Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Спрени са 88 млн.евро по десет проекта за пътния фонд

63 коментара
Спрени са 88 млн.евро по десет проекта за пътния фонд

Спряно е финансирането на 10 проекта по ФАР за 88.4 млн. евро с бенефициент Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ), управлявани от Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Това е станало по нареждане на националния ръководител, отговорен за финансовото управление на средствата от ЕС Димитър Ивановски. Причина за решението са резултатите одита на Кей Пи Ем Джи (KPMG) в пътния фонд, който на 16 юни е получен в министерството на финансите, но е засекретен.

Вицепримерът Меглена Плугчиева настоя в сряда докладът да бъде предаден незабавно на прокуратурата, откъдето по-късно потвърдиха, че са го получили. Миналия месец бе образувано досъдебно производство срещу бившия шеф на пътния фонд, след "доста шокиращи" данни, предоставени от Сметната палата.

"В одита на KPMG има много сериозни констатации, включително и за нарушения, които подлежат на прокурорска проверка", заяви Плугчиева на семинар за еврофондовете. “Става въпрос за корупция и злоупотреби, както и за комплекс от административни проблеми”, поясни вицепремиерът.

Тя посочи, че оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие" са блокирани от големи проблеми, а пътният фонд се е дискредитирал пред ЕС.

Според доклада на KPMG не съществуват ясни доказателства за това как ФРПИ гарантира ефективното и ефикасното управление на проектите по отношение на отговорностите си в тръжните процедури и извършване на плащанията. Разкрити са и потенциални конфликти на интереси, но това е в компетенциите на правораздавателните и правоохранителни органи, коментира Димитър Ивановски.

Той е изпратил писмо до зам.-министъра на регионалното развитие Савин Ковачев, който е ръководител на програма ФАР в МРРБ, да намери механизми за финансиране на проектите, така че да не спира реалното им изпълнение.

Мярката със спирането на проектите е "временна и могат да се намерят достатъчно ресурси във фонда и МРРБ, докато не се убедим, че правилата и процедурите са спазени", допълни той.

По отношение на програма ФАР одиторите имат отказ от мнение - това означава, че на базата на това, което виждат, те не могат да дадат своето заключение, каза Ивановски в отговор на въпрос.

За ИСПА е казано, че съществуващите правила и процедури са задоволителни и по тази програма има позитивно мнение.

Ивановски уточни, че има два одитни доклада – един за ФАР и ИСПА и друг за потенциалния конфликт на интереси в пътния фонд.

След като през януари ЕС спря плащания по няколко европрограми и гръмна скандалът за конфликт на интереси във връзка с бившия шеф на ФРПИ, инспекторатите на три министерства одитираха пътния фонд, но не откриха съществени нарушения. Брюксел не се съобрази с тази оценка и правителството бе принудено да назначи външен одит.

ЕК не се ангажира кога ще размрази плащанията

Еврокомисарят по регионалното развитие Данута Хюбнер заяви в сряда, че нейната служба вече разполага с доклада на KPMG и с план за действие от България във връзка със замразените европейски средства за ФРПИ. След като бъдат проучени, ще има нов одит по изпълнението на плана за действие. Ако ЕК е доволна от резултатите, ще възстанови плащанията по ИСПА за пътно строителство. Еврокомисарят не се ангажира със срок кога може да се очаква това да стане.

С поредната трансформация на пътния фонд, който ще отговаря за 3.6 млрд. евро пари на ЕС до 2013 г., правителството се надява да издейства размразяване на спрените плащания по текущи проекти по ИСПА, както и да ни разрешат да сключваме договори по проекти от оперативните програми "Транспорт" и "Регионално развитие", чийто бенефициент е фондът.

Бъдещата пътна агенция към МС, с изцяло изпълнителски функции, ще има чуждестранен съветник, който “ще съдейства за укрепване на административния капацитет на ведомството и постигането на по-голяма прозрачност в управлението”. Ще бъде създаден и Надзорен съвет с участие на представител от неправителствения сектор. По думите на Плугчиева, до края на месеца се очаква окончателното сформиране на новата агенция.

В момента Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ) проверява 19 сигнала за злоупотреби с пари на ЕС у нас. По 56 случая има сигнали, които се проучват, за да се прецени дали да започне разследване. В сряда Плугчиева съобщи, че служителите в изпълнителните агенции по ФАР ще се обучават от експерти на ОЛАФ още от този месец.

Десетте спрени проекта

Поне за седем от десетте проекта със спряно финансиране се знае, че имат сериозни проблеми най-малко от година – някои от тях не се изпълняват по график, а за други се е наложило дофинансиране заради оскъпяването им.

