Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ОТНОШЕНИЕ КЪМ УДОВОЛСТВИЕТО

1 коментар

Ако се съгласим с това, че човек съзрява за щастие чрез морално съвършенство - така поставя въпроса Евангелието, то тогава ще видим, че актът на удоволствието, автоматично става второстепенен. Но трябва да се признае, че така погледнат този въпрос, не съответствува в ежедневието. Животът сякаш предлага други варианти, независимо от съвършенството и самоусъвършенствуването човек трябва да търси подходящ за него максимум на удоволствието. Та нали съвършенството е неизмеримо, а приятното се измерва, преживява и усеща емпирично. При това и приятното и съвършенството имат връзка със съвестта - гръбнака на човешката моралност.

Моралното добро задоволява, злото предизвиква неприятни усещания.

Дали тогава не е достатъчно човек да се самоограничи в рамките на постъпките, които удовлетворяват собствената му съвест?

И все пак тази концепция за щастието, като сбор от приятности, макар и да изглежда много привлекателна, особено когато съвестта се удовлетворява от добрите постъпки, не е онзи принцип, който може да управлява човешките действия.

Приятност, радост, удоволствие - това са субективни блага, които като главни принципи могат да доведат човек до формиране на неговото щастие, или по-точно на неговата фикция за щастие, извън обективното добро на собствената личност и цялото общество.

В този пункт етиката поставя човека в конфликтно положение между така /субективно/ възприетия идеал за щастие и задължението, извън което се крие истинското морално добро. Християнската етика върши това с характерната за нея умерена мярка. Тя не проклина приятностите, удоволствията и радостите, но подкрепя необходимостта да се отива отвъд тях по-далече, към обективното добро. Всеобхватността на това добро, представено от Евангелието, е много голяма. Човешките сетива трудно могат да обгърнат тази всеобхватност от духовни и свръхестествени блага. На всеки, който се среща с християнската етика, става ясно, че тя не води към максимум удоволствия и минимум неприятности. Цялата програма за усъвършенстването на човека и на обективното му съзряване за Бога не би могла да се реализира по този път.

И все пак християнската етика и възможностите на чувствения живот могат да се съчетават.

Човек постепенно се стреми към по-висши блага - духовни и свръхестествени. Няма съмнение, че това, което е приятно, е добро, а онова, което е неприятно, е лошо, следователно развитието на доброто у човека продължава в тази насока. Постепенно нови чувства, нови форми на наслада се формират в психическия живот на човека, който все по-пълно се приспособяват към духовния му живот.

На това приспособяване трябва да се обръща нужното внимание, но не да се разчита, то да управлява в правилна посока моралния живот, така че етиката да се уповава на него. Само разумът и волята - върховните кормчии на човешкия дух, водят всеки към обективното добро.

Човек не може да оформя своя възглед според това колко удоволствие му доставят тези нови форми на наслада, а според това доколко служат на целта, каквато е обективното добро.

Превод от полски Здислава Йоакимова
Издадено от EDITIO NOVISSIMA VERBA UNIVERSITAS
1992 година

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. хан Аспарух
    #2

    Страхливата българска армия не се би на страната на съюзника си Германия през Втората световна, иззу гащите срещу Червената Армия без да даде един изстрел, в резултат на което бяха избити десетки хиляди интелегентни хора, а други 40000 станаха курбан в Унгария и докара на власт най - тъпата, крадлива и престъпна част от обществото ни. На тъпите офицери дето за 5 лв не са свършили работа през целия си живот, а сега реват че ще ги съкращаваме ще кажа да се радват, че не ги разстрелваме за предателство.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.