Плевнелиев: Пътната агенция не смогва с европроектите, нужна е нова

Плевнелиев: Пътната агенция не смогва с европроектите, нужна е нова

Създаването на нова държавна структура, която да се занимава с подготовката и управлението на европроекти, ще помогне да се навакса огромното закъснение в изпълнението на пътните и другите инфраструктурни проекти. Това каза регионалният министър Росен Плевнелиев по време на тазгодишната конференция "Управление и развитие на стратегическата инфраструктура".

Плевнелиев не поясни дали новата структура ще е под шапката на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) и дали ще се занимава само с пътни проекти.

В момента проучваме опита на Гърция, Испания, Италия и Унгария, коментира министърът. Той подчерта, че със сегашния състав и организация агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не може да се справи с усвояването на европейските средства.

По оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие" пътната агенция трябва да подготви около 60 тръжни процедури за магистрални и пътни отсечки, по програма "Транзитни пътища V" – още толкова. Трябва да се подготвят и процедури за текущ ремонт и поддръжка на пътната мрежа, тъй като повечето от сега действащите договори са едногодишни. "Тази горка агенция, която наистина няма капацитет и наистина трябва да бъде променена, трябва да направи 180 тръжни процедури за 2010 г., а това е пълен абсурд", каза Плевнелиев. Според него решението е да бъде създадена нова държавна институция за управление на проекти (проджект мениджмънт) по европейските програми. Тази структура трябва да се фокусира върху подготовката на проектите и да ги управлява.

МРРБ готви пътни проекти за 4 млрд. евро

Целта на правителството е през 2020 г. България да има добре работеща пътна мрежа в услуга на гражданите и на икономиката на страната, каза Плевнелиев. За това министерството му работи по подготовката на проекти за 4 млрд. евро, които да се финансират от европейските фондове в периода 2014–2020 г. Сред тях са участъкът при Кресненското дефиле на магистрала "Струма", магистрални отсечки между Бургас и Варна и между Калотина и София, които ще са част от магистрала "Тракия", магистрала "Хемус", първокласни пътища с три и четири ленти между големите български градове и т.н.

Плевнелиев съобщи, че е готова програмата за рехабилитация на 64 моста и тя е внесена в Министерския съвет. Подготвя се и програма за ремонт на 101 кръстовища в страната, където стават най-много пътни инциденти.

ЕК: Изоставате критично с усвояването на европейските фондове

Радваме се за амбициите на правителството да се подготви добре за следващия програмен период, но усвояването на парите от сегашния период 2007–2013 г. изостава критично, каза на конференцията зам.-директорът в дирекция "Регионално развитие“ в Европейската комисия Карстен Расмусен. Той информира, че около 5 млрд. евро са заделени за инвестиции в инфраструктурата, като България е успяла да усвои едва 160 млн. евро или 1.6 на сто от сумата.

Нямате нито един сключен договор през годините. Само за магистрала "Тракия" договорът е пред сключване, но нищо не се случва с останалите магистрали като "Марица“, "Струма“. Нямате и нито един договор по големите железопътни проекти, каза той.

Озадачени сме и от решението на ръководството на Националната компания "Железопътна инфраструктура“ да съкрати наполовина служителите, които се занимават с усвояването на парите по европейските фондове, каза Расмусен. Не казваме, че това е грешно решение, но е много смело, при положение, че сте толкова закъснели с усвояването на европарите, продължи експертът от ЕК.

Експертът разкритикува и усвояването на парите във водния сектор. Заради ревизия на лоши проекти по оперативна програма "Околна среда“ сега има по-малко проекти отпреди година. Страната трябва да усвоява 1 милион евро на ден във водния сектор, за да се навакса с усвояването на предвидените пари.

Той посочи, че ВиК секторът на България има добра рамка, но не е достатъчно зрял, за да се премине към приватизацията на неговите активи и препоръча да има мораториум за приватизацията на водните оператори поне за една или две години.

Строители поискаха разбиването на големите пътни проекти на малки участъци

Симеон Пешов, председател на Българската строителна камара (БСК) и шеф на "Главболгарстрой", предложи големите пътни и жп-проекти да се раздробят на малки участъци. Това ще увеличи участието на български компания в конкурсите и ще подобри икономическата ситуацията в страната.

"И затворете границата на България за работници извън границите на ЕС", препоръча още Пешов.

Според него промяната в Закона за обществени поръчки (ЗОП), която предвижда отпадане на външни експерти в тръжните комисии, е предпоставка за корупция.

Още по темата
Още от Бизнес

Адекватни ли са мерките за кризите с водата и боклука?