Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Търговското корабоплаване по Дунав почти замря

0 коментара

Търговското корабоплаване по долната част на река Дунав на практика почти е спряло, заяви директорът на дирекция "Хидрология и метеорология" към Агенцията за проучване и поддържане на реката Константин Ялъмов. Заради критично ниското ниво на реката, паднало на места под 100-годишния си минимум, товарните кораби са принудени да пътуват почти празни, за да не заседнат на плитчините, и повечето превозвачи временно са преустановили дейността си. Вариантът за провлачване на пълните шлепове през критичните места пък оскъпява и забавя превозите, обясниха и от речната администрация във Видин.

Днес бе поредният случай на заседнал кораб в българския участък на реката. Тласкачът "Васил Друмев" заседна край силистренското село Попино. В същия район от няколко дни е заседнала и украинска секция. За да я освободи, от Русе днес е потеглил влекачът "Хаджи Димитър".

Повече от три пъти са намалели обработваните товари на пристанището на силистренската фирма "Лесил" заради ниското ниво на реката, съобщи във вторник зам.директорът на фирмата Димитър Давидов, цитиран от БТА. При капацитет от около 1000 т, на ден се обработват до 300 т товари. Дневните загуби на фирмата са между 300 и 400 долара.

Около 50 % от оборота са пропуснатите ползи за русенската корабна компания "Рубишипс". Фирмата е решила да преустанови рейсовете на корабите си по среден и долен Дунав, тъй като поради множеството прагове на реката се използват само около 40 % от товароподемността на съдовете. Другите двама корабни превозвача в Русе са преустановили плаването и съдовете им са на котва в пристанището.

Заради ниските води, в пристанището в Тутракан се товарят плавателни съдове с "газене" до дълбочина 150 сантиметра.

С подобни характеристики са и трите ро-ро кораба на фирмата "СОМАТ - Вили Бец", които вече четвърти ден обаче принудително са спрели на Нови Сад, в очакване да се отвори потонния мост над реката при сръбския град.

Фирма "СОМАТ -Вили Бец" търпи огромни загуби от принудителния престой на трите си ро-ро кораба пред Нови Сад, поради критично ниското ниво на Дунав, заяви

Директорът на "Корабна дирекция " на частния превозвач кап. Иван Йорданов заяви, че над понтонния мост при Нови Сад изчакват катамараните "Хан Тервел" и "Хан Аспарух", натоварени с леки автомобили, които пътуват от германския град Пасау за Видин. Под моста, срещу течението на реката, изчаква катамаранът"Хан Крум", плаващ, натоварен с пълния си капацитет, към Германия. Загубите от принудителното изчакване се изчисляват в хиляди евро.

Причината е, че сръбските власти имат сериозни проблеми при отварянето на понтонния мост при Нови Сад поради критично ниските води на Дунав. Нивото на реката там е няколко пъти под критично ниското за корабоплаване и затова мостът остава затворен.

От фирмата уточниха ,че във вторник сутринта четвъртият катамаран е отплавал към Горен Дунав от унгарското пристанище Комаром.

От Видинската речна администрация твърдят, че подобно положение по средната и долна част на река Дунав се е получило през 1991 г. и тогава е било обявено извънредно положение за няколко седмици. Допълнителни трудности при тази ситуация създава пясъчното дъно на българо-румънския участък. При критичното спадане на нивото, течението на реката и корабните винтове раздвижват пясъците, релефът на дъното се изменя и се създават пясъчни наноси, които изместват плавателния път дори през 5 - 6 часа.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.