Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ограничаването на замърсяващите коли в София катастрофира в общинския съвет

18 коментара
Сн. БГНЕС

Въвеждането на зони, които да са забранени за най-замърсяващите въздуха автомобили, засега не събира подкрепа в Столичния общински съвет.

Предложението да се ограничи влизането на коли с двигатели по екостандарт Евро 1 и Евро 2 в центъра през зимата трябваше да се гласува на заседанието на общинарите в четвъртък и да влезе в сила от декември. Точката обаче беше извадена от дневния ред с гласовете на опозицията, както и на ВМРО, които по принцип подкрепят управляващите от ГЕРБ-СДС.

Има още работа

Предложението за отпадане на точката беше на Марта Георгиева от "Демократична България". Нейните мотиви са, че е трябвало да мине повече време след приключването на общественото обсъждане на документа за т. нар. нискоемисионни зони. Становища се подаваха до 16 юли. Освен това трябвало да се вземат предвид мненията на екологични организации, които искат зоната, забранена за замърсяващи автомобили, да е по-голяма. Трябвало да се направят и анализи дали ограниченията в центъра няма да доведат до по-голямо замърсяване в периферията на забранената зона. Според нея имало време текстовете да се приемат и да действат още от предстоящата зима.

От БСП посочиха подобни мотиви. Според Калоян Паргов едномесечното обсъждане на текстовете не било достатъчно и общината трябвало още малко да поработи върху текстовете. Допълниха, че забраната ще засегне собствениците на стари коли, които обикновено били и с ниски доходи. Това пък щяло да е допълнителна тежест в условията на икономическа криза.

От ВМРО пък по принцип са против въвеждането на ограничения.

Политически интереси

Според ГЕРБ-СДС истинските мотиви обаче са "политически интереси и амбиции". "Предстоящите избори карат колегите от другите групи да мислят само за това", коментира председателят на общинския съвет Георги Георгиев, който се опита безуспешно да вкара отново точката в дневния ред. Георгиев се закани, че ще свиква заседания на съвета и през лятната му ваканция, докато докладът не бъде разгледан. Това обаче вероятно няма да се случи заради съпротива от останалите групи.

Отлагането на точката предизвика и несъгласието на кмета Йорданка Фандъкова. "Бламира се дейност, която планираме от години. Дори отказвате да разгледате този проект. Наесен, когато отново очакваме проблеми с въздуха, не ми задавайте въпроси защо е така и какво правим", заяви Фандъкова. Тя припомни, че според социологически проучвания ограничаването на замърсяващите коли се подкрепя от 60% от софиянци. Според нея общинските съветници са абдикирали от решаването на дългогодишния проблем с чистотата на въздуха.

Нов опит

След лятната ваканция управляващите отново ще се опитат да вкарат предложението за забрана за замърсяващи автомобили за гласуване. Текстовете предвиждат през зимата в центъра на града да не могат да влизат коли с евростандарт 1 и 2. Първоначално забраната трябва да стане факт за т.нар. "малък ринг", а от 2025 г. и за по-голяма част от центъра, наречена "голям ринг". Създаването на наредбата за нискоемисионни зони е едно от изисквания на Софийски градски съд за ограничаване на замърсяването на въздуха в София.

С наредбата се предлага и въвеждане на забрана за употребата на твърди горива за битово отопление от 2025 г. за районите с изградена топлопреносна мрежа. Това са "Средец", "Красно село", "Изгрев", "Илинден", "Студентски", "Оборище", "Възраждане", "Лозенец", "Триадица".

Друга важна промяна е въвеждане за тотална забрана за употребата на твърди горива за битово отопление на цялата територия на Столична община от 2030 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

18 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ABV
    #18
    Отговор на коментар #17

    На какъв език е думата "милионници" и какво означава?

  2. someone
    #17

    Аз ги попържвам, ама ти да не заеиеш на умрело, когато половината автобуси на адския транспорт трябва да спрат посред зима, щото са именно евро 4... а, забравих, ти си ботаташко дyп3 и услугите на градската д3билност не ги ползваш...И ако при тях може да е оправдано, щото са милионници и отдавна генерациите са им гаражно заменени с прав кюнец, който дими и в салона, щото е на швейцарско сирене, то на много частни коли евро 4 всичко отдолу си им е наред.

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #16
  4. ABV
    #15
    Отговор на коментар #14

    Aха, значи на твоя супер евро 4 автомобил, някой просто ей така за да те булшитне дава категория евро 2, само защото е 30 годишна! Гадове! - Я ги напопържай!

  5. someone
    #14
    Отговор на коментар #13

    Защото, роднино на Тиквата, в момента и на тях не им е ясно евро 1 и 2 ли ограничават или измислените булшитстанстки категории 1 и 2, а евро 4 му дават категория 2 заради годината на производство, което е абсурд. Освен това както се вижда, от следващите години ще ограничават и повече от евро 1 и 2. Ама чети, няма аз да чета 2х вместо тебе, неосведомен комплексар.

  6. ABV
    #13
    Отговор на коментар #8

    Ехеее, евро 4 казваш? Позрдавявам те за постижението! Тогава не би трябвало да те засяга предложението за ограничаване на автомобили евро 1 и 2 в центъра на София през зимата. Защо си толкова бесен?

  7. Коментарът е изтрит в 03:59 на 22 юли 2022 от автора.
    #12
  8. ABV
    #11
    Отговор на коментар #7

    Кой ми каза, че караш 30-годишен изтърбушен тараляасник ли? Прочете ли собствения си пост №3?

  9. Коментарът е изтрит в 03:56 на 22 юли 2022 от автора.
    #10
  10. Д-р Емил Стоянов
    #9

    Защо всички спорове у нас са на лична основа?Бъдете обективни.Дизелът,дори и Евро 6,замърсява повече от бензиновия двигател(фини прахови частици,не им викат сажди щото ги е срам и азотни окиси).Повече от половината бензинови коли са на алтернативно гориво-още по-ниски емисии.СРЗИ още преди 2-3 год.излезе с доклад,че автомобилите са виновни под 10% за качеството на въздуха в София.Виновни са хората и циганите дето горят кюмур,дърва,стари мебели от ПДЧ,гуми и масло.На съседната улица в сграда на общината,живеят

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.