Шефът на пътната агенция:

Процедурата за ремонтите на мостовете ще е абсолютно прозрачна

Димчо Михалевски: Излишно се бърза

Процедурата за ремонтите на мостовете ще е абсолютно прозрачна

Процедурата по избор на изпълнител за спешния ремонт на  виадуктите на 61-и, 67-и км от автомагистрала "Тракия" и на виадукт "Бебреш" на автомагистрала "Хемус", ще бъде абсолютно прозрачна. Ще бъдат поканени всички фирми, които имат интерес и имат способността и възможностите да изпълняват подобен род ремонти.  Всички, които ще се отзоват на това обявление, които преценят, че имат опита, могат да го докажат, ще бъдат допуснати до процедурата. Това декларира в неделя председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.

По повод приетата от Народното събрание декларация по този въпрос пред БНР Лазаров заяви, че  по негова преценка тя „не представя абсолютно никакви възможности за облекчаване или заобикаляне, или каквото и да било, за работата на пътната агенция по отношение на възлагането за ремонта на тези съоръжения”.

То ще бъде извършено по чл. 84 до 89 от Закона за обществени поръчки, каза Лазаров и добави, че  най-важното е да бъдат осигурени средства за ремонтите.

„Всичко е въпрос на пари. Ако нашите междуремонтни срокове, които са в България в момента, пък и в миналото, и когато и да е било, са повече от 15, вече стават 20, както виждаме има участъци дори от магистралите, които повече от 30 години не са ремонтирани. На Запад от седем години, какъвто беше междуремонтният срок, в момента го свалят на пет години и затова пътищата им са, бих казал, в безупречно състояние. Но всичко е въпрос на финансови средства. След като ние не можем да си го позволим, търпим негативизма на хората”, каза шефът на пътната агенция..

Държавата води преговори с финансови институции, за да осигури близо 200 милиона лева, нужни за ремонт на всички съоръжения, които се нуждаят от ремонт в кратки срокове, тъй като трудно би могла да осигури сумата от бюджета, каза Лазаров.

Също пред БНР министърът за еврофондовете Томислав Дончев разясни, че възстановяването на мостовите съоръжения със средства от ОП "Околна среда", каквато идея се появи първоначално, би било много трудно по една проста причина. „По принцип е възможно, разрешено да се преместват средства от един финансов инструмент към друг. Но когато се пипат, простичко казано, пари от "Околна среда", ние трябва да гарантираме пред Европейската комисия, че те ще бъдат изразходвани отново за зелени проекти, т.е. за проекти, свързани с околната среда”, каза Дончев.

Той изрази предположение, че може в самата оперативна програма "Транспорт" да се открият резерви, макар и не в размерите, които са необходими за ремонта на тези съоръжения. „Разбира се, съществуват и други възможни финансови източници, различни от европейските фондове и различни от държавния бюджет, примерно на база сътрудничество с международните финансови институции”, каза министърът.

Според бившия заместник-министър на регионалното развитие и днешен депутат от БСП Димчо Михалевски нещата около въпросните пътни съоръжения не са толкова спешни, „че, както първоначално беше заявено, трябва да използваме чл. 90 от ЗОП, за да заобиколим и да възложим практически без търг извършването на тези ремонти”.

Той се обяви против „избързването”, тъй като на всяко такова съоръжение като виадуктите най-напред трябва да бъде направен сериозен анализ.

„Аз твърдя, че единственият проблем съществува във виадуктите, и той е потенциален и възможен, да не издържат в някои случаи 9-та степен, 9-та степен, забележете, по Медведев-Шпонхойер-Карник, тъй като някои от тях са строени преди 1977 г. След 1977 г., след Вранча, всички съоръжения вече са проверявани на сеизмични въздействия и аз твърдя, че няма риск в тази посока. Това, което се видя на снимките, на телевизията - оголените армировки, това са т. нар. мрежи, но носещата арматура, която е вътре в дълбочина на устоите, били те с правоъгълно или скръгло сечение, са достатъчно здрави и нищо не налага толкова голяма спешност”, заяви Михалевски.

Затова според него е трябвало да има „един нормален процес на експертиза, нормален процес на възлагане, конкурентен, за да сме спокойни всички, че нещата ще се случат както трябва”.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?