Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Омбудсманът сезира БНБ, МФ и банките за неработещите "безплатни" сметки

1 коментар
Омбудсманът Диана Ковачева, Снимка: Архив

Неработещите "безплатни" банкови сметки, които влязоха в сила от 1 септември, очаквано предизвикаха недоволството на гражданите. Заради множество жалби омбудсманът Диана Ковачева е сезирала по случая управителя на БНБ Димитър Радев, министъра на финансите Асен Василев и председателя на Асоциацията на банките в България Петя Димитрова.

Хората са недоволни от усложнената и неясна процедура при откриване на безплатната платежна сметка за основни операции, съобщават от пресслужбата на омбудсмана.

Както Mediapool алармира неколкократно, шумно рекламираните при приемането на Бюджет 2023 безплатни платежни операции през банка при превод на заплати и пенсии на практика не работят, а институциите не правят нищо по въпроса. БНБ дори директно прехвърли темата на финансовия министър Асен Василев, по чието предложение се стигна до въвеждането на мярката.

По идея на Василев в закона бе записано, че заплатите във фирмите със 100 и повече служители се плащат само по банков път с цел изсветляване на пазара на труда. Срещу това бизнесът поиска намалени банкови такси.

Според текстовете, които депутатите приеха "на крак" в последния момент, се оказа, че се въвеждат безплатни операции единствено по т. нар. сметка за основни операции (базова сметка), когато въпросните трансакции се извършват по нареждане на титуляра (включително теглене на суми в брой), ако са за сметка на получени средства от заплати (без ограничение в размера), пенсии, социални помощи и обезщетения, а също и стипендии за ученици, студенти и докторанти. Обслужването на въпросната сметка за основни операции също трябва да е безплатно. Таксите обаче се запазват при теглене на суми от банкомат или ПОС терминал на друга банка, различна от банката – издател на картата.

Тъй като законовият текст е много неясен, а Министерството на финансите и Българската народна банка така и не дадоха указания какво да се прави, отделните банки си въведоха собствени правила за прилагането на закона, като в някои случаи на практика го дописват.

Банковите сметки за основни операции съществуват у нас на хартия от 2016 г., но практически са под 0.01% от всички банкови сметки, защото търговските банки и държавните институции саботират вече 6-7 години масовото им прилагане.

Те са само за операции в левове, но предлагат напълно достатъчен брой услуги за нуждите на средния потребител: откриване, използване и закриване на платежна сметка; внасяне на средства; теглене на пари в брой от гише или банкомат; директни дебити; платежни операции, извършвани чрез платежна карта, включително плащания чрез интернет; кредитни преводи, включително нареждания за периодични преводи, на терминални устройства АТМ и ПОС и на гишета, когато са налични, и чрез системите за онлайн банкиране на банка.

Според закона всеки български гражданин, а и някои категории чужденци, може да си открие подобна сметка само с лична карта и попълване на няколко декларации (свързани най-вече със законодателството срещу прането на пари и финансирането на тероризма).

Сериозна пречка пред масовото прилагане на базовите сметки е рестриктивното изискване в закона човек да не може да ползва услугата, ако вече има открити две или повече банкови сметки в същата или в други банки, през които да ползва изброените в закона базови услуги. Друг проблем е, че самите банки използват какви ли не трикове, за да откажат клиента от този вид услуга.

Според писмото на омбудсмана до отговорните институции гражданите алармират, че са затруднени да получат безплатно обслужване и без такси на платежна сметка за основни операции. "Проблемът идва оттам, че банките поставят редица изисквания и налагат тромава процедура, вместо да улеснят хората, а от това страдат най-вече пенсионерите и хората с увреждания", посочва Диана Ковачева.

Например, банките изискват от клиентите си да посетят многократно техен офис, за да закрият съществуващата си сметка, по която получават трудови възнаграждения - пенсии, помощи и обезщетения по социалното осигуряване и социалното подпомагане, и да подадат заявление за откриване на нова сметка за основни операции, след което да представят служебна бележка, по образец на банката, за размера на трудовото им възнаграждение.

Проблемите на хората продължават, защото след няколко работни дни, те следва да отидат до офиса на банката, за да получат новата си дебитна карта. Освен това, трябва да информират за новата сметка работодателя си (ако получават трудово възнаграждение), НОИ (в случай че получават пенсия, помощи и обезщетения за социално осигуряване), социалните служби (ако получават обезщетения за социално подпомагане), училищното ръководство (ако става въпрос за ученически стипендии) и пр.

"Недоумение буди и фактът, че за потребителите на финансови услуги липсва информация на интернет страниците на банките относно прилагането на чл. 120а от Закона за платежните услуги и платежните системи. Смятам недоволството на гражданите за напълно основателно. Намирам за нужно да подчертая, че съгласно Директивата за платежните сметки /2014/92/ЕС/ платежната сметка за основни операции има за цел осигуряване на улеснен и по-безпрепятствен достъп до банково обслужване на по-уязвими потребители", коментира Ковачева.

Затова омбудсманът настоява да бъде въведен облекчен ред за прилагане на законовата разпоредба. Например – при изразено желание автоматично да се преобразува съществуваща платежна сметка, по която хората получават трудови възнаграждения, пенсии, помощи и обезщетения по социалното осигуряване и социалното подпомагане, стипендии за ученици и докторанти. Ковачева подчертава, че гражданите трябва да могат да се възползват от тази възможност, включително и онлайн, а не само при лично посещение в банков клон. Освен това омбудсманът настоява и да бъде публикувана ясна и коректна информация от страна на банките във връзка с прилагането на новия законов текст.

"Очаквам да упражните надзорните си правомощия спрямо търговските банки съгласно Закона за платежните услуги и платежните системи. За становището си и за предприетите действия в полза на потребителите на финансови услуги ме информирайте в законоустановения срок", пише омбудсманът до управителя на БНБ Димитър Радев. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Бугараш
    #1

    Има банков картел и това го виждаме всички. Лихвите са еднакви навсякъде. Всички банки задружно не въвеждат безплатните сметки! После твърдят, че договорки нямало? Да не говорим за ниските заплати на служителите. Същото е и при мобилните оператори. През 2021 ЕК хвана в нарушение четери европейски банки за тайно споразумение (картел) и ги глоби с няколко стотин милиона! UBS Group, Barclays, National Westminster Bank (бивша Royal Bank of Scotland), като HSBC получава най-голямата глоба от над 174.3 млн. евро. Време е да има глоби и в България

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.