И на теория не може да наваксаме забавените транспортни ИСПА-проекта

И на теория не може да наваксаме забавените транспортни ИСПА-проекта

Дори на теория не можем да наваксаме закъснението по проектите за Дунав мост ІІ и жп линията Пловдив-Свиленград, учудвам се, че точно бившият транспортен министър повдига този въпрос, заяви в понеделник министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Александър Цветков. Той коментира думите на предшественика си Петър Мутафчиев, че ремонтът на жп линията изостава драстично и България ще изгуби еврофинансирането по проекта, след като даде старт на изграждането на речна информационна система на Дунав.

“Чувствам се като момчето с парцала, което трябва да изчисти изцапаното от някой друг, и го критикуват, че не чисти достатъчно бързо“, заяви Цветков.

На практика проектът за жп линията Пловдив-Свиленград, който струва около 300 млн. евро, е неспасяем. Все още има неприключили отчуждителни процедури по трасето, въпреки че модернизацията на релсовия път трябва да приключи в края на т.г.

ЕК категорично е отказала да удължи срока за проекта и е посъветвала страната да го включи към ОП “Транспорт“, за да се облекчи частично държавният бюджет. Това е и станало миналата седмица по време на заседанието на управляващия орган на оперативната програма. Вече жп линията е вкарана във финансирането за програмния период до 2013 г. и така в най-лошият случай страната ни ще загуби 70 млн. евро от ИСПА Оптимистичният е за двойно по-ниска сума.

В ОП влиза и магистралата Калотина-София.

Стартиралото изграждане на речната навигационна система БУЛРИС се финансира по ОП “Транспорт“ със 7.5 млн. евро. Само България няма такава инфосистема от всички държави по поречието на Дунав и ако не я изградим до 2013 г., ще бъдем глобени от ЕК.

Системата има за цел да следи речния трафик и да навигира корабите. От 2011 г. всички български корабособственици трябва да се оборудват с уреди за навигация от БУЛРИС – т.нар транспондери, чиято цена е около 500 евро.

Системата се изгражда от обединение “БУЛРИС 2009“, в което влизат българските “Си Ем Сис“, “Технологика“ и Държавното предприятие “Строителство и възстановяване“, както и хърватската “Круп“.

“Технологика“ е изградила информационната система за морска безопасност, но още не си е получила цялата сума за проекта и има да си везма от държавата 400 хил. лв..

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес