"Райънеър" е под натиск да обяви всички отменени полети

Авиопревозвачът се готви да плати до 20 млн. обезщетения на пострадали пътници

"Райънеър" е под натиск да обяви всички отменени полети

Нискотарифната авиокомпания "Райънейр" (Ryanair) е под натиск да публикува пълен списък на полетите, които възнамерява да отменя всеки ден до края на октомври заради недостиг на пилоти, обяснен с объркване на отпуските на летците. Междувременно стана ясно, че превозвачът спешно търси да назначи пилоти, предлагайки им стартови бонуси за 10 хиляди евро.

От Еврокомисията призоваха "Райънеър" да спазва правилата на ЕС за правата на пътниците, включително да изплати компенсации на засегнатите, които се очертава да са над 400 хиляди души.

Досега превозвачът е обявил само списък с отменените полети до сряда.

Групата за защита на потребителите "Which?" настоя "Райънеър" да обяви пълния списък с отменените полети, за да може потърпевшите пътници да имат възможно повече време за алтернативни резервации на засегнатите полети на ирландската компания. Обикновено полетите са свързани и с прекачвания към по-далечна дестинация, закупени билети за влак или автобус, направени хотелски резервации, коли под наем и други предплатени услуги, които могат да костват сериозни суми на пътниците на "Райънеър".

Говорителка на авиокомпанията съобщи пред Ройтерс, че се готвят обезщетения до 20 млн. евро за пасажерите, които бъдат засегнати от отмяната на полетите.

Според правилата на ЕС, освен при извънредни обстоятелства, авиокомпаниите трябва да са дали поне двуседмично предупреждение, за да избегнат да плащат обезщетение от 250 евро на пътник за полети до 1500 км и 400 евро при по-дълги маршрути в блока. Тези суми обаче рядко могат да покрият направени разходи при по-дълги почивки.

ЕК: Пътниците с отменени полети да се обръщат към националните власти

Европейската комисия заяви в понеделник, че "Райънеър" трябва да се съобразява с правилата на ЕС за правата на пътниците, включително евентуално възстановяване на средства и компенсации.

ЕК призова пътниците с отменени полети да се обръщат към националните власти, ако е необходимо.

Пътниците, чиито полети са били отменени, разполагат с много права - връщане на парите за билета, или пренасочване към друг полет, а понякога и право на обезщетение, уточни говорител на ЕК. Той добави, че засега ЕК няма оценка дали авиокомпанията е спазила правата на пътниците. Ако правата не са били спазени, пътниците могат да се обърнат към националните власти, поясни говорителят. В българския случай това са Гражданска въздухоплавателна администрация и Комисията за защита на потребителите.

"Райънеър" не може да се справи заради напускащи пилоти

В понеделник стана известно, че превозвачът има проблеми с набирането на кадри и е загубила пилоти за сметка на конкурентната компания "Норведжиън Еър" (Norwegian Air).

"Можем да потвърдим, че 140 пилоти от "Райънеър" се присъединиха към нас тази година", заяви говорител на норвежката авиокомпания и допълни, че в момента тече обучение на пилоти за новата база на авиокомпанията в Дъблин, която ще бъде открита по-късно тази година.

От ирландския превозвач не са коментирали казуса.

В цитирано от БиБиСи писмо до пилотите на компанията, изпратено от главния оперативен ръководител Майкъл Хики, се прогнозира намален брой на пилотите до края на годината.

От писмото става ясно, че пилотите на 4Райънеър" са били информирани едва на 13 септември за проблемите с недостига на персонал, макар че Хики разкрива, че проблемът е бил известен още миналата година.

Пилотите са били помолени да работят по време на предварително планирания им отпуск, за да се компенсира недостигът, както и че вероятно ще има промени в графика им на работа.

Пилот от компанията, пожелал да остане анонимен, е заявил пред БиБиСи, че проблемът с обърканите отпуски е само прах в очите, докато истинският проблем е, че твърде много пилоти напускат авиокомпанията и тя не смогва да обучи нови екипажи.

До момента твърдението на "Райънеър" е, че до отмяна на полетите се стигнало заради това, че позволила на голям брой пилоти да ползват отпуск в последните месеци на годината, а сега се извършвала промяна на графика за отпуските за 2018 г. .

Авиокомпанията каза също, че другите фактори да не може да изпълни графика си са стачки на въздушния трафик и лошото време.

Клиентите на превозчава се надпреварват да изливат недоволството си в социалните медии, настоявайки веднага да се обяви пълният списък на отменените полети до края на октомври.

От компанията казаха, че засегнатите клиенти с резервации до 20 септември са информирани. Оттам уточниха, че на ден се отменят по 40-50 полета, което по-малко от 2% от всички планирани полети. Всички полети се извършват нормално с изключение на тези, за които пътниците са информирани с имейли.

Маркетинговият директор на "Райънеър" каза, че ще продължат да актуализират редовно информацията на сайта си, като следващите отменени полети ще бъдат обявени в понеделник.

Правилата на ЕС относно отменените полети са следните:

- На пътниците трябва да бъдат предложени съдействие и компенсация, ако отмяната е станала по вина на авиокомпанията или е могло да бъде избегната.

- Авиокомпаниите са длъжни да връщат пълната стойност на билета в продължение на 7 дни или в кратък срок да им бъдат предложени билети за друг полет, ако полет е бил отменен в кратък срок.

- В допълнение към това пътниците могат да поискат компенсация.

- Компенсацията в този случай е 250 евро за полет на кратко разстояние, 440 евро за полет на средно разстояние и 600 евро за далечно разстояние.

- Пътниците, които пристигат на крайната дестинация над 3 часа по-късно, могат да се обърнат за компенсация в размер от 200 до 600 евро, в зависимост от продължителността на полета и забавянето му.

Още по темата
Още от Бизнес