Преустановено е финансирането на проект за рехабилитацията и частичната реконструкция на път II-19, известен като лот Б, от Разлог през Банско и Гоце Делчев до Садово. Проектът се изпълнява от гръцката фирма "Продефтики", консултант е ВСЕОМ - Франция. Според информация на фонда проектът не е оскъпен, а закъснява с 4 месеца. Началото на строителството е 30 март 2005 г. Стойността е 10.301 млн. евро.

Другият проблемен проект е за строителството на втората тунелна тръба на влизане в Дупница при километър 327 на път Е-79 (обход на Дупница). Той се изпълнява от турския консорциум TINSA - ERKO, супервайзър е британската "Мот Макдоналд". Началото на строителството е на 11 януари 2005 г., а обектът е трябвало да бъде завършен в края на март 2008 г., което означава 21 месеца закъснение. Стойността на около 170 м тунелно строителство е 7.6 млн. евро, оскъпяването е 1 млн. евро.   Съпругата на заместника на Веселин Георгиев - Живко Недев, Елена Недева е служител във фирмата "Трансконсулт-БГ", която е дъщерна на българския клон на британската инженерингова фирма "Мот Макдоналд".

Още един проблемен проект е строителството на подходен път към нов граничен пункт от Рудозем към Ксанти. Обектът се изпълнява от българско-австрийския консорциум "Рудозем". В него главен изпълнител е "Щрабаг", Австрия, а партньори са "Инжстрой София" АД и "Виастрой-инженеринг" ООД. Строителството е започнало на 20 юни 2005 г., обектът трябва да бъде завършен до края на юни 2008 г., закъснението е 12 месеца, а оскъпяването - 0.776 млн. евро. Договорната стойността на проекта е 7.716 млн. евро, допълнителното финансиране е една единайсета от основната цена. Супервайзър е консорциум от белгийската "Сафеж" и италианската IRD Engeneering и фирмата Prospective Management Overseas.

Спряно е финансирането и на рехабилитацията на път II-34 в участъка Плевен – Никопол. Обновяването на 44-километровата отсечка трябва да бъде завършено по график до 1 март 2009 г. Изпълнител на обекта е "Пи Ес Ай" АД - Стара Загора, а консултант е френската "Сафеж" в обединение с италианската IRD Engeneering и "Пътконсулт 2000", България. Цената на строителството е 12.510 млн. евро.

Останалите проекти със замразено финансиране са:

Строителството на път от Ново село до магистрала "Марица" за 11.676 млн. евро. Изпълнител е консорциум "Пътни строежи и Мостстрой" – България.

Строителството на 3 км път от трасето на I-9 (Е-87) Малко Търново - ГКПП с Турция, като в него попада и доизграждане на участък на обхода на Малко Търново. Изпълнител е компанията "REIMO a.s. - Чехия".

Рехабилитация на път II-86 Соколовци – Смолян - Средногорци. Изпълнител е Сдружение "Ентехнос", с лидер гръцката "ENTECHNOS" S.A. и партньори: ACTIS" S.A. - Гърция, "АМ Черно море" АД – България. Бащата на заместник-директора в пътищата Атанас Димов е в ръководството на "Ентехнос".

Рехабилитация на път II-81 от Монтана до Лом. Изпълнител е "Пътстрой - 92 АД – България".

Рехабилитация и частична реконструкция на път II-19 участък Симитли - Разлог – Садово, с изпълнител консорциум "Месста"-България и надзор на "BCEOM" - Франция.

Повишаване на безопасността на отсечка от 100 км на път E-79, Дупница – Кулата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

63 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Тракторова
    #64

    Констатации, констатации...., а действия няма. Това е то да си министър без портфейл-една балалайка и нищо повече.

  2. твърд
    #63

    Според него одитът е престъпен и е за подвеждане под отговорност."...и нашта бедна журналистика..." Хр.Ботев

  3. Зевс
    #62

    тази подчинена да не си въобразява, че хвърля мълниите вместо мен???!!!!!!!

  4. гражданин
    #61

    Г-жо Плукчиева не се ли срамувате за това което се случва ? Престанете да лъжете непросветения българин?...........народ обречен на робство заради такива мошенници като Вас.

  5. ANTARES
    #60

    Вицепремиерката или Медиапул нещо бъркат? Одитът е констатация.А и прословутата KPMG от години е набъркана в почти всички големи приватизационни сделки. Ако бях на мястото на ДАНС бих се заровил в техните "одити"!

  6. .....
    #59

    докладът се засекретява

  7. шебек
    #58

    Ако се изнесат данните от одита, правителството ще падне. Затова е толкова секретен.

  8. @@@
    #57

    а защо е засекретен???

  9. ...
    #56

    ако се разчуе какво са окрали задружно, ще стане ясно, че 10те милиона злоупотреби на военните са детска игра...ако от Брюксел издадат тайната, веднага ще ги опровергаят......

  10. Вишински
    #55

    Само така, само така! За прокурор са тези мръсници от KPMG, дето правят такива престъпни одити!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.