Новите концесионни такси почти готови, не важат за стари договори

След половингодишна работа на междуведомствена комисия начело с вицепремиера Ивайло Калфин, кабинетът съобщи в четвъртък, че е одобрил новата методология за концесионните възнаграждения за добив на подземни богатства. Документът неясно защо е бил приет на подпис, но оставало да се доуточнят подробности, обясни пред журналисти след редовното правителствено заседание министърът на икономиката и енергетиката Румен Овчаров (БСП).

Проблемът с повишаването на концесионните такси стана актуален след като миналата година министърът на околната среда Джевдет Чакъров (ДПС) отказа на канадската компания “Дънди Прешъс Металс” да разшири дейността си, като поиска повишаване на договореното възнаграждение и включване на държавата в златната концесия. Министрите от БСП и НДСВ не подкрепиха хода на Чакъров, защото това би означавало в крачка да се променят условията на вече сключени договори. Това не пречи въпросът да остава висящ повече от година, а западни инвеститори и наблюдатели да мотивират с него заключенията си, че България е “корупционно блато”.

Новата методология предвижда концесионната такса за металните полезни изкопаеми да се определя по изменяща се скала според пазарните цени на добиваните природни богатства. Другата промяна е повишението на началните цени на инертните материали, но именно определянето на техните минимални ставки е отложено. Остава да се уточнят и няколко текста в частта за металните природни богатства, каза Овчаров.

По думите му новата методология няма да засегне сключените вече концесии за добив на подземни богатства. Запитан дали това няма да постави в неравноправно положение компаниите, които отдавна работят у нас и новите инвеститори, Овчаров допълни, че е възможно все пак да се водят преговори с някои от досегашните инвеститори, които са получили правото на добив на подземни богатства.

Засега на дневен ред са поставени само претенциите на министър Джевдет Чакъров към “Дънди Прешъс Металс”, която държи концесията на златната мина в Челопеч. Чакъров блокира разширението на добива в мината, поискано от канадците и одобрено от Висшия експертен екологичен съвет към собственото му министерство.

Продължаващият месеци наред спор обаче предизвика сериозни възражения от страна на бизнес средите и чужди инвеститори, а авторитетни европейски вестници като “Файнешъл таймс” открито намекнаха за корупция сред министрите от ДПС, какъвто е Чакъров.

По неофициална информация на Mediapool, в момента текат усилени преговори между МОСВ и “Дънди” за намиране на компромисен вариант. Според източници от министерството те са пред приключване, но канадската компания отказва официално да коментира хода на разговорите преди  формулирането на ясни договорености. От “Дънди” заявиха само, че те са отправили свое предложение към Джевдет Чакъров. С казуса се занимава междуведомствена група и преговорите още текат, обясни пресцентърът на МОСВ.

Според източници от Министерството на икономиката и енергетиката, което участва в междуведомствената група, обаче предложенията на МОСВ и съответно на “Дънди” нямали общи точки и било доста съмнително дали ще се стигне до компромис. Според експертите на МИЕ обаче няма начин държавата да придобие дял от златната мина при положение, че има сключен концесионен договор.  Просто в момента липсва законов механизъм за прилагането на схемата, лансирана от Джевдет Чакъров, и трябват промени в закона за концесиите, твърдят от министерството на Овчаров.

От там са учудени и от аргумента на Чакъров за искания дял в дружеството, мотивиран с икономическата неизгодност на сделката с “Дънди”.  Това е работа на МИЕ, ековедомството трябва да защитава околната среда, а Висшият екологичен експертен съвет вече е подкрепил разширението на златодобива, блокирано от Чакъров.  Тоест интересите, за които отговаря екоминистърът, са защитени, допълниха източниците от икономическото ведомство.

Самият Овчаров, попитан в четвъртък как вървят преговорите с “Дънди”, каза, че не знае кой ги води.

Самата канадска компания се обяви срещу въвеждането на плъзгаща скала за концесионните възнаграждения при добива на метали още в края на миналата година, когато бе лансирана идеята за обвързване на таксите за държавата с борсовите цени в Лондон на ценните метали и нефта.

Първоначалните предвиждания бяха таксите от добива на пясък  и чакъл да се увеличат тройно, а за строителни материали – двойно. Сега обаче явно ще се преразгледат, след като Овчаров заяви, че това ще се уточнява.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?