Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Въпреки държавните бонуси туризмът наду цените

Ресторантьорските услуги поскъпнаха при намален на 9% ДДС

7 коментара
Въпреки държавните бонуси туризмът наду цените

Въпреки поредицата държавни бонуси за туризма, секторът сериозно е надул цените на пакетните си услуги за почивка и пътувания в страната. Стойността на услугата се е покачила с 16.1% през юли спрямо юни, сочат данните за инфлацията на Националния статистически институт.

Това е една от услугите, измервани от НСИ, с най-сериозно покачване на цените през летния месец.

В същото време държавата гласува куп облекчения за сектора – намален на 9% ДДС за ресторанти, заведения, бира и вино в барове и дискотеки, автобусни пътувания и услуги на туроператори; туристически ваучери за служителите на първа линия в борбата с Covid-19; държавна дотация в размер на 60%, а впоследствие – на 80% от заплатите и осигуровките на работещите в сектор туризъм. Освен това малките и средните фирми в бранша могат да кандидатстват и за директни грантове от държавата. Бе одобрена и държавната помощ за туроператори, ползващи чартърни полети, в размер на 35 евро на седалка. При цялата тази подкрепа с парите на данъкоплатците и на фона на всички кампании в подкрепа на летуването в България се оказва, че цените за сезона са сериозно надути.

На всичкото отгоре, през юли са поскъпнали, вместо да поевтинеят, и ресторантьорските услуги, за които влезе в сила намалената на 9% ДДС ставка.

Общо услугите, предоставяни от ресторанти и хотели, са скочили с 2% спрямо юни, съобщи НСИ. Отделно, пакетните услуги за почивка и туристически пътувания в страната са се качили с 16.1%, а услугите по обществено хранене - с 0.4%, сочат данните. Поскъпването на ресторантьорската услуга идва и на фона на поевтиняване на храните и безалкохолните напитки с 1.4%.

Излиза, че ресторантьорският бизнес, който е един от най-сивите сектори в държавата, изцяло е абсорбирал в своя полза облекчението на ДДС, което на теория би трябвало да е в полза на крайния потребител.

Самите ресторантьори никога не са крили, че нямат намерение да свалят цените. Те получиха лобисткия "бонус" лично от премиера Бойко Борисов, който разпореди промяната, въпреки че срещу нея се обявиха бившият финансов министър Владислав Горанов и шефката на бюджетната комисия в парламента Менда Стоянова. И двамата изложиха куп аргументи, че свалянето на ДДС за конкретен сектор е много лоша идея. Борисов призна, че прави грешка, но каза, че е готов да поеме риска и като началник на Горанов няма да се съобрази с мнението му.

След като ресторантьорите издействаха бонуса си, натискът върху Борисов да направи същото и по отношение на други стоки и услуги се засили. В резултат депутатите на ГЕРБ и "Обединени патриоти" гласуваха намалена ставка за още куп продукти – бира и вино в барове и дискотеки, фитнеси и спортни съоръжения, книги, туроператорски услуги, памперси и бебешки пюрета, а също и някои автобусни екскурзии.

НСИ отчита годишна инфлация от 1.2% през юли 2020 г. (спрямо същия месец на 2019 г.). Месечната инфлация (спрямо юни 2020 г.) е 0.5%.

Сред хранителните стоки, поскъпнали през юли, са: бял хляб - с 1.1%, месо от едър рогат добитък - с 1.4%, нискомаслено прясно мляко - с 0.9%, ябълки - със 7.8%, маслини - с 2.5%, зрял боб - с 0.7%, плодови сокове - с 2.0%, ракия - с 1.9%.

Редица храни обаче са поевтинели: свинско месо - с 1.1%, малотрайни колбаси - с 1.4%, праскови и кайсии - с 18.9%, домати - с 9.9%, краставици - с 25.1%, зеле - с 5.3%, пипер - с 8.8%, зрял лук и чесън - съответно с 9.8 и 3.0%, картофи - със 17.4%, сладолед - с 1.5%, минерална вода - с 2.3%, бира - с 1.4%.

При нехранителните стоки увеличение има при: електроенергия - с 2.8%, топлинна енергия за подгряване на вода - с 15.2%, прахове за пране - с 1.1%, дизелово гориво - с 2.2%, автомобилен бензин А95Н - с 3.1%, автомобилен бензин А100Н - с 2.0%, газ пропан-бутан за ЛТС - с 3.6%, пакетни услуги за почивка и туристически пътувания в страната - с 16.1%, услуги по обществено хранене - с 0.4%, продукти за лична хигиена и козметични продукти - съответно с 0.7 и 0.9%, застраховки, свързани с жилището - с 2.0%, финансови услуги на банки - с 11.2%, и други.

Поевтиняване е засечено при: облекло - с 2.4%, обувки - с 2%, материали за ремонт и поддържане на жилище - с 0.3%, централно газоснабдяване - с 2.5%, газообразни горива за битови нужди - с 0.2%, мебели - с 1.2%, бойлери - с 0.6%, почистващи машини - с 0.8%, телевизори - с 0.7%, препарати за почистване на съдове - с 0.8%, велосипеди - с 0.3%, персонални компютри - с 2.5%, автомобилни застраховки - с 3.9%, и други.
През юли 2020 г. цените на лекарствените продукти са се увеличили с 0.2%, а цените на лекарските и на стоматологичните услуги - съответно с 0.1 и 0.3%, сочат още данните на националната статистика.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milenca
    #7
    Отговор на коментар #4

    Цени в Албания и Черна гора? Ами то в Северна Корея може и да е по-евтина почивката?А иначе ако хората в провинцията научат, че столичните портиери-пенсионери в жилищните блокове получават по 1200лв месечно, нищо чудно да подгонят с камъни и дърве де що видят столичен държавен или правителствен служител.

  2. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #6
  3. Milenca
    #5
    Отговор на коментар #1

    Госпожо Соколова,не е коректно да манипулирате читателите с полувярна информация. Не е коректно да сравнявате пакетни цени от юни (нисък или среден сезон) с края на юли и август (висок сезон). Защо си мислите, че хотелиерите ще ви продават августовски почивки на цени от първата седмица на май?Аз бих ви помолил да направите паралел между цените в София и по морето! Да не се окаже, че софийските цени целогодишно са не с 16%, а с 40% по-високи от августовските по морето?

  4. Мюнхен
    #4

    В момента по българското Черноморие цените в заведенията са по-високи дори по номинал от тези в Гърция, например. Даже на някои места са по-високи и от тези в Испания, да не говорим за Албания, Черна гора, Турция. И с това ще правят туризъм? Замразени храни, полуфабрикати, лошо обслужване, лоша хигиена, непрофесионално отношение, липса на пресни продукти, скъпотия.

  5. Milenca
    #3
    Отговор на коментар #2

    Има и друго решение-затварят хотела. Лошото е, че и персоналът отива в бюрата по труда.

  6. DG
    #2

    Когато няма клиенти, очевидното решение: увеличение на цените.

  7. Milenca
    #1

    Цветелина, относно цените не сте много добре информирана. За хотелските цени те са в няколко категории: нисък, среден, и т.н. сезони: Рекламен сезон: 01.05. - 31.05., и 01.10-31.10. Нисък сезон: 01.06. 0 15.06. и 16.09.30.09. Среден сезон: 16.06.-05.07., и 01.09. - 15.09. Висок сезон: 06.07. - 31.08. През юли и август цените са най-високи. Тези цени се дават на туроператорите още предходната година, юли, август. Колкото до ресторантите погледнете цените в хипермаркетите - доматите под 2 лв не падат!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.