Трийсет и две годишен дизелов локомотив от Родопската теснолинейка, който тегли вагони по 125-километровото живописно и романтично трасе между Септември и Добринище, влезе за основен ремонт в русенски завод.
"Локомотивът е произведен в Букурещ, Румъния, през 1988 г. специално за Родопската теснолинейка", разказва управителят на фирмата Цветелин Колев пред БТА.
По думите му машината не е чак толкова стара по съвременните стандарти на БДЖ.
"Това е сравнително нов локомотив, но предвид усилената експлоатация е морално остарял. Той не е спирал работа през всичките 32 години", обяснява Колев.
Недостиг на резервни части
"Заводът в Букурещ, Румъния, не работи от трийсетина години. Няма резервни части и не е възможна бъдещата поддръжка на този локомотив и на другите като него в локомотивно депо "Септември". По тази причина от БДЖ се обърнаха към нас да модернизираме изцяло два от локомотивите, които ще са като тестова серия. След това ще се прецени дали е целесъобразно да приложим това и на останалите машини", обясни Колев.
Локомотивът ще бъде с нов дизелов двигател, който ще замени стария мотор, бълващ вредни емисии.
"Новият двигател е американски. Той е последно поколение и е модел от миналата година - с най-стриктни екологични норми, с наличие на резервни части. По този начин ще издигнем цялата теснолинейка в екологичен аспект. Това е изключително важно за нас и за БДЖ - в планината да няма вредни емисии. От изпускателната система на новия двигател ще излиза основно само пара. Ще бъде подобрен и разходът на гориво", казва Колев.
Локомотивът ще има изцяло нови кабини, нови пултове за управление, които да са съобразени със съвременните изисквания за ергономия и комфорт на машинистите. Кабините ще бъдат климатизирани, ще има нови въздушни компресори. Повечето му агрегати ще бъдат чисто нови, отбелязва атенцията.
"Ще изградим ново тяло на локомотива. От старата машина ще използваме само ходовата част, защото е съобразена с изискванията на теснолинейката, както и старата хидропредавателна кутия", казва управителят на фирмата.
По думите му не е по-евтино да се закупи чисто нов локомотив.
"Причината е спецификата - заради това, че междурелсието е 760 милиметра, което е два пъти по-тясно от нормалното. В Европа в момента няма производител, който да се занимава с подобна техника. Теснолинейни жп линии се използват предимно в туристически райони, в развлекателната индустрия, като локомотивната индустрия в Европа не обръща много сериозно внимание на това. Единственият изход от ситуацията с липсата на резервни части е модернизацията", казва Колев.
По думите му локомотивът може да развие до 60 км/час, но качеството на инфраструктурата го ограничава до 30 км/час.
Важна за туризма и местните жители
Според Колев Родопската теснолинейка е от изключително важно значение - освен че има села, за които единствената връзка със света е тази железница, също така е и голяма туристическа атракция.
"Тази теснолинейка е голяма емоция за хората. Това е една от най-красивите железопътни линии в света - с всичките ѝ завои, с реките, покрай които минава. Това е единствената теснолинейка в България", обяснява Колев.
По думите му ремонтът на локомотива ще продължи година.
"Не знам защо този локомотив го наричат "Баба Яга", но той ще се превърне в много красива "Снежанка" след модернизацията. Искам да бъде боядисан в бяло. Така ще покажем, че дълго време машината няма да си промени цвета заради модерния двигател, който не изхвърля никакви сажди в атмосферата", обяснява с усмивка Колев.
Дали локомотивът да е боядисан в бяло ще бъде коментирано с възложителя БДЖ. Засега нагласите са той да бъде червен, тъй като такава е корпоративната идентичност на железопътната компания.
Кристиан Ваклинов - председател на гражданско сдружение "За теснолинейката", коментира, че локомотивът няма нарицателно име.
"Никой не го нарича "Баба Яга". Това е измислица. Машината миналата година издържа много време в експлоатация. Тъй като на външен вид е най-грозновата, най-амортизирана, много пуши и хлопа, като работи, казах пред приятели веднъж на шега: "Ей, тази нашата "Баба Яга", може да е най-опърпана, но най-малко се разваляше миналата година и беше в движение най-много време", обясни Ваклинов пред БТА.
Родопската теснолинейка не отстъпва по красота на швейцарската
Цветелин Колев разказва, че се е возил по теснолинейка в Швейцария, в Румъния и у нас.
"Разликата между швейцарската и българската теснолинейка е в техническото състояние на влаковете, защото по красота нашата не отстъпва. Цените за билет у нас са социални, като разликата с швейцарските е огромна", обяснява Колев.
Кристиан Ваклинов коментира, че не иска швейцарското качество на теснолинейките да застига България.
"Те нямат отваряеми прозорци, нямат открит преход между вагоните, а тази романтика от близостта с природата - да помиришеш напролет цъфтящите треви, а наесен - падащите листа, е незаменима. Не е нужна модернизация в такъв мащаб като по света. Много хора от цял свят, които идват, оценяват това, което имаме и сега", обяснява Ваклинов.
Въпреки пандемията през тази година той казва, че много български туристи са се возили на малкото влакче.
"За първа година имаше много организирани групи с туристи от България. Туристическите агенции водеха хора от Русе, Велико Търново, Бургас, Варна", обяснява Ваклинов.
По думите му преди пандемията на ден средно годишно с осемте влакчета по линията са пътували около 600 души - местни жители и туристи.
"Решението на БДЖ да модернизира старите машини е много добро. Така автентичността им ще се запази, а в същото време локомотивите ще имат още много години живот", каза Ваклинов.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
3 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Единствената теснолинейка е, да, щото онази в Червен бряг я нарязахте, крадлива сган.
Само да не стане като с "модернизацията" на чешките трамваи Т4 в красноселската дърводелница Трамкар - една боя за 100хил. лв. и след 2 месеца ги спряха от движение, щото некадърниците ремонтирали всичко друго, но не и блокиращите им спирачки... И до ден днешен злополучната втора партида от модела "краси" депо Красна поляна със свежкте си цветове, след пребоядисването, бракувани, ама ремонтирани...ремонтирани, ама бракувани! Далавера а?! Как никой псевдожурналист не се намери да попита даскалицата от компирово за тая далавера...