Десет от най-скъпите европроекти се поемат от чужди експерти

Европейската комисия, Европейска инвестиционна банка и Световната банка ще решат на 17 септември в Брюксел кога и при какви условия ще изпратят международни експерти да поемат големите инфраструктурни проекти у нас, съобщи в четвъртък министърът по еврофондовете Томислав Дончев.

Ще им бъдат поверени 10-15 от най-скъпите проекти по оперативните програми "Транспорт" и "Околна среда". Става въпрос за магистралите "Струма", "Марица", железопътните отсечки в програмата за транспорт, софийския завод за боклук и т.н. Магистрала "Тракия" отпада от списъка, защото изпълнението ѝ вече е започнало.

Хонорарите на експертите ще се покриват от европейската програма за техническа помощ. Заплащането на един мениджър достига до стотици евро на ден. Дали ще им плащаме със собствени или с европейски средства – заплатата им ще бъде обвързана със завършването на проекта в срок, каза Дончев. За всеки проект ще бъдат ангажирани минимум 5-6 души управленски екип, поясни той.

Запитан няма ли подходящи мениджъри у нас, които няма да имат нужда от командировъчни разходи и дневни хонорари от стотици евро, Дончев заяви, че досегашният опит със скъпите инфраструктурни проекти доказал, че системата не работи. Колко български мениджъра познавате, които ръководят проект за половин милиард, запита на свой ред Дончев. Експертите, които ще дойдат у нас, ще имат опит точно с такива проекти в различни европейски страни. От друга страна те няма да са запознати с местното законодателство и с координацията между институциите. Затова в екипите им ще има и местни експерти, каза Дончев. Чуждите експерти ще работят у нас до края на този програмен период – 2013 г. Дотогава трябва да се научим да се оправяме сами, каза Дончев.

По думите му това, което се подготвя, е дело на взаимодействието между ЕК и Световната банка без пряк аналог. Той е убеден, че този пилотен проект ще бъде успешен и ще  помогне  на България да ускори ползването на европейските пари, специално за големите инфраструктурни проекти.

Забавените ИСПА проекти неизбежно ще се оскъпят

Министърът информира, че до този момент по програма ИСПА са изплатени 56 на сто от договорените средства, като до края на годината тази цифра ще расте. По думите му във финалната част на изпълнение на програмата се очаква процентът на разплатените средства да надхвърли 70-75 на сто.

Той припомни, че цялото финансиране по ИСПА е над 1.5 млрд. евро от три основни източника – над 880 млн. евро помощ от ЕС, над 367 млн.евро заем от световни финансови институции и над 281 млн. евро от държавния бюджет. Проектите са в секторите "Транспорт" и "Околна среда".

България очаква удължаване на сроковете за някои от проектите, което ще спаси страната от загуба на европейското финансиране за тях, но просрочването означава оскъпяване, което най-вероятно ще се поеме от бюджета. Това се случи с магистрала "Люлин", чиято цена се увеличи с 50 млн. евро спрямо първоначално договорената. Оскъпяването е за сметка на държавния бюджет. Забавянето с две години на "Дунав мост ІІ" вече се отразява на цената – испанската ФСС претендира за 70 млн. евро отгоре. Част от финансовите им искания ще бъдат уважени, както стана с "Люлин", призна Томислав Дончев.

Оскъпяване ще има и за забавените жп проекти по ИСПА – ремонт на отсечките Пловдив – Първомай и Първомай – Свиленград. Първата се ремонтира от гръцката 'Терна", а втората от италианската "Асталди" – тя изостава критично. Към края на 2008 г. проектът все още нямаше издадено строително разрешително. Има опция довършването ѝ да се поеме от Оперативна програма "Транспорт", каза Дончев.

Министърът се надява с пари от програма "Околна среда" да се спасяват проектите за воден цикъл на Варна, Шумен, Смолян и Балчик. За поне два от тях ЕК ще удължи сроковете и те ще се довършат с пари от ИСПА, а другите ще бъдат прехвърлени за изпълнение по оперативна програма "Околна среда", каза министърът.

Томислав Дончев се похвали, че до края на годината ще започне реализацията на проекти по поредния етап от Програмата за сътрудничество с конфедерация Швейцария. По нея се отпускат 76 млн. швейцарски франка или около 105 млн. лева. С тях ще се извършват проекти, свързани с присъединяването към Шенген, инфраструктурни проекти и др.

До месец обявяват повторно търга за жп отсечката Пловдив – Бургас

До един месец ще се обяви повторно анулираният търг за жп отсечката Пловдив – Бургас, съобщи Дончев. Проектът се изчислява на близо 400 млн. лева.

Официалните мотиви за анулирането бяха високи оферти, но всъщност търгът бе прекратен след настояване от ЕК заради съмнения за нередности. В търга оферти подадоха 8 компании – повечето чуждестранни. Пет предложения бяха отхвърлени още на етап технически оферти. В конкурса останаха два български консорциума и френска компания. Поръчката бе поделена между българските сдружения. В тръжната комисия пък се оказа, че има служителка на НКЖИ, която фигурира в списъка на Агенцията за обществени поръчки за злоупотреби с еврофондове.

Покрай този случай транспортното министерство и Национална компания "Железопътна инфраструктура" се компрометираха сериозно в Брюксел.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес