Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Искате още пари за пътища, а не сте усвоили дадените

11 коментара
Искате още пари за пътища, а не сте усвоили дадените
Как оценявате работата на новото правителство в областта на европейските фондове?

Новото правителство е изключително добре организирано и министрите работят много добре заедно, има силна координация и тя се забелязва и при заместник-министрите. Диалогът се води лесно, защото хората в управлението идват или от общините, или от бизнеса. Това означава, че са наясно с трудностите при изпълнението на проектите, с които ние искаме да се справим. Така че, координацията и комуникацията с новото правителство, което не е ново вече, върви много добре.

Това е чудесно, но има ли реален напредък по усвояването на европарите?

Да, на практика няма резултати, но обяснявам – когато няма готови проекти за пътища или пък не са достатъчно, не можем да виним това правителство, нито дори предишното. Трябва да се върнем в периода 2001-2002 г., защото това е бил точният момент за подготовка на проекти. Проблемите на сегашното правителство са миналото на страната. Това са неща, които не се оправят за една или две седмица. Но ние ще продължим да оказваме натиск на правителството, за да си върши работата.

Резултати налице няма, изключително се бавим с усвояването на фондовете - 1.6% усвояване никак не е добре. Правителството го знае и го признава, което е едно добро начало. Каква част от европейското финансиране можем да спасим – това зависи сектор по сектор от идеите и смелостта на управляващите. Ще бъдем строги към министрите. Това, което е важно да се знае обаче е, че цялата работа няма да може да се свърши от няколко човека, имаме нужда от стотици квалифицирани служители в администрацията. Това е предизвикателство на системата, разбираме го, но нямаме избор. Имаме нужда от административен капацитет в централната администрация, както и да изградим силна администрация в общините. Освен това искаме повече пари да се насочат в онези части от системата, които работят добре и искаме те да имат пари за подготовка на проекти.

Как ще коментирате желанието на правителството да пренасочи 1 млрд. евро от оперативните програми към ремонт и строителство на пътища?

Както разбрахте от днешната конференция (конференция за развитие на стратегическата инфраструктура -бел.ред.), Оперативна програма "Транспорт" е с най-лошо изпълнение. След като не сте усвоили парите, които вече са ви предоставени, не мисля, че е удачно да питате за още. Това не означава, че пътният сектор няма голям потенциал. Споделям предпочитанията на това правителство към инвестиции в магистрали и пътища. Но държа да уточня, ако има такова недоразумение – не можем да вземем европейски пари и с тях да запълваме дупки по пътищата в Бургас или Варна. Това не е възможно, не е законно. Европейските инвестиции са за европейските коридори. Освен това има поети ангажименти за конкретни магистрали – защо правителството не се фокусира сега върху тяхното изпълнение? Искаме да видим "Марица", искаме да видим "Струма", "Тракия". Това трябва да е фокусът, а не как да ремонтираме лоши пътища. Навсякъде в Европа има лоши пътища. Особено след зимата.

Казахте, че сте притеснени от съкращения на чиновници, работещи с еврофондовете?

Да, става въпрос за Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ). Там, както и в останалите ведомства, се предприемат съкращения на персонала с 10-15%. Но това, което разбрахме, е, че в звеното за работа с европейските фондове, служителите са съкратени наполовина. Притесняваме се, че не е възможно да се справиш по-добре с по-малко хора, но нека го докажат. За четири години НКЖИ има един единствен сключен договор за 30 млн. евро (за проекта "Реконструкция и електрификация на железопътната линия Свиленград – турска граница" с изпълнител "ОХЛ ЖС" АД, Чешка Република), при положение, че трябва да усвои 580 млн. евро.

Призоваваме НКЖИ, пътната агенция, транспортното и регионалното министерство да се споразумеят как да се възползват от 56 млн. евро от програмата за техническа помощ, за да укрепят административния си капацитет.

Последно, искам да уточня, че пренасочване на средства от оперативните програми е възможно и то ще се случи по следния начин. Правителството заяви, че иска да подготви пътни проекти за 4 млрд. евро, жп проекти за 1-2 млрд. евро, водни проекти за 3 млрд. евро за следващия програмен период. Подготовката на един проект – изработка, отчуждителни процедури и т.н., е около 10% от стойността му. Това означава, че на правителството са му необходими 1 млрд. евро и то сега, за да се справят навреме. Така че, всяко министерство ще трябва да препрограмира и да използва парите от тези проекти по оперативните програми, за които е ясно, че не може да изпълни, за да почне да работи по новите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. boby1945
    #12

    влачат те .... даже Расмусен вдена!?!?....

  2. Шарж
    #11

    А пропо - чичкото от снимката какво фотографира?

  3. ПАТИЛАН
    #10

    ЗА ДА СЕ ВЗЕМАТ ТРЯБВАТ УМНИ ХОРА

  4. Голдман
    #9

    Прав си, че трябват умни хора, но на тях не им се ходи в затвора по скалъпени обвиненя. Утре се навършват точно 2 години от заговора на Еврокомисията срещу усвояването на еврофондовете. И предишното и сегашното правителство се вързаха на лъжите на Брюксел и вече 2 години гонят експертите и рушат системата. Никой не работи с предатели, да си наемат белгийци и да усвояват.

  5. Знаещ
    #8

    беше много голям балон надут от бойковистите и от ЕК.Едните за да дойдат на власт, а другите за да не дават пари.И много добре се сдушиха,защото са от тъй наречената дясна партия ЕНП.

  6. администратор
    #7

    Като дойдоха на власт и почнаха с метлата. Да, ама не. Защото не министъра ще седне да прави проекти и да смята, той само ръководи.Като махнахте тези, които можеха сега - дойдоха от Европа да ви го кажат. Чиновника може да може, ама може и да не иска.Като го мачкате, какво - той ще седи и ще търпи. Специалист, както казваше един мой колега не се става като мигаш често с клепачи- май много трябва - и ум, и знания и най-вече работа. Кой ще го свърши-тези дето завършват с купени дипломи, дето не знаят

  7. Baba Meca
    #6

    а ние докога ще го титуловаме Зам директор, такава длъжност не съществува. Карстен е само заместник началник на отдела за България, но се прави на много важен и ние го слушаме в захлас

  8. zerocool
    #4

    Ние не искаме други пари, искаме нашите си пари, за нашите си пътища. Но еврократите имат интерес ние да не си усвоим парите и да ги върнем, за да могат те да си ги опапат. Системата им е такава, малко държави членки успяват да си усвоят и 50% от парите, бумащината и пречките са умишлено създадени. Без да се правят нарушения няма просто как да се усвоят парите, който ги усвои значи нещо е сгазил лука, на такива им пращат ОЛАФ да брани паричките на корумпираните ЕС чиновници

  9. zapoznat
    #3

    Razmusen e chast ot mnogo shemi, ne zabraviajte, che beshe lichen dusheprikzchik na Plugchieva, vednaga sled izborite prez liatoto obyrna plochata. Da pomislim kak toj harchi parite na evropejskte danakoplatci, kato pochti jivee v Balgaria, a rabotata mu e v Bruksel. Ne e vinoven kojto jade banicata, a kojto mu ja buta v ustata. Taka e, kogato adminstracijata ni e negodna

  10. bai Ivan
    #2

    Bravo momche !Da znaesh che si mnogo blizo do istinataTia ot ES hepten za balaci ni vzemat

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.