Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Сезон’2006 е застрашен при бавен съд за летищните концесии

9 коментара
Сезон’2006 е застрашен при бавен съд за летищните концесии

Ако Върховният административен съд (ВАС) се забави прекалено с окончателното си решение за концесиите на летищата във Варна и Бургас, ще има много негативни последици за следващия летен туристически сезон.  Това стана ясно в неделя на пресконференция на датската компания “Копенхаген Еърпортс”, с чието дъщерно дружества “Бургас-Варна Еърпортс” предишното правителство сключи концесионен договор за 35-годишно управление на черноморските летища.

Решението за избора на датчаните за частни оператори бе обжалвано от двама от останалите претенденти – обединението на немската “Фрапорт” и българската “БМ Стар” и на френския консорциум между Венси Консешиънс и Венси Еърпортс. По техните жалби тричленен състав на ВАС реши, че “Копенхаген Еърпортс” е избрана в нарушение на процедурата и отхвърли компанията като концесионер. Решението на тричленката бе обжалвано от Министерски съвет, Министерството на транспорта и “Бургас-Варна Еърпортс”. На заседанието на петчленката на ВАС в четвъртък, делото бе отложено заради представени от “Копенхаген Еърпортс” доказателства.

Внесохме по-скоро уточняващи документи за установяване на опита и реализираните от компанията инвестиции, които оборват мотива на тричленния състав на ВАС за липсата на такива, заяви Кристиан Горм Хофман, изпълнителен директор на “Бургас-Варна Еъропртс”. Предоставили сме на съда договорите за дяловото ни участие в чуждестранните летища, които управляваме чрез наши представители в ръководните им органи, посочи Хофман.  Само летищата в Китай (Хайнан Мейлан) и във Великобритания (Нюкасъл) имат над 5 млн. пътници годишно, каквото е тръжното изискване на концесионната процедура, допълни той. Отделно компанията оперира летището в Копенхаген, участва в управлението на девет мексикански летища, сред които и това в туристическия град Канкун.

Относно решението на съда за реализираните от датчаните инвестиции, българският адвокат на компанията - Ангел Ганев от кантората “Джингов, Гугински, Кючуков и Величков” обясни, че “Копенхаген Еърпортс” са имали лицензи за управление на летището в датската столица и преди последния, чиято дата конкурентите им посочват като мотив, че компанията няма изискваните инвестиции в размер на 100 млн. за последните три години.

Ганев обясни още, че контраатакуват противниците си за това, че не са обжалвали решението на комисията за концесиите на морските летища за допустимост на кандидатите. Това те са можели да сторят в 14-дневен срок от решението на органа кои кандидати ще продължат в процедурата, воден от тогавашния транспортен министър Николай Василев. Вместо това, те обжалват крайното решение на Министерски съвет.   

Ганев обясни, че чака за януари да се насрочи новото заседание по делото и че е оптимист за положителния му за “Копенхаген Еърпортс” резултат. Кристиан Горм Хофман пък посочи, че компанията му има готовност веднага след решение на съда в тяхна полза, да започне спешното инвестиране на 25 млн. евро в разширяването на двете летища, които от три години се задъхват в обслужването на увеличаващия се годишно с около 15 на сто пътникопоток. Капацитетът на аеропортовете във Варна и Бургас отдавна не стига за пристигащите и заминаващите пътници, което вече личи в обслужването и недоволството на чужденците, което пък удря туристическия бранш.

В момента летищата са с объркващи табели, лошо обслужване, тесни терминали и недобре усвоена търговска площ, каза Хофман. С добре претеглени инвестиции, реализирани на точните места, може да се постигне бърз ефект и висока норма на възвръщаемост, каквато е практиката ни и в другите страни, където управляваме аеропротове, допълни той.

Тъй като не сме зависими от чужди средства и гаранции за заеми, ние можем веднага да започнем и да посрещнем новия туристически сезон догодина с реконструирани летища, обясни датчанинът.

Ако обаче се забави решението на съда, технологично времето няма да стигне за извършването на разширението на терминалите  до летния сезон, който от години вече стартира през април.

Спешните 25 млн. евро датчаните ще инвестират в преобразуването на складовете на летища Бургас в зони за обработка на багажите, където ще се инсталират и нови поточни линии за целта. Разширяване на зоната за заминаващи и инсталиране на допълнителни съоръжения за регистрация на пътниците, както и разширяване на самата фасада на летището, планират от “Копенхаген Еърпортс”. Във Варна с част от посочените пари ще се построи временен терминал за пристигащите международни полети, а сегашният терминал за чуждите дестинации ще се превърне в зона за заминаващи пътници. Терасите и откритите пространства на летището във Варна ще се превърнат в чакални. Там също ще има ново оборудване за обслужване на пътниците.

През следващите три години датчаните ще инвестират други 140 млн. евро за реконструкцията на двете летища.

