Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

“Струма” изместена върху древен хълм, за да се пести от материали

17 коментара
Снимка: БГНЕС

Археолозите отговориха на натиска на управляващите за обекти като магистралите “Струма” и “Хемус” като на свои ред отправиха разнообразни обвинения срещу пътната агенция и строителите. В случая със “Струма” археоложката Анета Бакъмска от пернишкия исторически музей заподозря заговор за изместване на трасето на магистралата, така че да минава през хълм с древно селище от IV век сл.н.е. близо до Дяково, вместо в подножието му.

Хълмът ще трябва да се прокопава на дълбочина 18 метра, а земната маса ще се използва за насипи по трасето на магистралата, заяви тя. Така строителят си спестява разходите за закупуване на строителни материали от съществуваща кариера или да плати на държавата за собствена кариера на концесия. По думите на Бакъмска оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) е за трасе, различно от изграждащото се в момента.

Това е абсурдно, коментираха пред Mediapool строителите – обединение “Струма 1”. Трасето не е променяно – то е указано в тръжната документация на обществената поръчка за строителство на магистралата. Имаше няколко варианта на трасето и разбира се ОВОС към тях. Пътната агенция е избрала икономически най-изгодния и така е обявила поръчката, обясниха изпълнителите.

Нелепи са твърденията, че има някакъв заговор за разкопаване на хълма и влагане на земната маса в строителството, при положение, че точно тази технология е описана в тръжната документация на проекта и това целият пътен бранш го знае, казаха още строителите. Почвата по протежение на трасето на магистрала “Струма” е подходяща за насипния слой и е указано, че ще се използва за тази цел, вместо да се депонира, какъвто е случаят с магистрала “Тракия”например.

Бакъмска, която е ръководител на разкопките на друг археологически обект по трасето на “Струма” - могила до с. Делян, каза, че все още няма договор с Агенция “Пътна инфраструктура” за обекта ѝ. Наново ще се правят план-сметки за цената на труда на археолозите, защото отскоро има нова методология за ценообразуване. Тя е изработена след критиките на регионалното министерство, че археолозите определят непрозрачно цената, но по думите на Бакъмска с новия метод план-сметките за могилата край Делян ще се оскъпят.

Бакъмска е категорична, че разкопките няма да започнат преди края на март – началото на април. Реалистично е обаче работата да приключи в определения срок – края на юни. Това се отнася за обекта край Делян, но не и за селището край Дяково, според Бакъмска. Това е огромен обект – 56 декара и дебел културен пласт – поне три исторически периода, каза Бакъмска.

По трасето на лот 1 (Долна Диканя – Дупница) на магистрала “Струма” има три археологически обекта – тракийска гробница до с. Делян (където се състоя инспекцията с премиера Бойко Борисов и журналисти на 11 март), хълм, с останки на древно селище до яз. "Дяково" и могила в близост до хълма.

Гробницата до с. Делян е в обхвата на пернишкия регионален исторически музей, а останалите два обекта – в обхвата на кюстендилския. Трасето на магистралата също е разделено на отсечки между отделните участници в консорциума “Струма 1” - “Главболгарстрой”, “Пътстрой 92” и италианската “Импреса”.

Могилата до с. Делян е в участъка, изграждащ се от “Пътстрой 92”, а другите два археологически обекта са в отсечката на ГБС. Компанията с президент Симеон Пешов е дарила сума на Кюстендилския музей, колкото за да стигнат за предварителни проучвания на древното селище върху хълма.

Това, според строителите, е в основата на атаките на археоложката Анета Бакъмска от пернишкия музей срещу работата по магистрала “Струма”. Колегите ѝ от кюстендилксия музей получиха пари, а тя не и сега коментира неща, от които не разбира, казаха представители на компанията – строител.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #17

    Брей, тия археолози наистина прости излязоха. Главният рекетьор на Републиката им отиде на крак със скиорска шапка да ги стряска, но те от дума не разбират. Сега ще им пратят главния бияч на Републиката - боксьора Сергей Игнатов. Та да ги утрепе с финансови ревизии и най-вече с дебелашки груби лъжи по голо.

  2. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #16
  3. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #15
  4. Анонимен
    #14

    Вече и ахеолозите проектират пътища!! Не стига, че пътната агенция езадължена да им осигри средства за разкопки,те бавят стройтелсвото и го рекетират. Търтей от БАН, само лаят и пилеят средства. Дебел културен пласт - означава много пари на вятъра. После, ако намерят скъпоценни метали, ще ги изкупи някой олигарх.

  5. Анонимен
    #13

    Кардинално предложение: Строителите на магистрали СПЕШНО да си преразгледат проектите и да ги преработят: Всяка магистрала: 1. минимум на 20 метра височина 2. със задължителна специална бутилка, съдържаща дълготраен мат'риал с ИМЕТО на вдъхновителя на строежа и парче от надлежната Лентичка. Така Магистралата ще пребъде дори след векове/години и хем ще бъде историческа ценност-бужи, хем НЕМА да бъде подвластна на щенията на некой НЕразбиращ прогреса археолог (ако останат такива...) Така

  6. Анонимен
    #12

    Аман от неграмотни управленци. Бойко да хваща маркуча, вместо да плещи всеки божи ден глупости по телевизията, а това девойче, набедено за министър, да се върне в средното школо, за да научи елементарни неща за ценността на историческите паметници и след това да мине и един ограмотителен крус за това как се правят археологически разкопки.

  7. Анонимен
    #11

    След като се е знаело отдавна, че хълма ще се изрине и използва за натрупване на магистралата, защо не е даден за проучване от археолозите? Доколкото разбирам целта на министърката е за месец - два да се приключи с археологията, като подхвърлят някое и друго кокалче на археолозите. Да ги принудят да предадат обектите и машините да минат през археологическото ни наследство. Браво на Бакъмска, намери се една жена да каже високо истината!

  8. Анонимен
    #10

    Цените на разкопаване на даден обект, която предоставят археолозите наистина са завишени. Още повече че тяхната работа се ограничава само до разкопаване на обекта и изваждане и заснемане на намереното. Нито става дума за публикации, нито за обработка на материалите и пр. нито за лабораторни изследвания. От друга страна държавата няма право да унищожава археологически обекти, нито да пришпорва разкопките- защото това не са изкопни работи.

  9. Анонимен
    #9

    щото дадоха пари на АМ Тракия и сега тези от Струма се сетиха , че могат и те да изкарат нещо !

  10. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #8

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.