Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ролята на медиите е сравнима с купуването на гласове

Само върху 10% от журналистите не е оказван натиск по време на изборната кампания

14 коментара

На терена на медиите се появи явление почти идентично с феномена купуване на гласове - паралелна сива икономика, която търгува с медийни послания и влияние. Такъв е един от изводите от проведено от фондация "Медийна демокрация" наблюдение на медийната среда в периода на предизборната кампания. Много медии влязоха в ролята на брокери между политиката и публиката, заяви председателят на фондацията доц. Орлин Спасов в понеделник, представяйки резултатите от наблюдението.

Половината от журналистите в България са били обект на политически натиск по време на предизборната кампания. Върху други 40% е имало икономически натиск, показва проучване на Асоциацията на европейските журналисти. Едва 10% от журналистите у нас декларират, че не е имало никакъв натиск върху тях и върху медията, в която работят.

Експертите от фондацията са наблюдавали общо 7 национални всекидневника през октомври тази година.

"Медиите все повече започват да действат като предприятия, като бизнес структури, за които е важно да си осигурят съответните поръчки. Самата журналистика по време на кампанията се трансформира в обикновена офис активност - за днес трябва да се обработят например определен брой информационни единици, следва се определена политика към определени публики и клиенти, без особена възможност за импровизация и инициатива", поясни доц. Спасов.


На тези избори беше плащано за видима политическа реклама, за скрита политическа реклама, която отчасти ще бъде отчетена и за черен пиар, за антикампании, средствата, за които изобщо няма да бъдат отчетени, каза той.


Според него във всекидневната си работа медиите се ръководят от краткосрочни и средносрочни цели за печалба около властта. Това се усеща от журналистите като загуба на свобода, а медиите се възприемат като бизнес структури. Така самата журналистика започва да се асоциира с работа в бизнес офис.


По данни от изследване на "Маркет-Линкс" преобладаващо присъствие в медиите има премиерът Бойко Борисов. Борисов успя до голяма степен да измести смисъла на вота към самия себе си, каза доц. Спасов.


Очевидна е и информационната доминация на партия ГЕРБ и свръхприсъствието на Борисов. От институциите най-споменавани са ГЕРБ, правителство, БСП, ДПС и т.н..


Ключовите субекти, които участват във формирането на мнение, са били партийните ръководители, което показва, че кандидатите на ГЕРБ и БСП нямаха силно изразен мажоритарен елемент, посочи доцент Спасов.

От кандидатите за президент Росен Плевнелиев акумулира най-много и позитивни публикации, Ивайло Калфин също се радва на позитивизъм, докато при Кунева има превес на негативните публикации. Прави впечатление съответствието между нивото на медийна подкрепа и резултата от първия тур на вота.


Положителните публикации за Росен Плевнелиев са шест пъти повече от отрицателните. При Калфин те са 1.7 пъти повече, което според анализаторите е резултат по-скоро на платената от БСП кампания. При Меглена Кунева негативните публикации са били два пъти повече от позитивните и тя очевидно е била превърната в мишена за медиите.


Срещу Кунева имаше организирана мощна кампания, която няма как да бъде друга, освен платена на терена на почти всички медии и главно - на жълтите. Тя бе третирана почти като ДПС, като "опасния трети" и медиите допринесоха за минимизиране на възможностите на алтернативните играчи извън двубоя между ГЕРБ и БСП, е оценката на доц. Спасов.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #14
  2. Анонимен
    #13

    През последните две-три десетилетия сред човеците се появиха едни двуизмерни образувания, които искат само пари и власт. Тези бързоразмножаващи се кръстоски между плазмодии, компютърни вируси и ракови клетки обичат да правят бързи пари и бърз секс, и поради липсата на други сетива са арогантни. Ако силата ми позволи, ще направя за тези нещастни хуманоиди само едно нещо – поне веднъж в живота си да видят разликата между истински страдивариус и дървената копанка, в която всеки ден консумират генномодифицираната си вечеря...

  3. Анонимен
    #12

    BLUE: написаното е инсинуация, вероятно гнусна: Вчера Батков каза, че весникът му е разпространител на патриотизъм и свобода

  4. Анонимен
    #11

    Напълно вярно е това, което казва номер 10. Фондация "Медийна демокрация", изследваща от академична гледна точка медиите, би трябвало да е наясно с това, че свободата на словото е не само журналистически, а и научен принцип, неподвластен на комерсиални съображения. Тук те си приличат с техния главен чуждестранен спонсор, който, макар и теоретично поддръжник на свободата на словото, на практика я подлага на политическо-опортюнистични съображения.

  5. Анонимен
    #10

    n.n. Самият доц. Орлин Спасов от фондация "Медийна демокрация" е класически пример за нагаждачество. За да не загуби благоразположението на някого от своите спонсори, той е готов на всичко - да потъпче всякакви морални принципи, да прегази като валяк човешки съдби. Липсва му всякаква етика. Как беше? "Който плаща, той поръчва музиката". Отнесено към "Медийна демокрация" - характера на нейните изяви. Но помнете, другарю Спасов. Животът е колело. Утре някой от обидените от Вас може да се окаже в позицията на Ваш евентуален спонсор.

  6. Анонимен
    #9

    до 2, на когото 'народът му е виновен' - ей, псевдо-интелектуал, ти първо оправи правописа и се научи, къде се слага пунктуация, когато драскаш по клавиатура, а после поучавай народа. Истината е, че такива като теб сега надават кански рев, зашото не са поканени на трапезката и на раздавачницата на постове. аман от лъжливи търсачи на свобода и призовкари за народни правдини като кунева и компания, които се сещат за народа винаги и само, когато те самите са извън борда. А иначе за 'правдината' на данните изнесе по-горе, свидетелства фактът, че агенцията на румяна бъчварова ги е събирала. тя може да обслужи всеки, както е известно от собствената й биография!

  7. Анонимен
    #8

    Коментирайте абсолютно измислените публикации , публикувани във "Фрог нюз" в навечерието на изборите. Лъжата за изказване на Стефан Данаилов пред студентите му и тази за "заключените" пръсти на Кадиев.Сигурно могат да се дадат и други примери, но не мога да разбера защо още се считат за журпналисти авторите на подобни пасквили.Опитът ме постави в положението да не купувам вестници и да не вярвам на написаното в тях.Когато все пак прочета нещо се опитвам да отгатна кой го е платил.

  8. Анонимен
    #7

    Пеевски Ясно е кой купи медиите.Това са добре облечени "бизнесмени" и политици на власт.

  9. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #6
  10. Анонимен
    #5

    Медиапул, като гледам, вие не сте в 10те процента

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.