При негативно решение на съда за концесията на “Копенхаген Еърпортс”, няма начин това да не се отрази негативно върху инвестиционните намерения на датските компании в България, коментира в отговор на въпрос датският посланик Свенд Бойе Мадсен, който присъства на пресконференцията. 

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

9 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Валери Андровски
    #10

    За да няма обжалвания на концесии и търгове минете на явни и всичко ще е наред. Сега всяка концесия или търг се обжалва от някои от участващите в тях. Време е да промените начина на тяхното провеждане. На момента на отваряне на документите всеки да е наясно, че печели или губи. Това ще опрости много нещата и разправиите около търговете и концесиите. Ако има нещо нередно в документите това ще се реши на момента а не да се обжалва и решава с месеци.

  2. STEFAN D-r D TCHOLAKOV-SVERIGE
    #9

    ВРАЧАНСКАТА ХИЖА НАД ГРАДА СА Я ПОДПАЛИЛИ, Автор: STEFAN D-r D TCHOLAKOV-SVERIGE Получено на: 4 Декември 2005 17:29 ВРАЧАНСКАТА ТУРИСТИЧЕСКА ХИЖА НАД ГРАДА СА Я ПОДПАЛИЛИ, ЗА ДА ПРИВАТИЗИРАТ ТОВА СТРАТЕГИЧЕСКО МЕСТО ! http://forum.vratza.com/viewtopic.php?t=1427 СМЪРТ ЗА ЮДЕЙСКИТЕ ПОПЪЛЗНОВЕНИЯ И ГРАБИТЕЛСТВО НАД ВРАЧАНИ И ТЯХНИЯ ВЪЗРОЖДЕНСКИ ДУХ ДА ИЗГРАДЯТ ТОЗИ ПАМЕТНИК НАД ГРАД ВРАЦА ! НАПЪЛНО СЕ СОЛИДАРИЗИРАМ С НАПИСАНОТО ОТ ИНЖИНЕР КРАСИМИР ВЪТОВ И ГО ПОДКРЕПЯМ ! СТЕФАН Д-Р Д ЧОЛАКОВ -- --

  3. чочо
    #8

    Валери, прав си. Но в мои лични разговори с български политици, когато съм им поставял този въпрос, са ми отговаряли че при явния търг тяхната роля не се вижда. Докато при точкова система, РМД, събеседване с избран купувач, компенсаторки и други подобни непрозрачни процедури, после като стане батак (а това става винаги, както виждаш) могат да събират подкупи от ощетени конкуренти, да се мешат в съдебни дела, да искат нов подкуп от избрания купувач и др. източници на доходи. Затова в България борсова приватизация или не дай боже явен търг за нещо скоро няма да видим!

  4. Петър
    #7

    Нещата са по-сложни. Откритият търг не е добра процедура, защото в такъв търг основен фактор е предложената сума. Мафията и мутрите често пъти могат да предложат повече пари от една нормално работеща и плащаща данъци фирма - кандидат. Спомнете си за предложенията на Чорни за Булгартабак или за хотелите, придобити от Мултигруп. Приватизационната или консеционната процедура трябва да се съобрази най-вече с неща, които не могат да се измерват - репутация, влияние, международна значимост, перспективност.

  5. серГЕЙ
    #6

    Станишев и компания, комунисти до десето коляно, си падат само по СССР уж-инвестиции. Те обичат ПУТИН, Лукойл, Нафтекс, Манджуков, Васил Илиев-БСП друг, Димитър Иванов и т.н. ченгета-бизнесмени.

  6. серГЕЙ
    #5

    Станишев и компания, комунисти до десето коляно, си падат само по СССР уж-инвестиции. Те обичат ПУТИН, Лукойл, Нафтекс, Манджуков, Васил Илиев-БСП друг, Димитър Иванов и т.н. ченгета-бизнесмени.

  7. серГЕЙ
    #4

    Станишев и компания, комунисти до десето коляно, си падат само по СССР уж-инвестиции. Те обичат ПУТИН, Лукойл, Нафтекс, Манджуков, Васил Илиев-БСП друг, Димитър Иванов и т.н. ченгета-бизнесмени.

  8. Петър Петров
    #2

    25 млн инвестиции за 1 година!? Сигурен съм, че годишната печалба на летище Варна е много по-голяма, но значителна част от нея отива за издръжка на една измислена синекурна агенция - ГВА. забравих и за комисионните, които ще получи Смиеон, а и новите. Много над 10%, но за това медиите мълчат

  9. пиано бар
    #1

    Петре, номерът е да има конкуренция. Като го купят мутрите летище Варна и като се одрискат, тогава конкуренцията да ги затисне и да фалират. Всички военни и товарни летища като Г. Оряховица и Русе трябва да бъдат продадени на търг. Повечето големи европейски градове имат по 2-3 летища, а на мен никога не ми е пукало да летя с чартърите за Варна от Дюселдорф, ако от Амстердам цените са високи

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.