Чужди експерти поемат големите инфраструктурни европроекти

Чужди експерти поемат големите инфраструктурни европроекти

Спец звено с висококвалифицирани и опитни чужди проджект мениджмънт експерти може да поеме големите инфраструктурни проекти с еврофинансиране, съобщи министърът по управление на еврофондовете Томислав Дончев пред журналисти в петък.

В звеното ще има и добре подготвени българи, като идеята е заплащането на специалистите да бъде поето от техническата помощ към съответната оперативна програма.

Все още не се анализира къде да бъде позиционирана новата структура, тъй като има притеснения, че по-високите заплати на служителите в нея може да демотивират чиновниците в АПИ и НКЖИ.

Само преди два дни обаче председателят на Управителния съвет на АПИ Божидар Йотов съобщи, че Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще избере с търгове международни компании за управление на проекти (project management), които да се заемат с големите поръчки за пътно строителство у нас. Сега обаче стана ясно, че по-скоро няма да бъдат наемани цели компании, а отделни специалисти. За целта ще се преговаря със Световната банка и Европейската банка за развитие, по думите на Дончев.

Той коментира, че дневната ставка на един качествен експерт е стотици евро. Всеки един експерт в звеното ще носи отговорност за един от големите инфраструктурни проекти.

"Този разход на първо място може да бъде покриван като част от разходите по самата ОП "Транспорт", каза Дончев.

Очаква се до есента да бъдат уточнени всички детайли и след това да стартират пилотни фази на проекта с два или три обекта.

В същото време се обмисля и създаването на спец звено в МРРБ от няколко души, което да подобри контрола и взаимодействието с АПИ.

Усвоени 1 млрд. евросредства

Министър Дончев отчете още, че разплатените средства по европейските оперативни програми вече са достигнали 5 процента, докато преди година са били под един. По инициативата ДЖЕРЕМИ ще бъдат дадени още 200 млн. евро още в средата на следващата седмица и тогава процентът на разплащане ще стане 7 процента и ще достигне един милиард евро, допълни той.

Така до края на програмния период – 2013 година остава да бъдат усвоени 14 млрд. евро.

Той коментира, че облекчаването на процедурите от страна на ЕК се отнасят за бъдещето, а по-доброто усвояване на правителството на ГЕРБ се държи на добър мениджмънт.

"Амбиция" за средноевропейски стойности на злоупотребите

Дончев коментира във връзка с европейска статистика, според която България е на първо място в Европейския съюз по докладвани нередности и измами с пари от предприсъединителните фондове през 2009 година, че в доклада за 2010 България ще достигне средноевропейските стойности.

Първото място в печалната класация за тази година се дължи на докладваните много нарушения в началото на мандата на новото правителство.

"Това, че се е получила голяма цифра, от една страна се дължи на усилията на новото правителство да доведе до край всички случаи, където има съмнения за нередности. Дължи се и на не съвсем енергичните действия в предишни години. Ударно са изчистени случаи за минали години, следващата година статистиката няма да бъде такава", коментира Дончев.

Провал на ОП "Транспорт", засега

Томислав Дончев коментира още, че по ОП "Транспорт" има само няколко проекта, които вървят с добри темпове - метрото в София, магистрала "Тракия", както и реконструкцията на жп линията Свиленград-граница.

"На фона на нуждите, които имаме, това поражда безпокойство", коментира Дончев.

В същото време един от приоритетите е подготовката на следващия период за усвояване на европарите след 2013 година. Необходимо е още от следващата година да се инвестират пари за подготовка на проекти.

Споделяне

Още по темата

Още от България