Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Рекорден внос на петрол от Русия у нас в годината на войната

И при новите шефове на "Булгаргаз" влиза руски газ

23 коментара
Рекорден внос на петрол от Русия у нас в годината на войната

Русия е най-големият вносител в България през 2022 г., обяви Националният статистически институт. От федерацията у нас са внесени стоки за 11.7 млрд. лв., което е ръст от 100% в сравнение с предходната година. Вносът от Русия изпреварва дори този от Германия, който е за 10.7 млрд. лв.

Основната суровина, която България внася от Русия, е суров нефт. През 2022 г. у нас е пристигнала суровина за 6.4 млрд. лв., което е около три пъти повече в сравнение със стойността на вноса през предходната година (2.05 млрд. лв.).

Внесеният нефт е нараснал впечатляващо и като количества – от 2.55 млрд. кг през 2021 г. до 6.04 млрд. кг през годината на войната с Украйна, което е ръст от 137%. Това показват детайлните данни на НСИ. Тъй като модулът на института за външната търговия не работи от около година, Mediapool поиска и получи от НСИ по-детайлни данни за вноса от Руската федерация по месеци през 2021 г. и 2022 г.

Източник: НСИ

България е внасяла от Русия по 200-300 млн. кг сурови нефтени масла месечно през 2021 г., докато през 2022 г. количествата се вдигат двойно след началото на войната в Украйна - от около 300 млн. кг до март на около 600 млн. кг след април. Пикът на вноса е през октомври 2022 г., когато само за месец са у нас са пристигнали 717 млн. кг. сурови нефтени масла.

България получи дерогация на забраната за вноса на руски петрол в ЕС до края на 2024 г., така че "Лукойл Нефтохим" продължава да внася и преработва огромни количества петрол. Данните на НСИ на практика потвърждават информацията на германския вестник "Ди Велт", според която България, без да вдига много шум, подпомага украинските военни с огромен износ на дизел. Експортът за Украйна през 2022 г. според НСИ е скочил със 183% (при това без да се включва оръжието, което не влиза в тези данни) – от 0.8 млрд. лв. на 2.25 млрд. лв., а по-детайлните данни сочат, че след април има сериозен скок на изнасяния дизел от България за Украйна.

В официално изявление "Лукойл" отрече да има договори за доставка на горива на територията на Украйна, но обясни, че продава петролни продукти на едро на вътрешния пазар, като купувачите на дребно са над 500. Което показва, че количествата достигат Украйна през търговци.

На фона на милиардните обороти от преработката на горива на 20 декември 2022 г. вицепремиерът Христо Алексиев съобщи, че "Лукойл" е превел авансово данък към българската държава за годината в размер на 90 млн. лв.

Втората ключова суровина във руския внос у нас е природният газ.

Данните на НСИ потвърждават, че България е продължила да внася синьо гориво от федерацията през цялата 2022 г. Това се е случило въпреки спирането на доставките от "Газпром" на 27 април и въпреки че от септември енергийното министерство изисква сертификати за произхода на внесения газ като в търговете не се допускат руски количества.

Самият министър на енергетиката Росен Христов обаче призна, че въпросните сертификати са просто декларация от търговците, че газът не е руски, но държавата няма механизъм, по който да установи дали това е така. Христов обяви, че е важното "Булгаргаз" да не финансира директно "Газпром" и войната в Украйна, но от предоставените данни става ясно, че индиректно парите на българския газов доставчик отиват в руския монополист.

Според таблицата на НСИ, предоставена на Mediapool, през 12-те месеца на 2022 г. България е внесла газ с произход Руската федерация за 2.2 млрд. лв. Това е с над 200 млн. лв. повече в сравнение с 2021 г. или ръст от близо 10%. Това е нормално предвид факта, че цената на синьото гориво на европейските борси стигна рекордни нива заради нарушените именно от "Газпром" доставки в Европа.

Като количество обаче внесеният през годината газ е с около 60% по-малко. През 2022 г. у нас са пристигнали 0.89 млрд. кг руски газ при 2.17 млрд. кг през годината преди войната в Украйна. Факт е, че от месец май нататък внесеният природен газ рязко намалява като количества и по-малко – като цена.

От януари до април 2022 г. у нас е внесено синьо гориво от Русия на стойност 1.6 млрд. лв. Останалият внос за около 600 млн. лв. се е случил между май и декември 2022 г., като за последните четири месеца на годината е влязъл руски газ за около 380 млн. лв.

Основните количества синьо гориво са постъпили до април – около 0.7 млрд. кг. Останалите 0.19 млрд. кг са пристигнали у нас между май и декември. В този период ежемесечно България е внасяла по около 20-25 млн. кг руски газ на фона на малко под 200 млн. кг месечно преди това, сочат данните.

