Общината ще отказва шофьорите да минават през центъра на София

Урбанисти, наети от кметството, предлагат да се спрат колите по бул. "Цар Освободител"

Общината ще отказва шофьорите да минават през центъра на София

Основният булевард, който минава през центъра на София - "Цар Освободител", да бъде затворен за коли. Улиците "Шишман" и "Съборна", както и пространството около храма "Александър Невски" да станат изцяло пешеходни.

Това предлагат специалистите от студиото на архитекта и урбанист Ян Геел в свой доклад, поръчан от Столичната община. Това са част от мерките за намаляване на трафика в центъра и насърчаване на придвижването пеша или с велосипед.

Мерките са дългосрочни - до 2030 г. Отсега кметът Йорданка Фандъкова и главният архитект Здравко Здравков декларираха намерението си да откажат шофьорите да минават транзитно през центъра. Краткосрочните мерки ще са създаване на пречки за бързо придвижване на колите за сметка на пешеходците. Фандъкова и Здравков обаче не коментираха евентуалното затваряне на бул. "Цар Освободител" и ул. "Шишман". В плановете им засега влиза само пешеходната зона по ул. "Съборна".

Трафикът - извън центъра

За пореден път Столичната община има намерение да изнесе трафика извън центъра на града. Според доклада от бул. "Тодор Александров" към бул. "Цар Освободител" всекидневно минават по около 22 хиляди коли. "Това е транзитен или по-скоро паразитен трафик по направлението от изток-запад. Трябва поетапно да премахнем този трафик през пътните рингове извън центъра", коментира главният архитект на столицата Здравко Здарвков.

Едно от предложенията в доклада е да се затворят за коли бул. "Цар Освободител" от кръстовището с бул. "Васил Левски" до това с бул. "Мария Луиза", както и ул. "Иван Шишман". Предлага се също да се стесни бул. "Тодор Александров" в отсечката между ул. "Опълченска" и бул. "Мария Луиза". В момента там има по три ленти за движение в двете посоки. Ако след стесняването, трафикът в района остане също толкова интензивен, ще се образуват големи задръствания. Така шофьорите ще бъдат принудени да търсят алтернативни маршрути и да избягват центъра.

Друга подобна мярка, е да се направят пешеходни пътеки на местата, където в момента има подлези. Такъв пример е подлезът при Президентството и Министерския съвет, където сега дори се налагат глоби на пресичащите отгоре, а не под земята. Ако там се позволи пресичане над земята, пешеходците ще спират движението, ще забавят придвижването и ще правят шофирането през центъра още по-неприятно. Тази мярка е противоположна на досегашната политика на общината, която искаше да "вкара пешеходците под земята", за да не пречат на колите.

Според специалистите трябва да се развива мрежата от велоалеи, да се подобрява градският транспорт включително с пускането на нощни линии. Предлага се да се правят паркинги извън центъра, където хората да оставят колите си и да се придвижват с публичния транспорт. Това всъщност е стара идея, заложена и при строителството на метрото. Повечето паркинги към метростанциите обаче стоят празни.

В разработката на студио "Геел" се препоръчва още да се намалят местата за паркиране в центъра, които сега влизат в синята зона, както и да се премахнат паркингите на площади като "Батенберг" или "Народно събрание". Според специалистите тези пространства трябва да се използват от пешеходците. Освен това се препоръчва да се направят по-приветливи за хората големи свободни пространства като Ларгото. То почти не се използва за почивка или разговори в града, тъй като липсват дървета, както и защита от слънцето или вятъра. Трябва да се намалят и площите, завзети от заведенията по бул. "Витоша".

Очаква се отпор

Кметът на столицата Йорданка Фандъкова припомни, че вече беше направена една от стъпките за насърчаване на пешеходното движение в центъра. След дълги дебати миналата седмица общинският съвет реши да затвори за коли бул. "Витоша" в отсечката между ул. "Алабин" и бул. "Ал. Стамболийски". Освен това до 1 март догодина движението в малките централни улици ще бъде ограничено на до 30 км в час. Вече започна и обособяването на велоалеи по пътните платна.

"Трябва да направим така, че хората да се чувстват комфортно в центъра. Да ги върнем от моловете в града. В момента градската част се ползва основно от хората над 30 години и застаряващите. Децата ги няма. Те са в моловете", коментира арх. Здравков.

И той и кметът на няколко пъти повториха, че изпълнението на визията им за развитието на София със сигурност ще срещне съпротива и от хората, и от политиците, които вземат решенията, но целта била по-качествена среда за живот.

Новите сгради в града - до 75 метра

Общината продължава с опитите да ограничи законово изграждането на нови небостъргачи в града. Идеята е това да стане през нов Закона за устройство и застрояване на Столична община, който от местната администрация искат да вкарат в парламента през депутати от ГЕРБ. В проекта, който вече е предаден на народните представители от управляващата партия, е записано, че сградите извън големите жилищни квартали трябва да са не по-високи от 75 метра или около 20 етажа.

Освен това зданията отвъд Околовръстното шосе не трябва да надвишават 15 метра.

За по-високи сгради се предвиждат две зони - при вече построените високи сгради на бул. "Цариградско шосе" и при пресечката на Околовръстното шосе с бул. "Царица Йоана" в "Люлин". Главният архитект Здравков се надява ограниченията да бъдат приети от парламента до края на годината и това да спре плановете за високи сгради като 215-метровата "Парадайс тауър" на бул. "Черни връх", 150-метровия проект на НИКМИ на бул. "България" и други. Срещу плановете за новите небостъргачи се надигна обществено недоволство.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Смятате ли, че президентът е "сготвил" премиера със снимките от спалнята?