Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Писмо от 1886 г. е открито при строежа на жп мост край Белово

7 коментара
Писмо от 1886 г. е открито при строежа на жп мост край Белово

Строители на високоскоростната железопътна отсечка в участъка между гара Септември и гара Костенец откриха писмо, запечатано в бутилка, скрита в досегашния жп мост над река Марица, в района на община Белово.

При разрушаването на старото съоръжение един от геодезистите открива бутилка с писмо. Посланието е от 1886-та година, оставено от създателите на моста. Геодезистът предава находката на историческия музей в Белово.

Бутилката е открита в една от колоните на моста, каза директорът на историческия музей в Белово Севдалина Попова пред БНР.

По думите ѝ находката, както и начинът на откриването ѝ, са нещо изключително специално.

"Ние се вписахме в малкото музейни екипи, които са получавали писмо в бутилка. Документът е с размери 33 см на 22.5 см. Написан е на ръка, на италиански език. Има много красив орнамент, нарисуван отстрани", каза Севдалина Попова.

Текстът на писмото

Текстът на писмото гласи: "Мост, построен през 1886 г., по време на управлението на османския император Абдул Хамид. Построен от компания "Виталис". Инженери - гл. инж. Николо Лимон, /... / , главен зидар Пиетро Макар. Издадено на 19 юни 1886 г."

Това е етап от строителството на жп линията Белово - София преди повече от век, каза Севдалина Попова. По думите ѝ "цялата тази история показва един позабравен стил, който респектира".

Теренът не е позволил запазването на стария мост при сегашното модернизиране на жп линията, но откриването на посланието от създателите на това изключително здраво съоръжение е вълнуваща среща между поколенията строители и начин да се отдаде уважение и почит към хората, които са допринесли за изграждането на модерна България.

Извършващата се в момента цялостна модернизация на жп линията Костенец - Септември, която се извършва с европейски средства, предвижда изграждането на ново трасе с нов жп мост.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #7

    Няма разминаване с датите. След Съединението Източна Румелия си остава османска автономна област. Новото е, че султанът, който назначава генерал-губернатора на И. Румелия, се задължава да назначи за свой генерал-губернатора Княза на васалното си Княжество България, а не някой друг. И. Румелия става част от Царство България едва след обявяването на Независимостта и Царството на 22 септември 1908 г. За целта обаче Царството се задължава да изплати разходите за руската окупация на И. Румелия в размер

  2. Влад
    #6
    Отговор на коментар #2

    Маке, во гуглето можеш да читаш за 3 март 1878, за Освобождението,, за Княжество България и Великото народно събрани, за 6 септември и Съединението с Източна Румелия, за Сръбско-българската война от 1885, за 22 септември 1908 - исто. Ама ако сакаш да научиш повеке за новата бугарска история од овой период, читай ги "Строители на съвременна България" на големия българин ( и деятел на ВМРО) Симеон Радев, родом от Ресен.

  3. Keyser Söze
    #5

    послепис в писмото ... вие от султана ще се освободите ама от блатната орда и нейните български слуги надали!

  4. Влад
    #4
    Отговор на коментар #1

    Барон Хиршовата железница Истанбул-Одрин-Белово е открита на 18 юли 1873 г., пет години преди Освобождението. "Съгласно клаузите на Берлинския конгрес (1 юли 1878 г.) и подписаната „Четворна” конвенция между Австро-Унгария, Сърбия, България и Турция на 9 май 1883 г. Княжество България трябва да изгради своя участък от международната железница Виена-Цариград, а именно Цариброд-София-Вакарел. Задължението на Турция е в същия срок да построи липсващия участък Белово-Вакарел." Строителството на моста е запчнало вероятно преди Съединението.

  5. Отбелязвам
    #3
    Отговор на коментар #2

    Маке, хем си просто, хем си нахално. Чети си в "гуглето" богатата македонска история от 1945 насам и не досаждай. Между другото, преди 20-тина години питах едно такова маке като теб, какъв е бил дядо му - българин или сърбин. И то чистосърдечно ми отговори: "Дядо ми казваше, че е българин, ама той беше прост човек - не беше учил история."

  6. Make
    #2
    Отговор на коментар #1

    Като ти е интересно, няма ли да ти е интересно и да почетеш малко история и да научиш нещо, вместо да съветваш кой какво да тълкува? Това не е въпрос на тълкуване, а на знание. За да те улесня, виж в гуглето какво се е случило в България на 22.09.1908 г. - 22 години след писмото.

  7. Отбелязвам
    #1

    Интересно писмо! Интересно е затова, защото Съединението на Княжество България и Източна Румелия /където е било Белово/ е на 6.септ.1885., а писмото е датирано с дата 19.06.1886 - повече от 9 месеца след това. Историците да тълкуват... Може ли да публикувате и снимка на писмото?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.