Столичният транспорт ще поевтинява по-често при смог

След два дни вятър в петък и събота отново се очаква опасно замърсяване

Снимката е архивна. Сн. БГНЕС

Столичният общински съвет ревизира правилата за пускане на евтин градски транспорт в София при смог. Съветниците дадоха повече правомощия на кмета да взема решение за прилагане на единствената реална мярка в дните с опасно мръсен въздух. Целта е хората да бъдат стимулирани да ползват обществения транспорт вместо личните си автомобили, за да не допринасят за замърсяването.

Т. нар. "зелен билет", с който се пътува за лев в цялата градска мрежа в рамките на един ден, ще може да се пуска не само при регистрирано замърсяване, но и при прогноза и наличие на неблагоприятни метеорологични условия, които може да доведат до прекомерна концентрация на фини прахови частици.

Прогнозата на Националния институт по метеорология и хидрология за петък и събота е концентрацията на фини прахови частици в София отново да е над нормите. За петък прогнозата е превишенията да са двойни, а за събота за станцията в "Хиподрума" се очаква и тройно по-висока концентрация от допустимите 50 микрограма на денонощие за куб. метър.

Още в сряда общинските съветници от ГЕРБ обявиха, че правилата за пускането на евтин транспорт при смог може да бъдат променени, тъй като в момента не позволяват пускането на евтин транспорт в деня с най-голямо замърсяване. Не били и достатъчно оперативни.

Това показа и ситуацията от тази седмица. В понеделник общината не пусна евтин транспорт, въпреки че тогава нивата на замърсяване бяха най-високи. Мярката беше приложена ден по-късно, когато също имаше замърсяване, но в малко по-малка степен. В деня бяха продадени около 75 000 еднодневни карти за 1 лев, което е два пъти повече от обичайните продажби на еднократни билети в работен ден.

Конкретното решение беше предложено в четвъртък с доклад на кмета Йорданка Фандъкова.

"Зеленият билет се приема добре от гражданите. Ако това стане редовно, много повече ще използват тази възможност. Невъзможно ми беше в понеделник да обявя зеления билет, тъй като ги нямаше условията по механизма. Това ми се стори ненавременна реакция. То беше видимо, че е така", коментира Фандъкова в четвъртък.

Тя допълни, че нямала право на своя глава да реши да бъде пуснат "зелен билет", тъй като става въпрос за "сериозни финансови ангажименти". По данни на Центъра за градска мобилност в работен ден дружеството губи между 200 000 и 300 000 лева от евтиния транспорт. Според правилата на общинския съвет тези суми трябва да се компенсират от общинския бюджет т.е. от приходите от данъци и такси.

За да се преодолее този недостатък, който можеше да се прогнозира още при приемането на правилата за реакция при мръсен въздух през миналата зима, сега те бяха ревизирани. В тях беше включен текст, според който кметът може да пусне евтин транспорт, ако има прогноза за жълт код за мъгла, инверсия, безветрие, ниско атмосферно налягане и други явления, които водят до "задържане и натрупване на атмосферни замърсители в ниските слоеве на атмосферата".

Променените правила дават също възможност на Центъра за градска мобилност да актуализира разписанията на автобусите, трамваите и тролеите, за да отговори на по-голямото търсене на публичния транспорт.

Все още общината не може да прилага друга мярка, гласувана още през миналата зима - затваряне за замърсяващи коли на части от града и пускането на изцяло безплатен транспорт. Причината е, че в правилата беше разписано, че всичко това влиза в сила, ако и когато бъдат приети законови промени, които въвеждат етикети за екологичност за автомобилите.

Още от България

Прав ли е Каракачанов да се гневи и заплашва Скопие?