Искате още пари за пътища, а не сте усвоили дадените

Искате още пари за пътища, а не сте усвоили дадените
Как оценявате работата на новото правителство в областта на европейските фондове?

Новото правителство е изключително добре организирано и министрите работят много добре заедно, има силна координация и тя се забелязва и при заместник-министрите. Диалогът се води лесно, защото хората в управлението идват или от общините, или от бизнеса. Това означава, че са наясно с трудностите при изпълнението на проектите, с които ние искаме да се справим. Така че, координацията и комуникацията с новото правителство, което не е ново вече, върви много добре.

Това е чудесно, но има ли реален напредък по усвояването на европарите?

Да, на практика няма резултати, но обяснявам – когато няма готови проекти за пътища или пък не са достатъчно, не можем да виним това правителство, нито дори предишното. Трябва да се върнем в периода 2001-2002 г., защото това е бил точният момент за подготовка на проекти. Проблемите на сегашното правителство са миналото на страната. Това са неща, които не се оправят за една или две седмица. Но ние ще продължим да оказваме натиск на правителството, за да си върши работата.

Резултати налице няма, изключително се бавим с усвояването на фондовете - 1.6% усвояване никак не е добре. Правителството го знае и го признава, което е едно добро начало. Каква част от европейското финансиране можем да спасим – това зависи сектор по сектор от идеите и смелостта на управляващите. Ще бъдем строги към министрите. Това, което е важно да се знае обаче е, че цялата работа няма да може да се свърши от няколко човека, имаме нужда от стотици квалифицирани служители в администрацията. Това е предизвикателство на системата, разбираме го, но нямаме избор. Имаме нужда от административен капацитет в централната администрация, както и да изградим силна администрация в общините. Освен това искаме повече пари да се насочат в онези части от системата, които работят добре и искаме те да имат пари за подготовка на проекти.

Как ще коментирате желанието на правителството да пренасочи 1 млрд. евро от оперативните програми към ремонт и строителство на пътища?

Както разбрахте от днешната конференция (конференция за развитие на стратегическата инфраструктура -бел.ред.), Оперативна програма "Транспорт" е с най-лошо изпълнение. След като не сте усвоили парите, които вече са ви предоставени, не мисля, че е удачно да питате за още. Това не означава, че пътният сектор няма голям потенциал. Споделям предпочитанията на това правителство към инвестиции в магистрали и пътища. Но държа да уточня, ако има такова недоразумение – не можем да вземем европейски пари и с тях да запълваме дупки по пътищата в Бургас или Варна. Това не е възможно, не е законно. Европейските инвестиции са за европейските коридори. Освен това има поети ангажименти за конкретни магистрали – защо правителството не се фокусира сега върху тяхното изпълнение? Искаме да видим "Марица", искаме да видим "Струма", "Тракия". Това трябва да е фокусът, а не как да ремонтираме лоши пътища. Навсякъде в Европа има лоши пътища. Особено след зимата.

Казахте, че сте притеснени от съкращения на чиновници, работещи с еврофондовете?

Да, става въпрос за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Там, както и в останалите ведомства, се предприемат съкращения на персонала с 10-15%. Но това, което разбрахме, е, че в звеното за работа с европейските фондове, служителите са съкратени наполовина. Притесняваме се, че не е възможно да се справиш по-добре с по-малко хора, но нека го докажат. За четири години НКЖИ има един единствен сключен договор за 30 млн. евро (за проекта "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Свиленград – турска граница" с изпълнител "ОХЛ ЖС" АД, Чешка Република), при положение, че трябва да усвои 580 млн. евро.

Призоваваме НКЖИ, пътната агенция, транспортното и регионалното министерство да се споразумеят как да се възползват от 56 млн. евро от програмата за техническа помощ, за да укрепят административния си капацитет.

Последно, искам да уточня, че пренасочване на средства от оперативните програми е възможно и то ще се случи по следния начин. Правителството заяви, че иска да подготви пътни проекти за 4 млрд. евро, жп проекти за 1-2 млрд. евро, водни проекти за 3 млрд. евро за следващия програмен период. Подготовката на един проект – изработка, отчуждителни процедури и т.н., е около 10% от стойността му. Това означава, че на правителството са му необходими 1 млрд. евро и то сега, за да се справят навреме. Така че, всяко министерство ще трябва да препрограмира и да използва парите от тези проекти по оперативните програми, за които е ясно, че не може да изпълни, за да почне да работи по новите.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес