През април-май започва строежът на петролопровода АМБО

Строежът на петролопровода Бургас-Вльора ще започне през април-май 2007 г., съобщи Едуард Фергюсън, президент на проектната компания АМБО, управляваща изграждането на тръбата през България, Македония и Албания. Той взе участие в енергийна конференция в София, приключила във вторник.

В момента върви процедурата по договарянето с инженеринговите и строителните компании, които ще участват в строежа като изпълнители и подизпълнители. Сред тях ще има и български, но те по-скоро ще са инженерингови, отколкото строителни.

САЩ подкрепиха Бургас-Александруполис, но са за намаляване на руските доставки в ЕС

В подкрепа на петролопровода Бургас-Александруполис, но и в подкрепа на намаляване зависимостта на Европа от доставките на руската компания "Газпром" през следващото десетилетие се обяви американският заместник помощник държавен секретар за Европа и Евразия Матю Брайза, съобщи гръцкият сайт Ин нюз.

още

В най-скоро време се очаква ратификацията на подписаната в края на януари конвенция между България, Македония и Албания от парламентите на трите страни, допълни Фергюсън. След това ще започне сключването на договорите с всяка държава за определяне на транзитните такси и другите условия за реализацията на проекта. Предвижда се България да печели по 60 млн. долара годишно от тръбата.

Не се очакват протести от страна на еколозите, каза президентът на АМБО. Прогнозира се съоръжението да започне да функционира в края на 2010 г. или началото на 2011 г.

Фергюсън допълни, че от страна на Албания са били предложени две алтернативни точки за изходящо пристанище, за да се скъси 900-километровото трасе на тръбата, но надали компанията ще се премести от Вльора, тъй като точката е най-западна, портът е с голяма дълбочина, позволяваща навлизането на свръхтежки танкери, и така цените на тръбата ще са най-ниски.

На българска територия входящият терминал на АМБО ще е по-скоро край Поморие, след като държавата се отказа от намерението си да има общ терминал за този петролопровод, тръбата Бургас-Александруполис и резервоарно стопанство на Държавния резерв.

Румен Николов, български координатор на АМБО, допълни, че компанията му е предложила на държавата да построи за нуждите на Държавния резерв съоръжението за съхранение на нефт и след това да го даде за дългосрочен наем на Държавния резерв.

Фергюсън уточни, че все още не е сключен договор с нито една петролна компания, но огромен интерес към петролопровода проявяват много собственици на танкери. Работим по съществуващите танкерни пътища, допълни той.

Заради повишаването на цените на стоманата е актуализирана и стойността на проекта, която вече е 1,8 млрд. долара. Това е втората промяна в цената на проекта. По цени от 2000 година стойността му възлизаше на 1,2 млрд. долара, през 2005 г. пак заради високите цени на стоманата се покачи на около 1,6 млрд. долара.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?