mediapool.bg Ти си това, което четеш

MO иска oще един хеликоптер, за да се откаже от арбитража за "Кугър"-ите

Министерството подготвя почвата, че може да загуби делото срещу "Еърбъс Хеликоптерс"
Никола Лалов | 17:15 | 01 март 2018 | 3 коментара

Военното министерство ще се опита да получи един нов хеликоптер от "Еърбъс Хеликоптерс" (бившата "Юрокоптер") в замяна на съдебните си претенции срещу компанията за неизпълнения договор с българското правителство, който бе сключен в далечната 2005 година, съобщи зам.-военният министър Анатолий Величков.

Според МО това може да се окаже единственият шанс за правителството, тъй като според министерството имало вероятност то да загуби арбитража срещу фирмата и така да се наложи да покрие и правните разходи на "Еърбъс Хеликоптерс".

Затова военното министерство се надява да сключи извънсъдебно споразумение с компанията, с което тя да му предостави един цивилен хеликоптер за спасителни мисии в морето за сметка на неизпълнените дейности по договора.

Става въпрос за машина "Долфин" (Dolphin), която на практика се явявала цивилният вариант на вече закупените от фирмата военни хеликоптери "Пантер".

В момента работна група с представител и на икономическото министерство преговаря с фирмата.

Според информация на Mediapool военното министерство вече е "инвестирало" близо 2 млн. лева в делото, което трябваше да реши спорните въпроси по договора за покупката на 18 хеликоптера (12 "Кугър" и 6 "Пантер) за малко над 383 млн. евро, сключен през 2005 година по време на правителството на Симеон Сакскобургготски.

Сделката с "Юрокоптер", която вече е ребрандирана като "Еърбъс Хеликоптерс", е един от символите за лошите управленски практики на МО.

В четвъртък заместник-военният министър Анатолий Величков съобщи пред депутатите от ресорната парламентарна комисия, че според анализ на юристите, ползван министерството, договорът е бил сключен на цена 35% по-висока от пазарната.

Освен че близо 13 години МО не може да "затвори" казуса, то не използва и голяма част от придобитата техника заради липсата на средства да я поддържа.

Как се стигна дотук?

Договорът бе подготвен от правителството на Симеон Сакскобургготски и сключен от следващия кабинет на Сергей Станишев (тройната коалиция) през 2005 г. Общата цена на поръчката, договорена с посредничеството на бизнесмена Николай Гигов, бе малко над 383 млн. евро.

Договорът обаче бе предоговорен "на тъмно" от първото правителство на ГЕРБ и бе отказана част от поръчката – последните три машини "Пантер". По-миналата година стана ясно, че според Министерството на отбраната компанията не е доставила цялото договорено оборудване, забавила се е, а има проблеми и с изпълнението на офсета.

В края на 2015 г. България изпрати до Международния арбитражен съд при Международната търговска камара искане за арбитраж против "Еърбъс Хеликоптерс".

Разходите набъбват

МО вече е натрупало сериозни разходи около делото. Първо ведомството сключи договор за процесуално представителство и правни услуги с адвокатско дружество "Симеонов и Дерменджиев" за 1 375 516.61 лева с ДДС.

Освен това има над 76 хил. лева разходи за експерти. Платени за и 495 хил. лева за арбитражни такси и съответните банкови разноски.

Така общите разходи по арбитражното дело на МО срещу "Еърбъс Хеликоптерс" от 2015 г. досега са точно 1 947 447.92 лева.

Повечето хеликоптери все така не летят

Междувременно военното министерство не успява да използва ефективно и придобитата техника заради лошото планиране и липсата на средства за поддържането ѝ.

Според неофициална информация към момента летят само 3-4 от 12-те Кугъра. Това обаче е много добра новина, като се има предвид, че в края на 2013 г. летеше само един.

Военноморските сили използват и двата останали хеликоптера "Пантер", след като по-рано тази година третият хеликоптер падна в Черно море по време на учение.

Още от България