Контраатака на археолозите

“Струма” изместена върху древен хълм, за да се пести от материали

Снимка: БГНЕС

Археолозите отговориха на натиска на управляващите за обекти като магистралите “Струма” и “Хемус” като на свои ред отправиха разнообразни обвинения срещу пътната агенция и строителите. В случая със “Струма” археоложката Анета Бакъмска от пернишкия исторически музей заподозря заговор за изместване на трасето на магистралата, така че да минава през хълм с древно селище от IV век сл.н.е. близо до Дяково, вместо в подножието му.

Хълмът ще трябва да се прокопава на дълбочина 18 метра, а земната маса ще се използва за насипи по трасето на магистралата, заяви тя. Така строителят си спестява разходите за закупуване на строителни материали от съществуваща кариера или да плати на държавата за собствена кариера на концесия. По думите на Бакъмска оценката за въздействие върху околната среда (ОВОС) е за трасе, различно от изграждащото се в момента.

Това е абсурдно, коментираха пред Mediapool строителите – обединение “Струма 1”. Трасето не е променяно – то е указано в тръжната документация на обществената поръчка за строителство на магистралата. Имаше няколко варианта на трасето и разбира се ОВОС към тях. Пътната агенция е избрала икономически най-изгодния и така е обявила поръчката, обясниха изпълнителите.

Нелепи са твърденията, че има някакъв заговор за разкопаване на хълма и влагане на земната маса в строителството, при положение, че точно тази технология е описана в тръжната документация на проекта и това целият пътен бранш го знае, казаха още строителите. Почвата по протежение на трасето на магистрала “Струма” е подходяща за насипния слой и е указано, че ще се използва за тази цел, вместо да се депонира, какъвто е случаят с магистрала “Тракия”например.

Бакъмска, която е ръководител на разкопките на друг археологически обект по трасето на “Струма” - могила до с. Делян, каза, че все още няма договор с Агенция “Пътна инфраструктура” за обекта ѝ. Наново ще се правят план-сметки за цената на труда на археолозите, защото отскоро има нова методология за ценообразуване. Тя е изработена след критиките на регионалното министерство, че археолозите определят непрозрачно цената, но по думите на Бакъмска с новия метод план-сметките за могилата край Делян ще се оскъпят.

Бакъмска е категорична, че разкопките няма да започнат преди края на март – началото на април. Реалистично е обаче работата да приключи в определения срок – края на юни. Това се отнася за обекта край Делян, но не и за селището край Дяково, според Бакъмска. Това е огромен обект – 56 декара и дебел културен пласт – поне три исторически периода, каза Бакъмска.

По трасето на лот 1 (Долна Диканя – Дупница) на магистрала “Струма” има три археологически обекта – тракийска гробница до с. Делян (където се състоя инспекцията с премиера Бойко Борисов и журналисти на 11 март), хълм, с останки на древно селище до яз. "Дяково" и могила в близост до хълма.

Гробницата до с. Делян е в обхвата на пернишкия регионален исторически музей, а останалите два обекта – в обхвата на кюстендилския. Трасето на магистралата също е разделено на отсечки между отделните участници в консорциума “Струма 1” - “Главболгарстрой”, “Пътстрой 92” и италианската “Импреса”.

Могилата до с. Делян е в участъка, изграждащ се от “Пътстрой 92”, а другите два археологически обекта са в отсечката на ГБС. Компанията с президент Симеон Пешов е дарила сума на Кюстендилския музей, колкото за да стигнат за предварителни проучвания на древното селище върху хълма.

Това, според строителите, е в основата на атаките на археоложката Анета Бакъмска от пернишкия музей срещу работата по магистрала “Струма”. Колегите ѝ от кюстендилксия музей получиха пари, а тя не и сега коментира неща, от които не разбира, казаха представители на компанията – строител.

Още по темата
Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?