Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Изпълнителите на Дунав мост II изнудват държавата за 100 млн. евро

19 коментара
Изпълнителите на Дунав мост II изнудват държавата за 100 млн. евро

Строителят и инженерът на проекта за Дунав мост II изнудват държавата за близо 100 млн. евро, заяви в четвъртък зам.-министърът на транспорта Ивайло Московски. Той бе изслушан от парламентарната комисия по транспорт за изпълнението на проектите, финансирани по програма ИСПА.

Испанската "Еф Си Си" (FCC) има договор с държавата за изграждането на моста от 2005 г. срещу близо 100 млн. евро. За сравнение втората оферта в конкурса за поръчката е със 60 млн. евро по-скъпа. Пет години по-късно съоръжението е завършено на 55%, а изпълнителят претендира за допълнителни 90 млн. евро, заради забавен достъп до Румъния по вина на държавата, както и други административни и процедурни пречки.

Испанците заявили, че ще напуснат обекта, ако исковете им не бъдат удовлетворени, каза Московски. Мостът се финансира частично от програма ИСПА, която изтича в края на тази година, но проектът може да получи отсрочка от Европейската комисия най-много до 2012 г. Ако изпълнителят напусне обекта на този етап и се наложи провеждането на нови търгове, това означава изпускане на всички възможни срокове за усвояването на европейско финансиране.

По същото схема изпълнителят на строежа на автомагистрала “Люлин“ - турската “Мапа Ченгиз“, оскъпи проекта от 145 млн. евро на 185 млн. евро.

Транспортното министерство ще трябва да изплати част от исковете на испанците, но за целта инженерът на обекта трябва да ги провери и остойности. И там държавата се сблъсква с друг, още по-абсурден проблем. Инженерът – френската "Инжерон" също изнудва държавата за двойно по-голяма сума от предварително договорената.

Контрактът с "Инжерон" е за 6 млн. евро, в последствие държавата сключва анекс с фирмата за допълнителни 3 млн. евро. Сега "Инжерон" претендира за още 6 млн. евро, иначе няма да изпълнява задълженията си и ще блокира както изпълнението на проекта, така и преговорите с испанците за оскъпяването на Дунав мост II.

Тъй като плащането на нови 6 млн. евро по вече сключен договор е в нарушение и на българското, и на европейското законодателство, транспортното министерство най-вероятно ще сключи нов договор с французите за поръчка чрез пряко договаряне.

Московски обясни, че по програма ИСПА има резерв от 40 млн. евро, които могат да се използват за дофинансирането на Дунав мост ІІ, но останалите 50 млн. евро ще трябва да се осигурят от държавния бюджет.

В отговор на въпрос няма ли неустойки в договора със строителите, които да предпазят държавата от откровеното изнудване, Московски отговори, че неустойките са 10 на сто - т.е. 10 млн. евро. Той обясни, че ако ЕК се съгласи на отсрочка до 2012 г., основните дейности по строителството на моста ще приключат в края на 2011 г., а същественото завършване ще е в средата на 2012 г.

Иван Иванов (ДСБ) изрази съмнения, че ЕК ще се съгласи на толкова дълга отсрочка и предположи, че тя ще е най-много до 2011 г.

Друг изпълнител на пътен проект по ИСПА у нас – италианската "Асталди", не само е заплашила да напусне обекта заради тромавата и неефективна държавна администрация, но е на път да изпълни заканата си. Тя изпълнява ремонта на жп отсечката Първомай – Свиленград. Договорът ѝ е за 162 млн. евро. За сравнение втората оферта в търга за поръчката е 300 млн. евро.

За някои от съоръженията по трасето компанията е получила строителни разрешителни едва през август тази година. Тя е заявила, че желае да се оттегли от проекта с писмо до транспортното министерство от юни. Мотивите са, че строителството закъснява фатално и няма да се завърши в срока на програма ИСПА – края на 2010 г. Този проект няма да получи отсрочка от ЕК, затова от компанията не желаят да рискуват да останат без финансиране. Държавата се е съгласила да плати на "Асталди" 64 млн. евро за отсечката Първомай – Димитровград и да прекрати отношенията си с нея. Оставащата отсечка от Димитровград до Свиленград ще премине към Оперативна програма "Транспорт". За това имаме съгласие от ЕК.

Последствията са, че неусвоени по договора с "Асталди" остават 100 млн. евро, 70 млн. от които са по ИСПА. Освен това, за да довършим проекта с пари по ОПТ, ще трябва да се откажем от други проекти – пътни и жп. Кои са те ще стане ясно след месец-два, каза Московски. За довършването на проекта ще са необходими 209 млн. евро, уточни той.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

19 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. СССРейчо
    #20

    1 година са си чесали....

  2. Интереса клати..
    #19

    Също така кой и как е преговарял и подписвал и в чий интерес!

  3. ведущ
    #18

    Нали България е най-богатата държава в Европа. Това бе декларирано още преди 2 години от тогавашният финансов министър-П.Орешарски,който се запъна като магаре на мост и не пожела да напечата 95 милиарда лева , както направиха съответно малко-по тарикатските държави като Великобритания-500 милиарда паунда,франция- 460 милиарда евро,Германия-480 милиарда евро, САЩ-1300 милиарда долара и т.н.

  4. Балканец
    #17

    Дунав мост ще се строи от испанската ФСС.38 месеца срок на изграждане.Цена с която печели(посочена е от компанията)Е 99955948,03(последното са центове!)Извадката е от периодичния печат.Кой какви договори сключва и как ги сключва?Докато не влезе някой в затвора и не отговаря с имуществото си за увредени държавни интереси все така ще ни договарят!

  5. На Ви
    #16

    фирми

  6. Румяна Желева
    #15

    Кадърното управление на Борисов до там води.

  7. Глух плъх
    #14

    И някой ще стане много богат. Освен богат и герой, при това. Щото мъжката е напъвал и е отстоявал интереса на държавата. Както със спортната зала в София ...

  8. Krakra
    #13

    или процента платен на тройните престъпници е равен на стойноста на "изнудването".

  9. user
    #12

    Нито един успешно завършен и въведен в експлоатация транспортен инфраструктурен проект, финансиран от ЕС: това е напълно закономерен и очакван резултат вследствие на компетентния и адекватен мениджмънт на ИСПА-транспорт и ОП "Транспорт" през изминалата година, от края на м. юли 2009 досега. И каквито и да било оправдания да търсят, вече никой от предишните управляващи не е и няма как да им бъде виновен. Честито на управляващите, тежко и горко на България!

  10. Oт ЕС
    #11

    На Запад нещата вървят защото за всяко нещо някой носи отговорност!Крайно време е и в България да се действа по тази система! Досегашната комунистическа практика като разсипеш предприятие да те направят за наказание директор на съседния завод трябва да бъде прекратена!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.