Липса на пари замрази пътни проекти за 760 млн. евро

Липса на пари замрази пътни проекти за 760 млн. евро

Заради липса на пари в бюджета, Агенция "Пътна инфраструктура" замразява проекти за ремонт на отсечки с дължина над 2100 километра, съобщи шефът на ведомството Божидар Йотов. Става въпрос за 9 лота, за които средствата идват от Световната банка, и 15 - по програма "Транзитни пътища", която се финансира от Европейската инвестиционна банка. Институциите осигуряват 630 млн. евро, а държавата трябва да отпусне 130 млн. евро национално съфинансиране, за да тръгнат ремонтите. Пари обаче няма дори и след актуализацията на бюджета, приета от парламента в четвъртък. Средства за участие на държавата в реализацията на проектите ще има след март 2011 г.

Около 150 фирми от сферата на строителството ще останат без работа заради замразените проекти, коментира пред Mediapool Светослав Глосов, председател на Камарата на строителите в България. Някои от тях са обречени на гибел, а не ми се мисли колко хора ще излязат на борсите за безработни, добави той.

Пътната агенция е предложила на фирмите с договори за въпросните проекти няколко варианта – да ремонтират или поддържат пътя за собствена сметка, докато се намерят пари в бюджета, или да се откажат от поръчката и да си вземат обратно банковата гаранция. Това обаче е приложимо само за проекти, за които има сключен договор, но работата още не е започнала.

Това са три лота от "Транзитни пътища" – трасето Юндола – Разлог – Гоце Делчев – Садово, което е възложено на Сдружение "Пътища 2009", участъкът Звъничево – Юндола с изпълнител сдружение "Лена – Галчев", както и Асеновград – Смолян, възложен на сдружение от "Виастрой инженеринг" ООД и "Трейс груп холд", наречено "Родопи ІІ-86".

За шест лота има неприключили процедури за избор на изпълнител. Сред тях са отсечките Дупница – Самоков, Ковачевци – Поповяне, Силистра – Шумен, Велико Търново – Омуртаг и т.н. От 9-те лота със заем от Световната банка, само при два строителството не е започнало и фирмите могат да си изтеглят банковата гаранция.

Пред завършване са три лота от "Транзитни пътища", които са с голям трафик и историческа важност и най-вероятно изпълнителите ще получат пари за тях още през тази година, по информация на "Дневник". Става въпрос за отсечките Баня – магистрала "Тракия" (40 км за 11.184 млн. лева, изпълнител е сдружение "Пътища 2008"), Калофер – Казанлък, Шипка – Шеново – Дунавци (18.33 млн. лева, сдружение "Ес Би Си" и Мъглиж – Гурково – Сливен (17.17 млн. лева, 'Трейс БГ").

Изпълнителите на всички останали проекти ще чакат по-добри времена за българската икономика. Замразеното финансиране вече създава проблем на компаниите, започнали ремонтите на собствена сметка. Изпълнителят на проекта за ремонт на 56-километровата отсечка София – Пирдоп – "Пътстрой 92" заяви, че спряната поръчка ще доведе до освобождаването на 400 души от работа и загуби за компанията до половин милион лева. Проектът се финансира с близо 25 млн. лева от Световната банка.

Много от фирмите, заети в изпълнението на проекти по двете програми, са в ситуацията на "Пътстрой 92", по думите на Глосов. Друг момент е, че въпросните пътища ще си останат разбити за неопределено време, което се плаща с човешки животи и материални щети също за милиони.

Освен че спира единствения източник на средства за компаниите извън европейските фондове, държавата продължава да дължи пари на пътните фирми по договорите за зимно почистване и текущо поддържане, заяви Глосов, но не назова точната сума на борчовете.

Новата схема за зимно почистване, предложена от пътната агенция за предстоящия сезон, поставя фирмите в несигурна ситуация, каза още шефа на браншовата камара. Агенцията ще плаща за количество свършена работа – т.е. ако си изчистил 5 квадрата, плащат ти за 5 квадрата. Едва ли ще се намерят много фирми, които да се съгласят да работят по този начин – без никаква сигурност и със задължение сами да инвестират в техника, каза Глосов. По думите му камарата ще настоява за среща с премиера, за да му изложат проблемите си.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес