Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Паркирането в София с "отказващи" цени и само за 2 часа

37 коментара
Снимка: БГНЕС

Столичният общински съвет прие в четвъртък "отказващи" цени за паркиране в центъра на града, увеличавайки ги двойно и ограничавайки времето за престой само до два часа. Повишени са и тарифите за вдигане на колата с паяк и тройно за поставяне на скоба.

От 1 септември вече ще се плаща по 2 лв. на час за паркиране в синя зона вместо лев. За вдигането на колата с паяк цената скача от 30 на 60 лв., а за поставена скоба от 10 на 30 лв.

Новите тарифи влязоха след промени в Наредбата за организация на движението на територията на Столична община беше взето с гласовете на съветниците от ГЕРБ, НДСВ и “Атака”. Против бяха Синята коалиция и БСП.

Синя зона остава историческият център на града, като паркирането се ограничава до 2 часа. Въвежда се нова зелена зона, в която цената за паркиране ще бъде лев, а максималният престой на автомобилите ще е до 4 часа. Зелената зона обхваща границите на бул. "Княгиня Мария Луиза", ул. "Веслец”, ул. "Клокотница”, ул. "Будапеща”, ул."Козлодуй”, бул. "Ген. Данаил Николаев”, бул. "Евлоги и Христо Георгиеви”, бул. "Пенчо Славейков”, бул. "България“, бул. "Тотлебен”, бул. "Скобелев”, ул. "Опълченска” и др.

Времето за платено паркиране се увеличава с един час. Новото работно време ще бъде от 8 до 19 часа. В момента е от 8.30 до 18.30 часа.

Отказващи цени

Живеещите в платените зони за паркиране ще имат право на закупуване на стикер. Семейство в синята зона за първа кола ще плаща 150 лв., а за втора кола – 450 лв. Право на трета кола нямат. Месечният абонамент пък е по 15 лв.

Месечната винетка за живеещите в зелената зона е 10 лв., а годишната – 100 лв. за първа кола и 300 лв. - за втора, решиха още общинските съветници.

В момента живеещите в синя зона не заплащат нищо, след като предишното решение на общинския съвет за 70 лв. годишен абонамент падна в съда.

По сметките на общината в границите на двете зони има 30 000 семейства, а местата са само 11 000. Когато стикерът беше 70 лв. около 5000 собственици на имоти са си купили.

Целта на промените е не да правим цените социално поносими, а рестриктивни и отказващи, за да се намали трафика в центъра, аргументира цените Радослав Тошев, председател на транспортната комисия в СОС.

Служебният абонамент за фирмите се запазва, но поскъпва за синя зона и от 1 септември вече ще струва по 650 лв. за автомобил месечно. За зелена зона цената става 450 лв. месечно, колкото е и в момента. Служебният абонамент е 10% от местата за паркиране в двете зони, което означава, че от правото ще се възползват 1100 автомобила.

Според Вили Лилков от ДСБ отдаването на публична собственост по този начин противоречи на Закона за общинската собственост и ще падне в съда. Според закона "предоставянето под наем и разпореждането с имоти и вещи - общинска собственост, се извършват чрез публичен търг или публично оповестен конкурс", а условията за търга се определят от общинския съвет.

Лилков поиска цената на стикерите за личните автомобили да бъде една, а служебният абонамент да отпадне, но не получи подкрепата на мнозинството от ГЕРБ.

Алтернативата - буферните паркинги

Алтернатива на скъпото паркиране в широкия център ще са буферните паркинги по станциите на метрото, където има около 3000 места, каза столичният кмет Йорданка Фандъкова.

Ползващите метрото ще ги ползват безплатно първите два часа, а в следващите ще плащат по 50 стотинки на час. Които не пътуват с метрото, ще паркират срещу лев на час. Тези цени влизат в сила от 1 май.

По този начин столичните общинари изпълниха заръката на премиера за евтино паркиране в буферните паркинги. Целта е да се накарат хората да ползват градския транспорт, вместо да влизат с автомобилите в центъра, каза Фандъкова.

Паякът и скобата поскъпват двойно и тройно

Скобите ще сменят паяците от 8 до 19 часа, решиха още съветниците. Паяците ще влизат в центъра, за да вдигат само неправилно спрелите колите, които пречат на движението. Те ще се развихрят обаче след 19 часа, когато ще вдигат непотърсените закопчани коли.

Санкцията за поставена скоба скача тройно от 10 лв. сега на 20 лв. от 1 септември. Отделно ще се плаща за всеки час престой със скоба в зависимост от зоната – синя – 2 лв./час или зелена – 1 лв./час.

Ако автомобил закопчан със скоба не бъде потърсен в рамките на деня, той ще се откарва на наказателен паркинг. Тогава обаче собственикът, освен скобата от 30 лв. плюс часовете престой, ще трябва да плати и още 60 лв. наказание за паяка.

Причината е, че цената на паяка поскъпва от 30 лв. на 60 лв. от 1 септември.

Месечно Центърът за градска мобилност вдига около 900 автомобила с паяк. От тях около 30 – 40 коли дневно остават непотърсени в рамките на деня.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

37 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #37

    И във варна същата дивотия! ОБЕЩАВАМ, че никога повече няма да си помисля да гласувам за ГЕРБ!

  2. Анонимен
    #36

    Пркирав в една от най-скъпите зони в Берлин. Абонамента ми за мястото ми е 45 евро на тримесечие или 180 евро на година, но мястото ми се пази свободно само за мен. Ако друга кола паркира --паяците я вдигат даже да не сам ги викал. А при вас е пълна лудница- хем си плащаш хем обикаляш като луд околните улици.

  3. Анонимен
    #35

    Това е краят на управлението на Боко и компания. След този ход никой в София няма да гласува за тях втори път. Да ходи да открива магистрали в дълбоката провинция и да не се връща оттам - на софиянци им трябва истински кмет и истински министър-председател, не физкултурници и пожарникари.

  4. Анонимен
    #34

    Хак им е на всички, които гласуваха за Бойковчетата! На следващите избори пак ги изберете. Знаят само как да си пълнят гушките.... А аз питам - Това не е ли нов данък на всички, които живеят в София и ползват собствен автомобил? А като плащаме данък "сгради" и ни задължават зимата да чистим тротоарите от сняг, това не означава ли, че и тази площ е на собствениците? Защо тогава общината ще събира пари от нас? Трябва да се даде на съд!! Или няма да плащаме за тротоарите, където паркират и други коли, или ще имаме право, както е сега, да си паркираме колите безплатно пред домовете си!!

  5. Анонимен
    #33

    Какво по-отказващо от цените на горивата...цените на яйцата...цените на сини и бембени зони...вземете ни откажете да живеем даже...данък, че дишаме сложете... Направете обществения транспорт като в Лондон или Виена...дайте алтернатива на автомобилите...или отворете гейтовете на летищата и да се изнасяме от тук, то цените в България вече са доста по-солени от тези в Европа...

  6. Анонимен
    #32

    Хей,Хора...дайде да съберем всички стари трошки от кварталите, където гният по градинките...и да ги стоварим в центъра на София...пък да им слагат скоби и да си ги прибират по паяците...

  7. Анонимен
    #31

    Защо позатихна акцията "Гаражни клетки". И там има много келепир.

  8. Анонимен
    #30

    ако има изградени подземни паркинги и хората не спират там, а по тротоарите - разбирам. но да не предлагаш никаква алтернатива и да искаш пари ей така,само защото улиците са публична държавна собственост ( или не са такива ??) си е направо рекет. Всъщност, чия собственост са улиците ? Не е ли по-лесно и коректно всяка кола, на която не е платен данъка за втора година да се премахне от улицата - нали точно за това е пътния данък?

  9. Анонимен
    #29

    Не е ли по-лесно и коректно всяка кола, на която не е платен данъка за втора година да се премахне от улицата - нали точно за това е пътния данък?

  10. Анонимен
    #28

    А живеещите и работещи в центъра?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.