ВАЦ обяви, че напуска Сърбия

ВАЦ обяви, че напуска Сърбия

Германската медийна група ВАЦ съобщи, че прекратява дейността си в Сърбия и постепенно ще се изтегли от страната, предаде "Serbiatoday" в четвъртък. Паралелно с това съобщение се усилиха слуховете, че групировката, която има силно присъствие на медийните пазари в почти всички балкански страни, ще се оттегли от региона.

Според сръбското издание Бодо Хомбах, президент на медийния концерн, е изпратил "поверително писмо" до сръбския президент Борис Тадич, в което го моли да съдейства за "честното и законно" изтегляне на групата от страната.

В момента ВАЦ е собственик на 50% от най-стария сръбски ежедневник "Политика", като останалите 50% са собственост на държавата. Германската пресгрупа контролира също така 55% от ежедневника "Дневник", който излиза в Нови Сад.

Според неофициална информация, разпространявана в сръбските медии, в писмото си Хомбах "натискал" Тадич да "помогне" за успешната продажба на бизнеса на ВАЦ в Сърбия, като в замяна ще съдейства за навлизането на други германски компании в страната.

Според други версии ВАЦ се опитал да придобие мажоритарния дял в един от най-тиражираните сръбски вестници - "Вечерне новости". Изтеглянето на групировката било именно заради отказа на президента Тадич да съдейства за закупуването на вестника.

В официалното писмо обаче медийната група отрича тези твърдения. Президентът на ВАЦ бил информирал Тадич за плановете групата да изтегли инвестициите си и да продаде своите дялове в сръбски фирми. От групата уточняват, че "въпросните продажби трябва да се извършат при конкурентни условия и цени, като се съблюдават икономическите права и интерес на групата ВАЦ."

По същото време от изявление на председателя на УС на в. "Политика" Соня Лихт пред телевизия "Пинк" става ясно, че ВАЦ има намерение да се изтегли от Балканите поради икономически причини. Тя пояснява още, че никой във вестника не е получил официално известие за намеренията на инвеститора ВАЦ.

Това твърдение се връзва с циркулиращите в София слухове за изтеглянето на ВАЦ от България. Тук групата притежава най-тиражните всекидневници "Труд" и "24 часа", седмичникът "168 часа" и други съпътстващи издания. Двата централни вестника бяха купени през 1997 г. и на рекламния пазар у нас се появи безпрецедентен монопол на вестникарския пазар с обединението на рекламата на двата всекидневника.

Според слуховете Нова медийна група на Ирена Кръстева водела преговори за купуването на двата вестника. Това бе опровергано от двете издания, но слуховете се трансформираха в "намерението" на ВАЦ да слее двете издания..

В Румъния германската група купи един от най-големите всекидневници "Ромъня Либера". Преди шест години мощен протест на журналистите във вестника срещу намерението той да бъде превърнат в жълт принуди ВАЦ да продаде мажоритарния дял на местен инвеститор.

В Хърватска базираната в Есен групировка държи няколко тиражни издания - "Ютарни Лист", "Пословни Дневник", "Слободна Далмация" и списанията "Глобус", "Глория" и правата за издаването на "Космополитън" и "Плейбой Хърватия".

В Македония ВАЦ притежава основните дялове в най-големите вестници "Дневник", "Утрински весник" и "Вест".

В задграничните инвестиции на базираната в Есен компания влизат още издания в Унгария и Австрия.

Още по темата
Още от Балкани