Изпълнителите на Дунав мост II изнудват държавата за 100 млн. евро

Изпълнителите на Дунав мост II изнудват държавата за 100 млн. евро

Строителят и инженерът на проекта за Дунав мост II изнудват държавата за близо 100 млн. евро, заяви в четвъртък зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски. Той бе изслушан от парламентарната комисия по транспорт за изпълнението на проектите, финансирани по програма ИСПА.

Испанската "Еф Си Си" (FCC) има договор с държавата за изграждането на моста от 2005 г. срещу близо 100 млн. евро. За сравнение втората оферта в конкурса за поръчката е със 60 млн. евро по-скъпа. Пет години по-късно съоръжението е завършено на 55%, а изпълнителят претендира за допълнителни 90 млн. евро, заради забавен достъп до Румъния по вина на държавата, както и други административни и процедурни пречки.

Испанците заявили, че ще напуснат обекта, ако исковете им не бъдат удовлетворени, каза Московски. Мостът се финансира частично от програма ИСПА, която изтича в края на тази година, но проектът може да получи отсрочка от Европейската комисия най-много до 2012 г. Ако изпълнителят напусне обекта на този етап и се наложи провеждането на нови търгове, това означава изпускане на всички възможни срокове за усвояването на европейско финансиране.

По същото схема изпълнителят на строежа на автомагистрала “Люлин“ - турската “Мапа Ченгиз“, оскъпи проекта от 145 млн. евро на 185 млн. евро.

Транспортното министерство ще трябва да изплати част от исковете на испанците, но за целта инженерът на обекта трябва да ги провери и остойности. И там държавата се сблъсква с друг, още по-абсурден проблем. Инженерът – френската "Инжерон" също изнудва държавата за двойно по-голяма сума от предварително договорената.

Контрактът с "Инжерон" е за 6 млн. евро, в последствие държавата сключва анекс с фирмата за допълнителни 3 млн. евро. Сега "Инжерон" претендира за още 6 млн. евро, иначе няма да изпълнява задълженията си и ще блокира както изпълнението на проекта, така и преговорите с испанците за оскъпяването на Дунав мост II.

Тъй като плащането на нови 6 млн. евро по вече сключен договор е в нарушение и на българското, и на европейското законодателство, транспортното министерство най-вероятно ще сключи нов договор с французите за поръчка чрез пряко договаряне.

Московски обясни, че по програма ИСПА има резерв от 40 млн. евро, които могат да се използват за дофинансирането на Дунав мост ІІ, но останалите 50 млн. евро ще трябва да се осигурят от държавния бюджет.

В отговор на въпрос няма ли неустойки в договора със строителите, които да предпазят държавата от откровеното изнудване, Московски отговори, че неустойките са 10 на сто - т.е. 10 млн. евро. Той обясни, че ако ЕК се съгласи на отсрочка до 2012 г., основните дейности по строителството на моста ще приключат в края на 2011 г., а същественото завършване ще е в средата на 2012 г.

Иван Иванов (ДСБ) изрази съмнения, че ЕК ще се съгласи на толкова дълга отсрочка и предположи, че тя ще е най-много до 2011 г.

Друг изпълнител на пътен проект по ИСПА у нас – италианската "Асталди", не само е заплашила да напусне обекта заради тромавата и неефективна държавна администрация, но е на път да изпълни заканата си. Тя изпълнява ремонта на жп отсечката Първомай – Свиленград. Договорът ѝ е за 162 млн. евро. За сравнение втората оферта в търга за поръчката е 300 млн. евро.

За някои от съоръженията по трасето компанията е получила строителни разрешителни едва през август тази година. Тя е заявила, че желае да се оттегли от проекта с писмо до транспортното министерство от юни. Мотивите са, че строителството закъснява фатално и няма да се завърши в срока на програма ИСПА – края на 2010 г. Този проект няма да получи отсрочка от ЕК, затова от компанията не желаят да рискуват да останат без финансиране. Държавата се е съгласила да плати на "Асталди" 64 млн. евро за отсечката Първомай – Димитровград и да прекрати отношенията си с нея. Оставащата отсечка от Димитровград до Свиленград ще премине към Оперативна програма "Транспорт". За това имаме съгласие от ЕК.

Последствията са, че неусвоени по договора с "Асталди" остават 100 млн. евро, 70 млн. от които са по ИСПА. Освен това, за да довършим проекта с пари по ОПТ, ще трябва да се откажем от други проекти – пътни и жп. Кои са те ще стане ясно след месец-два, каза Московски. За довършването на проекта ще са необходими 209 млн. евро, уточни той.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли поисканото от здравния министър затваряне на държавата?