Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Спартан"-ите пак политат срещу 35 млн. лева

0 коментара
Самолет "Спартан"
Едни от малкото модерни самолети, с които разполага българската армия – товарните "Спартан" – пак ще полетят, след като заради проблеми с поддръжката им временно бяха приземени. Военното министерство подписа договор с италианската компания "Леонардо", който трябва да осигури използването на самолетите до 2022 година. 
 
Общата цена на договора е над 17.5 млн. евро, като от Министерството на отбраната твърдят, че в хода на преговорите са успели да свалят 22% от първоначалната оферта на италианците.
 
Според специализираното издание "Аеро" поевтиняването се дължи на намаляването на часовете, които се осигуряват годишно – от 600 в предишния договор, на 500 в сегашния. 
 
Освен това са орязани напълно различни тренажорни подготовки, които се провеждаха в Италия от местни инструктори.
 
За сметка на това има включена система за компенсации при забавяне на доставките по договора. Нещо, което не присъстваше в предишното споразумение.
 
В момента лети само една машина, след като министерството не успя да сключи навреме договор с компанията "Леонардо" (преди "Аления Аеронавтика"). 
 
"Това за нас е важен договор и е крачка за добро сътрудничество в бъдеще“, каза военният министър Красимир Каракачанов, цитиран от пресцентъра на МО.
 
По-рано от МО съобщиха, че са успели да договорят с "Леонардо" и ремонта на един от "Спартан"-ите, който претърпя инцидент в началото на януари. Поправката му ще струва към 1 млн. лева, но в сегашната информация от ведомството липсва конкретна информация за казуса. 
 
Освен за военни цели, транспортните самолети се ползват и за спешни полети при донорски ситуации, оказване на международна помощ, а в редки случи дори за държавни визити.
 
Те бяха закупени от италианската фирма "Аления Аеронавтика" през 2006 година. Първоначалният договор предвиждаше  доставката на 5 самолета "Спартан" за 91.8 млн. евро, но той бе предоговорен от първото правителство на ГЕРБ и страната ни се отказа от последните две машини.
 
Проблеми има и с поддръжката на другата многомилионна придобвика на държавата през последните години – хеликоптерите "Кугър". 
 
Заради липсата на средства, от 12 налични машини летят само 3-4.
 
Последната идея на Каракачанов е част от машините да бъдат преоборудвани за медицински цели. 
 
Договорът за хеликоптерите беше сключен в далечната 2005 година, но все още не е затворен. 
 
Военното министерство се опитва да получи един нов хеликоптер от "Еърбъс Хеликоптерс" (бившата "Юрокоптер") в замяна на съдебните си претенции срещу компанията за неизпълнения договор с българското правителство.
подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.