Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Тунел "Железница" най-сетне се отваря в средата на февруари 2024 г.

Магистрала "Струма" се изнася изцяло извън Кресненското дефиле

7 коментара
Тунел "Железница" най-сетне се отваря в средата на февруари 2024 г.

Историческият тунел "Железница" на магистрала "Струма", който е готов от около две години, но не може да се минава през него заради укрепването на свлачища, ще бъде пуснат в движение на 12 февруари. Това каза пред Mediapool министърът на регионалното развитие Андрей Цеков.

Строителството на най-дългия шосеен тунел у нас започна през 2019 г. и приключи през 2022 г.

По време на строежа през 2020 г., по времето на ГЕРБ, се появи проблем със свлачища преди и след съоръжението. Повече от две години той не се решаваше. Това направи служебният регионален министър арх. Иван Шишков, който обяви поръчка за укрепването им и избра през януари 2023 г. изпълнители - два консорциума, начело с "ГБС Инфроструктурно развитие" и "Грома Холд".  За целта от бюджета бяха отпуснати 91 млн. лв. с ДДС.

Крайният срок за укрепването на свлачищата беше до края на 2023 година. Шишков дори обещаваше през август миналата година да бъде пуснато едното платно, за да се облекчи трафика. Междувременно властта се смени и наследникът му на поста Андрей Цеков обяви, че заради сигурността на гражданите и за да работят фирмите спокойно тунелът ще бъде пуснат в края на годината.

Сега обаче се оказва, че по време на работата са се появили непредвидени обстоятелства и срокът е удължен до 12 февруари. ГБС са приключили изпълнението по укрепването на своята част и имат издаден акт 15, а обединението, начело с "Грома Холд", е изпълнило дейностите си на 98%, коментираха от строителните компании пред Mediapool.

Тунел "Железница" е ключова част от магистрала "Струма", която трябваше да е готова още за Олимпиадата в Гърция през 2004 г., според управляващите преди над 20 години.

Днес все още няма яснота откъде точно ще мине трасето на магистралата през Кресненското дефиле. Както се изрази министър Цеков дори след отварянето на тунел "Железница" тапата при Симитли ще остане.

Въпреки това регионалният министър е оптимист, че скоро може да започне строежът на последния участък на магистралата през дефилето.

В четвъртък пред депутатите от парламентарната комисия по регионална политика Цеков каза, че в петък ще бъдат изпратени отговори на получения в края на месец декември 2023 г. от Европейската комисия въпросник по проекта. Министърът се надява България да получи зелена светлина от Брюксел след провеждане на техническа среща по проекта.

Има становище от Министерството на околната среда и водите, че инвестиционното решение изцяло да бъде изнесено движението извън дефилето е допустимо за реализация, каза Андрей Цеков.

До края на януари ще бъдат внесени документи за преценка на необходимостта от нова ОВОС, след което - през април, ще може да започнат действия по проектиране, допълни той.

Двата договора за изграждането на едно източното платно извън дефилето за 1.2 млрд. лева бяха подписани през май 2023 г. Този път, който не е с магистрални габарити и трябва да обслужва направлението ГКПП "Кулата" - София, ще се строи от две обединения, начело с ГБС и "Грома Холд".

"Предстои възлагане на обществена поръчка за изработване на вариант и за второ платно извън дефилето", съобщи Андрей Цеков.

Той се надява до края на 2029 г. пътят от гръцката граница през Благоевград и София до Видин да бъде свързан с магистрала и скоростен път.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. jivka65
    #7

    Браво, най-накрая, време беше!

  2. rusonefil
    #6
    Отговор на коментар #1

    Що се чудиш. Умнокрасота от всякъде. От некадърната и продажна "журналистика" до някъв измислен политик, който си прикача заслуги. А кой беше виновен за нищонеправенето през двете години служебни и умнокрасиви правителства? Кой гласува за руския агент? Кой го промотираше и в тоя сайт включително?

  3. rusonefil
    #5

    Я да видим сега. Тунел построен от герб, нищо не правено откак герб не е на власт и умнокрасотата пак герб вини. Е затова се провалихте пак, нещастници. Щото сте тъпи комунистически синчета. А и медиапулската гранитска мисирка, и тя на разсеяна се прави... Крушната не падала далеч....

  4. Ianko74
    #4

    Срам! В Албания и Косово през егати планините имат магистрали като бижу, включително с перфектен над 5 км тунел. А ние с милиарди еврофондове нямаме нито една завършена магистрала. Срам!

  5. badabum
    #3

    Идва време на ГЕРБ на база на ротационнния принцип да поеми властта официално и изведнъж се отпушват проекти бавени с години - саниране, тунел "Железница", инфраструктурни проекти..пак прекараха Киро Тъпото да прекарва непопулярни проекти с ТЕЦ-ве, избор на конституционен съдия Деси-то, вдигане на максималния осигурителен праг (от който страдат основно избирателите точно на ПП) и тн. Не понасям Боко, ама трябва да му се признае, че е "академик" в политика в сравнение с Просто Кирчо....

  6. Мазен Кумунис
    #2

    Добре, че вече зелените терористи не са във властта и Струма "тръгна". Вече и Бойко Велики е във властта. ;)

  7. bridgeking8
    #1

    Само мен ли ми се струва че написанато е пълна пр0ст0тия ? Днес все още няма яснота откъде точно ще мине трасето на магистралата през Кресненското дефиле. Въпреки това регионалният министър е оптимист, че скоро може да започне строежът на последния участък на магистралата през дефилето. Уж не знае от къде ще мине,магистралата но скоро строежът може да започне ?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.