От НСИ уточниха пред Mediapool, че информацията им е на база митнически декларации и не могат да кажат как руският газ е влизал у нас. От Агенция "Митници" пък казаха, че им трябва повече време да отговорят.

Според източници на Mediapool обстоятелството, че България е продължила да внася руски газ през цялата 2022 г., макар и в по-малки количества, се засича и от друга база данни – тази на Световната търговска организация.

България внася от Русия и сериозни количества газьол (дизел) – около 600 млн. кг, но по това перо през 2022 г. има увеличение предимно в цената (от около 0.5 млрд. лв. на 1.2 млрд. лв.), а не в количествата, които почти не се променят.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

23 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Филка Русофилка
    #23
    Отговор на коментар #21

    Киpeтo мoжe дa e вcякaкъв, aмa пък чaк тoлкoЗ глупaв нe мoжe дa e. Нямa кaк дa нe ce e ceтил дa кaжe нa пpиятeля cи Бaйдън, чe нe e peднo дa му нaтpиca вcичкитe „36 милиapдa“ paзвoйни paзxoди бaш нa пoдapъкa зa Путин. Вce пaк тъpгoвeц е, c xapвapдcкo oбpaзoвaниe. :)

  2. rusonefil
    #22
    Отговор на коментар #13

    Не им е за пръв път. Хитлеровите самолети, които нападат СССР през лятото на 1941 са летели със съветско гориво.

  3. rusonefil
    #21
    Отговор на коментар #17

    Тия статистики от пасолството ли ти ги спускат? И за обогатяване на тролското ти общо безкултурие най-новия американски самолетоносач може и да е струвал 13 млрд. Но преди това са изхарчени 36 млрд за научно-технически разработки влезли в системите на самолетоносача. Руснаците се такива сметки правите. Затова и го докарахте до тук- клоуните на света

  4. rusonefil
    #20
    Отговор на коментар #19

    Доколкото си спомням канадските недоразумения се бориха за оцеляването на Лукойл пред ЕС. Нещо да не си объркал адреса?

  5. John Doe
    #19
    Отговор на коментар #18

    Така е, но именно защото Борисов е с ocpaн зagнuk и знае, че топките му са в магнитната мелничка, поне не се опитва открито и нагло да промени геостратегическата ориентация на България, докато руския nлъx Румен Радев прави точно това и то нагло, открито и методично. По твоята логика: да харижем България на Путлер в евразийската кочина защото ако направим кабинет с Герб някой може да открадне 10см асфалт от настилката на Хемус. Този подход е пълна лудост и ще погребе България в Евразия, докато при

  6. ПyтлЭр Xyйло
    #18
    Отговор на коментар #6

    Слагам ти плюс, колега, да анализа, но няма да се случи. Щото ГЭРБ е еднолична шайка на РАПОНЯ и там дори потомствени милиционери и номенклатури си налягат края на гърба при негова команда...

  7. Филка Русофилка
    #17

    Oтдaвнa aлapмиpaм, чe нeoкoмуниcтичecкaтa ДC-кpиптoкoaлиция - Д(oбpитe) C(или), нaлaгaйки Путлep cъc caнкции, щe пocтигнe 2022 иcтopичecки peкopд нa тъpгoвcкия ни дeфицит c Pуcия – 11 млpд.! Пpи пoлoжитeлни caлдa c EC – 2,3 млpд., c Гepмaния – 1,4 млpд., CAЩ – 0,4 млpд. Това e 1 aмepикaнcки ядpeн caмoлeтoнocaч, някoлкo paзpушитeли пo 120 paкeти, някoлкo ecкaдpили F-16V или F-35A – дapeниe зa вoeннoпpecтъпникa Путлep. Eдин път извънзeмнaтa Цвeти Pизoвa кaзa нa P.Oвч.: „Кaквo ce пpoизвeждa в Бългapия, г-н Oвчapoв? Aмa нищo, нищичкo!“. Caмo aвтoмoбилнитe фaбpики oт пocлeднитe 10 г. ca нaд 300!?

  8. simply blue
    #16
    Отговор на коментар #9

    Дали посланик ще е настоящата колхозница или някой друг - все тая. Намаляването на количеството чекисти официално присъстващи в България и имащи дипломатически имунитет е много по-важно. :)

  9. xa_poznai
    #15

    Политиката е специфична работа, но когато човек иска да открие реалните намерения просто трябва да проследи парите... В случая не ми пука толкова за Лукойл и печалбата - донякъде е оправдано с върволицата от украински цистерни, но това че рафинерията реализира годишно около 300млн печалба в добри години, а за миналата има над 3млрд и НИКОЙ не я обложи - ето това наистина много ме ядосва. Не разполагаме със всичката информация и няма как да знаем какви са съображенията, но да не им обложиш десетократно

  10. The Rock
    #14

    А яхтсмена е толкова елементарен, че спирулината изглежда интелигентна форма на живот в сравнение с него! Ега ти и тъпака!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.