Още две години задръствания по Аспаруховия мост във Варна

Ремонтът ще струва над 35 млн. лв., първият етап поскъпна с 2 млн. заради качеството

Още две години задръствания по Аспаруховия мост във Варна

Ремонтът на целия Аспарухов мост във Варна ще продължи още две години и ще струва най-малко 35 милиона лева. Това съобщи министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, която пусна движението по моста след приключване на първата фаза на ремонтните дейности.

Ремонтът на част от съоръжението причини огромни задръствания. И ако тази година те бяха само два месеца, то догодина ще бъдат през целия туристически сезон, защото няма друга алтернатива за сухопътна връзка на кварталите "Аспарухово" и "Галата" с центъра на Варна.

"Няма по-добра алтернатива. Ако гражданите не искат ремонт, просто няма да правим. Или търпение две години и пълен ремонт, качествен, какъвто виждаме на сегашния ремонтиран участък, или няма друг вариант", каза Павлова.

Първият етап поскъпна "качествено" с 2 млн. лв.

За първия етап от държавния бюджет бяха осигурени 5 млн. лв. Те обаче са се оказали недостатъчни и държавата е отпуснала допълнително още 2 млн. лв., за да бъдат извършени качествено всички дейности, стана ясно от обясненията на Павлова.

Ремонтът се е оскъпил, защото преди да се разкрие съоръжението не е имало яснота, че ще е необходима подмяна на фуги, лагери и тротоарни конзоли, каза Павлова и отбеляза, че съоръжението не е ремонтирано от 40 години.

Сега сме монтирали най-новите двойни мантинели, за да се осигури по-голяма безопасност, каза още регионалният министър.

С допълнителните пари е ремонтиран и един мост повече, за да не се затваря съоръжението следващия път, когато ще започне ремонтът на насрещното платно, допълни Павлова.

В рамките на първия етап е направен ремонт на съоръжения 1, 3 и 5 от Аспаруховия мост. За два месеца е подменена хидроизолацията, направена е цялостна подмяна на фугите, лагерите и на тротоарните конзоли. Настилката е била преасфалтирана, поставени са и двойни мантинели.

Ремонтите в тази част на моста ще продължат през септември след приключване на туристическия сезон. За втората фаза са предвидени още 5 млн. лв. от държавния бюджет. Така през тази година ще може да бъдат направени и мостове 2, 4 и 6 и ремонтите в този участък ще бъдат изцяло завършени, обясни Павлова.

В резултат през 2016 г. за ремонта на моста ще отидат най-малко 12 млн. лв.

Основният ремонт през 2017 г. срещу още 25 млн.- лв.

През 2017 г. ще започне реконструкцията на основната част на моста, която ще струва най-малко 25 млн. лв. и ще продължи и през 2018 г.

"Само за пътната част на двете платна ще са ни необходими 25 млн.лв.", каза Павлова.

През 2017 г. ремонтните дейности ще се извършват пак на два етапа - първо в едната посока на движение, а след това в другата. Догодина обаче няма да има прекъсване на строителните дейности през лятото.

"Важно е мостът да бъде ремонтиран, но това вероятно ще причини затруднения и задръствания, докато приключи работата по цялото съоръжение", каза Павлова. Тя призова за разбиране и диалог с общината, с жителите на кв."Аспарухово" и туристическия бранш, докато бъдат извършени всички необходими дейности по цялото съоръжение.

Организацията на движение ще бъде както и през тази година. "Няма как да има по-добра организация, различна от тази, по тази причина, че Аспаруховия мост е единствената пътна връзка, а другата алтернатива е по вода", мотивира се Павлова.

Ремонтът без обществена поръчка

Ремонтът на Аспаруховия мост се извършва без обществена поръчка.

Той се изпълнява с директно възлагане на пътноподъдръжащата фирма за област Варна – обединение "Понт", в което влизат "Хидрострой" и "Инжстройинженеринг".

По време на втория мандат на ГЕРБ министър Павлова възприе тактиката да раздаде без обществени поръчки над 100 млн. лв., събрани от контрабандата по думите на премиера Борисов, без обществени поръчки на пътноподдържащите фирми, които обслужват всяка област. Аргументът е, че така се пести време от провеждане на поръчките и последвалите обжалвания.

Аспаруховият мост е открит в навечерието на 9 септември 1976 г. от председателя на Държавния съвет "другаря" Тодор Живков. Той е единствената сухопътна връзка за жителите на кварталите "Аспарухово" и "Галата" с центъра на Варна през плавателния канал свързващ Варненското езеро с Черно море. Дължината му е 2050 метра, а най-големият му отвор е 160 метра.

Още над 5 млн. лв. за Варна от държавата

Министър Павлова, която оглавяваше листата на ГЕРБ във Варна, съобщи, че правителството ще отпусне още над 5 млн. лв. за града.

Над 4.3 млн. лв. са предвидени от държавния бюджет за ремонта на голямото съоръжение на магистрала "Черно море" - "Звездица", съобщи Павлова. Тя посочи, че изпълнителят там се избира с обществена поръчка. Офертите на кандидатите са отворени на 12 април и предстои да сключим договорите, каза Павлова.

Ако няма обжалване на процедурата през септември ще започне реалното строителство на виадукта "Звездица", каза Павлова. Срокът за изпълнение на ремонтните дейности е 200 дни.

Предвижда се да се подменят хидроизолация, тротоарни конзоли, както и да се направи преасфалтиране, саниране на носещи греди и частични ремонти по стълбовете.

С решение на правителството днес са били отпуснати и 1 млн. лв. за стадион "Черно море" във Варна. С тези средства ще се подмени и доизгради осветлението, като ще бъдат направени и други необходими ремонтни дейности, каза регионалният министър.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?