Строежът на петролопровода Бургас-Вльора ще започне през април-май 2007 г., съобщи Едуард Фергюсън, президент на проектната компания АМБО, управляваща изграждането на тръбата през България, Македония и Албания. Той взе участие в енергийна конференция в София, приключила във вторник.
В момента върви процедурата по договарянето с инженеринговите и строителните компании, които ще участват в строежа като изпълнители и подизпълнители. Сред тях ще има и български, но те по-скоро ще са инженерингови, отколкото строителни.
САЩ подкрепиха Бургас-Александруполис, но са за намаляване на руските доставки в ЕС В подкрепа на петролопровода Бургас-Александруполис, но и в подкрепа на намаляване зависимостта на Европа от доставките на руската компания "Газпром" през следващото десетилетие се обяви американският заместник помощник държавен секретар за Европа и Евразия Матю Брайза, съобщи гръцкият сайт Ин нюз. |
В най-скоро време се очаква ратификацията на подписаната в края на януари конвенция между България, Македония и Албания от парламентите на трите страни, допълни Фергюсън. След това ще започне сключването на договорите с всяка държава за определяне на транзитните такси и другите условия за реализацията на проекта. Предвижда се България да печели по 60 млн. долара годишно от тръбата.
Не се очакват протести от страна на еколозите, каза президентът на АМБО. Прогнозира се съоръжението да започне да функционира в края на 2010 г. или началото на 2011 г.
Фергюсън допълни, че от страна на Албания са били предложени две алтернативни точки за изходящо пристанище, за да се скъси 900-километровото трасе на тръбата, но надали компанията ще се премести от Вльора, тъй като точката е най-западна, портът е с голяма дълбочина, позволяваща навлизането на свръхтежки танкери, и така цените на тръбата ще са най-ниски.
На българска територия входящият терминал на АМБО ще е по-скоро край Поморие, след като държавата се отказа от намерението си да има общ терминал за този петролопровод, тръбата Бургас-Александруполис и резервоарно стопанство на Държавния резерв.
Румен Николов, български координатор на АМБО, допълни, че компанията му е предложила на държавата да построи за нуждите на Държавния резерв съоръжението за съхранение на нефт и след това да го даде за дългосрочен наем на Държавния резерв.
Фергюсън уточни, че все още не е сключен договор с нито една петролна компания, но огромен интерес към петролопровода проявяват много собственици на танкери. Работим по съществуващите танкерни пътища, допълни той.
Заради повишаването на цените на стоманата е актуализирана и стойността на проекта, която вече е 1,8 млрд. долара. Това е втората промяна в цената на проекта. По цени от 2000 година стойността му възлизаше на 1,2 млрд. долара, през 2005 г. пак заради високите цени на стоманата се покачи на около 1,6 млрд. долара.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Ами хайде да им духнем под опашката!
И понеже бях там спокойно мога да кажа - в този текст има поне 2 неточности. Първо: Не се каза, че България ще печели 60 милиона годишно, а че по изчисления на Световната банка при тези параметри на тръбата България може да печели 60 милиона. Т.е. - принципни сметки, нищо конкретно. Второ: Протести от еколозите вече има (в Албания) и ще има. Не може правителството 3-5-8 да изклкючи "Мандренско езеро - Пода" от НАТУРА 2000 и да очаква спокойствие. Още по-малко онзи, по комунистически арогантен, Тед …
Фъргюсън. И още нещо - в дискусията беше зададен въпрос за възможността договорът с България (т.нар. Host Government Agreement) да включва антинационални клаузи, подобни на тези между Турция и консорциума, управляващ Баку - Джейхан. Този въпрос изнерви както Фъргюсън, така и зам.-министъра В. Иванов. Май правителството пак се подготвя да продаде националните интереси - този път на САЩ. С две думи - 3-5-8 играят за Русия и САЩ и срещу Европейския съюз.
Прав си ПАК, българо-путинската клика ще започне да бави още с ратификацията на договора.
има начини - с протести, еко - оценки, с одобрения, бавене и т.н.
да го духат. телевизор не гледам. хладилник нямам. радио не слушам. климатик нямам. отоплявам се с дърва, които си сека от собствения двор. светя си със свещи, но ползвувам предимно дневна светлина. возя се с магарешка каручка. ям каквото ми дава двора. вода си пия от кладенеца на двора. рибица има в реката. бия си с прашка гугутки, гълъби, врабченца - ето и месце. с две думи - построих комунизЪма.
Какво Мандренско езеро бе. "На българска територия входящият терминал на АМБО ще е по-скоро край Поморие, след като държавата се отказа от намерението си да има общ терминал за този петролопровод, тръбата Бургас-Александруполис и резервоарно стопанство на Държавния резерв". Къде е Поморие, къде е Мандренското езеро и Пода.
а къде е България, само територия ли през която някой иска да прокара нефта(газта) си и да умножи парите си!?Незнам, дали Тед Фергюсън или Путин са такива кръвопийци, но българските политици са пълниш задници и продажници! Никой не си позволява стратегическо държавническо мислене в полза на перспективите на България. До кога?
"Фергюсън уточни, че все още не е сключен договор с нито една петролна компания, но огромен интерес към петролопровода проявяват много собственици на танкери. Работим по съществуващите танкерни пътища, допълни той." Танкерите ще превозват въздух, а тръбата ще стои празна като и Одеса-Броди. Закопани в земята пари.
И двата тръбопровода не са чак толкова нужни на България, за което вече съм писал.Схемите за входни съоръжения с буйове в морето-СПМ е неприемлива, особено за Бургаски залив. Ако не се разтоварва на пристанище "Росенец" ще има голяма вероятност от постоянно екологично замърсяване на цялото крайбрежие, което генерира милиарди от туризъм и строителство.Дано богаташите и мутрите, които притежават повечето хотели и земи се сетят, че парите им са застрашени.Има надежда еколозите да се справят, така както предотвратиха (неправилно) депонирането на драгажни маси в залива Вромос.
Ako zapochnat da razlivat petrol v Pomorie s Uzhnoto Chernomorie e svarsheno. Kakto i da go vartite... Dali pechalbite ot turizma sega sa 60 miliona dolara???????!!!!!!!!!!