МРРБ си постави цел да усвои всеки лев от Европа догодина

МРРБ си постави цел да усвои всеки лев от Европа догодина

Всеки лев от европейските фондове да бъде усвоен. Това е целта, която си поставя Министерството на регионалното развитие и благоустройството през следващата година. Това заяви ресорният министър Росен Плевнелиев при отчет на дейността си за първата година от управлението на ГЕРБ.

Започнати са десетки нови километри магистрали, в момента се строят 81 километра магистрали, заяви той.

Заедно с екипа си Плевнелиев направи нетрадиционен публичен отчет за едногодишната си дейност на пътен възел по магистрала "Тракия" край Стара Загора. Най-големите отсечки, чието строителство се реализира в момента, са тези на магистрала "Марица" – 34 километра, на "Тракия" - 31 километра, както и на започнатата още в мандата на Станишев "Люлин" - 19.2 километра.

На 2 август ще направим първата копка и на лот 3 на магистрала "Тракия" в района на Нова Загора, съобщи министърът. Отсечката ще бъде дълга 34 километра. Така само след седмица, година след началото на мандата, ние ще строим 120 километра магистрали, колкото всички правителства на прехода, взети заедно, заяви Плевнелиев.

В момента в България има 430 километра магистрали, от които 310 километра са изградени по времето на Тодор Живков, каза министърът.

За изминалата година договореностите по програмата "Регионално развитие" са се умножили по шест, за две и половина години са били договорени 500 млн. лева, а през тази година - 910 млн. лева, отбеляза ръководството на МРРБ. За две години и половина са били разплатени едва 27 млн. лева, а за една година – 150 млн. лева, с амбициите до края на годината да станат 200 млн. лева. Това е ниво от около 44 на сто от договореното и е над европейските показатели, посочиха от министерството.

Държавните строителни фирми ще се продават, частните ще се дисциплинират

"Държавните строителни дружества трябва да се приватизират, за да се избегне конфликт на интереси", заяви още министърът. Това са държавното предприятие "Строителство и възстановяване" и "Техноекспортстрой". За "Автомагистрали" все още обмисляме дали да я продадем, уточни Плевнелиев.

Правителството веднъж завинаги трябва да скъса с порочната практика на липса на финансова дисциплина, каза Плевнелиев пред БНР. "Ние не можем повече да заблуждаваме бизнеса. Когато има пари, има пари и строим. Но когато няма пари и просто държавата не може да си позволи, тогава ние сме длъжни да сложим картите на масата и да кажем: "Няма пари и сега заедно с Вас ще търсим решение".

“Аз не се притеснявам да съм този министър, който ще каже: "Нямам пари да почистя всички дупки на държавата, но за сметка на това ще форсирам 3 магистрали". Ние не можем да имаме всичко в безпаричието, в което сме. Нямам пари да имам и държавни инвестиционни заеми за 300 млн. евро, и да управлявам още 1.3 млрд. евро от еврофондовете, за съжаление. Ако можех, щях да го направя. Така че по-важното за нас е да бъдем честни и откровени и да разполагаме с това, което имаме. Защото вярвайте, че ако България не покаже, че има финансова дисциплина, всичко останало е безсмислено", каза той.

Искаме да знаем как можем да планираме и да сме честни и почтени към бизнеса, каза още Плевнелиев. "А не да си затворим очите, те да се юрнат да произведат още 200 млн., както всяка година, защото вие видяхте, че те дори го поискаха. Те казаха: "Нека да продължим да строим, ще ни платите догодина". Не, така не може, начинът е друг. Ние ще строим точно толкова, колкото можем да си позволим, защото иначе, ако те продължат да строят за собствена сметка, това увеличава дефицита на държавата, тъй като ние сме длъжни да сме честни към "Юростат" и да осчетоводяваме не това, което разплащаме или не разплащаме - това беше "креативната" позиция на правителството "Станишев" - а вие осчетоводявате това, което извършвате по обектите - това е коректната позиция към Брюксел и това ще увеличи дефицита", обясни той.

"Само аз оказвам натиск на премиера за бюджета"

“Ако има някой, който натиска премиера - вицепремиерът Дянков не иска - това съм точно аз“, отговори министърът на въпрос дали ще бъде готов бюджетът за 2011 г., както твърди Бойко Борисов.

"Защото ... кризата е изключително тежка, държавата е в сложна ситуация, тя трудно може да си планира приходната част. Но пък ние, за да сме коректни и към банките, и към Брюксел, и към бизнеса, ние трябва да можем да планираме. Така че аз съм ударил с ръка по масата и съм казал "Колкото може по-бързо бюджета", за да можем да планираме. Това го искат и чуждестранните инвеститори. Ние, разбира се, можем да построим пътища и за 200 млн., и за 500 млн., но толкова, колкото получим като план, толкова ще направим и това е голямата разлика между България и останалите европейски държави. Аз си мечтая да можем да планираме точно тригодишно, всичко да е на масата", каза още той.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?