Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Столичният транспорт ще поевтинява по-често при смог

След два дни вятър в петък и събота отново се очаква опасно замърсяване

1 коментар
Снимката е архивна. Сн. БГНЕС

Столичният общински съвет ревизира правилата за пускане на евтин градски транспорт в София при смог. Съветниците дадоха повече правомощия на кмета да взема решение за прилагане на единствената реална мярка в дните с опасно мръсен въздух. Целта е хората да бъдат стимулирани да ползват обществения транспорт вместо личните си автомобили, за да не допринасят за замърсяването.

Т. нар. "зелен билет", с който се пътува за лев в цялата градска мрежа в рамките на един ден, ще може да се пуска не само при регистрирано замърсяване, но и при прогноза и наличие на неблагоприятни метеорологични условия, които може да доведат до прекомерна концентрация на фини прахови частици.

Прогнозата на Националния институт по метеорология и хидрология за петък и събота е концентрацията на фини прахови частици в София отново да е над нормите. За петък прогнозата е превишенията да са двойни, а за събота за станцията в "Хиподрума" се очаква и тройно по-висока концентрация от допустимите 50 микрограма на денонощие за куб. метър.

Още в сряда общинските съветници от ГЕРБ обявиха, че правилата за пускането на евтин транспорт при смог може да бъдат променени, тъй като в момента не позволяват пускането на евтин транспорт в деня с най-голямо замърсяване. Не били и достатъчно оперативни.

Това показа и ситуацията от тази седмица. В понеделник общината не пусна евтин транспорт, въпреки че тогава нивата на замърсяване бяха най-високи. Мярката беше приложена ден по-късно, когато също имаше замърсяване, но в малко по-малка степен. В деня бяха продадени около 75 000 еднодневни карти за 1 лев, което е два пъти повече от обичайните продажби на еднократни билети в работен ден.

Конкретното решение беше предложено в четвъртък с доклад на кмета Йорданка Фандъкова.

"Зеленият билет се приема добре от гражданите. Ако това стане редовно, много повече ще използват тази възможност. Невъзможно ми беше в понеделник да обявя зеления билет, тъй като ги нямаше условията по механизма. Това ми се стори ненавременна реакция. То беше видимо, че е така", коментира Фандъкова в четвъртък.

Тя допълни, че нямала право на своя глава да реши да бъде пуснат "зелен билет", тъй като става въпрос за "сериозни финансови ангажименти". По данни на Центъра за градска мобилност в работен ден дружеството губи между 200 000 и 300 000 лева от евтиния транспорт. Според правилата на общинския съвет тези суми трябва да се компенсират от общинския бюджет т.е. от приходите от данъци и такси.

За да се преодолее този недостатък, който можеше да се прогнозира още при приемането на правилата за реакция при мръсен въздух през миналата зима, сега те бяха ревизирани. В тях беше включен текст, според който кметът може да пусне евтин транспорт, ако има прогноза за жълт код за мъгла, инверсия, безветрие, ниско атмосферно налягане и други явления, които водят до "задържане и натрупване на атмосферни замърсители в ниските слоеве на атмосферата".

Променените правила дават също възможност на Центъра за градска мобилност да актуализира разписанията на автобусите, трамваите и тролеите, за да отговори на по-голямото търсене на публичния транспорт.

Все още общината не може да прилага друга мярка, гласувана още през миналата зима - затваряне за замърсяващи коли на части от града и пускането на изцяло безплатен транспорт. Причината е, че в правилата беше разписано, че всичко това влиза в сила, ако и когато бъдат приети законови промени, които въвеждат етикети за екологичност за автомобилите.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #1

    Смогът не се бори с транспорт, а с отпушване на "въздухопроводите на София". Каналите на реките са такива въздушни коридори. Ако строителството ги запушва, то смогът ще остане в софииската котловина, като проблем за следващото поколение софиянци. Въздушните течения чистят въздуха. Трябва да се погледне проблема по нов начин.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.