Едни от малкото модерни самолети, с които разполага българската армия – товарните "Спартан" – пак ще полетят, след като заради проблеми с поддръжката им временно бяха приземени. Военното министерство подписа договор с италианската компания "Леонардо", който трябва да осигури използването на самолетите до 2022 година.
Общата цена на договора е над 17.5 млн. евро, като от Министерството на отбраната твърдят, че в хода на преговорите са успели да свалят 22% от първоначалната оферта на италианците.
Според специализираното издание "Аеро" поевтиняването се дължи на намаляването на часовете, които се осигуряват годишно – от 600 в предишния договор, на 500 в сегашния.
Освен това са орязани напълно различни тренажорни подготовки, които се провеждаха в Италия от местни инструктори.
За сметка на това има включена система за компенсации при забавяне на доставките по договора. Нещо, което не присъстваше в предишното споразумение.
В момента лети само една машина, след като министерството не успя да сключи навреме договор с компанията "Леонардо" (преди "Аления Аеронавтика").
"Това за нас е важен договор и е крачка за добро сътрудничество в бъдеще“, каза военният министър Красимир Каракачанов, цитиран от пресцентъра на МО.
По-рано от МО съобщиха, че са успели да договорят с "Леонардо" и ремонта на един от "Спартан"-ите, който
претърпя инцидент в началото на януари. Поправката му ще струва към 1 млн. лева, но в сегашната информация от ведомството липсва конкретна информация за казуса.
Освен за военни цели, транспортните самолети се ползват и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити.
Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година. Първоначалният договор предвиждаше доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини.
Проблеми има и с поддръжката на другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър".
Заради липсата на средства, от 12 налични машини летят само 3-4.
Последната идея на Каракачанов е част от машините да бъдат преоборудвани за медицински цели.
Договорът за хеликоптерите беше сключен в далечната 2005 година, но все още не е затворен.
Военното министерство се
опитва да получи един нов хеликоптер от "Еърбъс Хеликоптерс" (бившата "Юрокоптер") в замяна на съдебните си претенции срещу компанията за неизпълнения договор с българското правителство.