инвестиции в инфраструктурата, като България е успяла да усвои едва 160 млн. евро или 1.6 на сто от сумата.

Нямате нито един сключен договор през годините. Само за магистрала "Тракия" договорът е пред сключване, но нищо не се случва с останалите магистрали като "Марица“, "Струма“. Нямате и нито един договор по големите железопътни проекти, каза той.

Озадачени сме и от решението на ръководството на Националната компания "Железопътна инфраструктура“ да съкрати наполовина служителите, които се занимават с усвояването на парите по европейските фондове, каза Расмусен. Не казваме, че това е грешно решение, но е много смело, при положение, че сте толкова закъснели с усвояването на европарите, продължи експертът от ЕК.

Експертът разкритикува и усвояването на парите във водния сектор. Заради ревизия на лоши проекти по оперативна програма "Околна среда“ сега има по-малко проекти отпреди година. Страната трябва да усвоява 1 милион евро на ден във водния сектор, за да се навакса с усвояването на предвидените пари.

Той посочи, че ВиК секторът на България има добра рамка, но не е достатъчно зрял, за да се премине към приватизацията на неговите активи и препоръча да има мораториум за приватизацията на водните оператори поне за една или две години.

Строители поискаха разбиването на големите пътни проекти на малки участъци

Симеон Пешов, председател на Българската строителна камара (БСК) и шеф на "Главболгарстрой", предложи големите пътни и жп-проекти да се раздробят на малки участъци. Това ще увеличи участието на български компания в конкурсите и ще подобри икономическата ситуацията в страната.

"И затворете границата на България за работници извън границите на ЕС", препоръча още Пешов.

Според него промяната в Закона за обществени поръчки (ЗОП), която предвижда отпадане на външни експерти в тръжните комисии, е предпоставка за корупция.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

28 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Turkish ot Istanbul
    #29

    Дават ви пари, но вие не ги искате...

  2. boby1945
    #28

    ... това го знам 100%

  3. Симпатизант
    #27

    Пътят свършва до жп-линията - явно няма изход. Символиката е на място.

  4. Габара
    #26

    Ама какво искате от полицаи? Те това могат, това правят. Разследване му е майката. И до като погледнеш, то мандатът свършил, а парите, които ни дават няма кой да пише проекти, че да се усвояват.

  5. Отворко
    #25

    как в различни държавни институции са постъпвали предложения за смислени проекти. Но чиновникът е като кучето и сеното: сам не го яде, но не те пуска да се приближиш до него.

  6. Eй ,пожарникарю
    #24

    И това е с еврофондовете беше поредното бля-бля на Бойко Боклуков. Този човек освен да политиканства, от друго разбира ли. Тия който го управляват да вземат да му набият канчетата, вече ви втръсна. Нали тройната коалиция беше ламя, коато не усвоява еврофондовете. А той какво прави-непрекъснато по телевизията.

  7. Jnaiko
    #23

    Наколко пъти съм писал, че още в началото на мандата си, почти във всички министерства, новите министри на ГЕРБ направиха много тежка гпешка, като съкратиха много от държавните служители работещи по еврофондовете и ги замениха с бля-бля партийни кадри.Тези хора гледат като раднали от Марс и изобщо не е ясно какво трябва да правят.Масово от министерствата се опитват да върнат отново съкратени служители ама трудно ще стане. Нищо, че е криза, ама частните фирми започнаха да ги засмукват незабавно и да им предлагат възнаграждения в пъти по-големи от предлаганите им като държавни служители.Късно се сетиха ГЕРБ, че правят грешка.

  8. Тошко
    #22

    http://vbox7.com/play:a0ed98ce

  9. Стойчо
    #21

    Августина Цветкова е назначена за заместник-министър на отбраната.http://www.dnevnik.bg/bulgaria/2010/03/30/880999_avgustina_cvetkova_beshe_naznachena_za/

  10. farner
    #20

    Какво усвояване? Как да се навие човек да подготви проект, като гледа как върви "ревизията" на досегашните проекти - третират всеки, получил пари от еврофонд като престъпник! То че имаше далавери е ясно, ама като изплющиш ей така без доказателства, че абсолютно всички били измамници, как очакваш да има желаещи да се включат и в бъдеще да рискуват да бъдат третирани по същия начин! Аз лично съм виждал усвоени по всички правила пари от еврофондовете - построени чисто нови училища, мандри, технологично обновени производства... как ли се чувстват сега тези хора, обиждани от собственото си правителство, което иначе реве за слабото усвояване...Малоумна история, както казва Брад Пит с очилата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.