Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Всички, с изключение на кабинета, подкрепят зоните на Василев

0 коментара

Областни управители, работодателски организации и бизнесмени подкрепиха проектозакона за индустриалните зони на публичното му обсъждане, организирано от министерството на икономиката.

Забележките им с цел подобряване на текста обаче ярко контрастираха със силната незаинтересованост на колегите на Василев от кабинета, които също дойдоха в НДК - министъра на Финансите Милен Велчев и неговия заместник Красимир Катев, заместник-министъра на регионалното развитие Петя Гегова и заместник-министърът на транспорта Златолина Мукова.

Проектът предвижда четири стимули за инвеститорите:
- преотстъпване на корпоративния данък за срок от 10 години, в размер на 50% от стойността на направените инвестиции;
- безвъзмездно учредяване на право на строеж и право на ползване върху недвижими имоти - частна държавна собственост и недвижими имоти - частна общинска собственост, без търг или конкурс, за срок от 20 години;
- безвъзмездно прехвърляне право на собственост върху недвижими имоти - частна държавна собственост и недвижими имоти - частна общинска собственост;
- разрешение за търсене или проучване на подземни богатства без търг или конкурс.

От тези преференции могат да се ползват инвестиции в дълготрайни материални активи на стойност над 10 млн. евро. Подпомагат се инвестициите за изграждане на ново предприятие, покупка на предприятие, което не функционира или би прекъснало работа, ако не бъде купено, разширяване на съществуващо предприятие или започване на дейност, водеща до съществени промени на производствения процес в едно съществуващо предприятие.

Преди няколко месеца вицепремиерът Николай Василев внесе в правителството първия вариант на този законопроект, но той бе отхвърлен поради несъгласието на Лидия Шулева и Милен Велчев. Шулева се противопостави на искането на територията на зоните да не важат част от разпоредбите на Кодекса на труда, а Велчев не подкрепи идеята за преотстъпването на данък печалба.

Липсата на добър диалог между министерствата на финансите и икономиката пролича явно и на днешната дискусия. Вместо да зададе въпрос на Велчев, модераторът - заместник-министърът на икономиката Никола Янков се обърна директно към публиката, като я подкани да пита министърът на финансите за това какви преференции предлага за инвестициите на зелено. Янков и Велчев седяха през един стол, разделени само от вицепремиера Василев.

Самият Велчев уважи днешната дискусия за по-малко от час и си тръгна, извинявайки се с други ангажименти. Той обясни, че има проблем с даването на преференции по данък печалба, защото били възможни злоупотреби, а и не било ясно дали оглавяваното от него министерство може да се справи с администрирането на процеса.

Въпросът се обсъждал и с представители на ЕС и на Международния валутен фонд, които били против даването на преференции, изтъкна като друг довод Велчев, но не обясни как в такъв случай е успял да преодолее несъгласието на МВФ по идентична преференция - пълното преотстъпване на данък печалба в общините с висока безработица, записано в бюджет 2003. Иначе министърът декларира принципна подкрепа за индустриалните зони.

Проектът на екипа на Николай Василев не срещна особена подкрепа и от министерството на регионалното развитие и благоустройството. Заместник-министър Петя Гегова го определи като допълнение към други мерки. Според нея инфраструктурата за зоните трябва да залегне в плановете за развитие на общините и след това да се мисли за финансиране от общинския бюджет или да се търсят фондове на ЕС.

Едва ли някой инвеститор обаче би изчакал подобна процедура, която може да отнеме повече от година. Заместник-министър Гегова също напусна дискусията преди нейния край и не изслуша вицепремиерът Николай Василев. Той даде пример за южнокорейската компания "Самсунг", която поставила пред полското правителство своите условия, за да инвестира близо 1 млрд. долара в завод за телевизори с плазмени екрани и поискала да получи отговор до 2 месеца. Вицепремиерът бе категоричен, че при сегашното законодателство у нас такъв срок никога не би бил спазен.

Иво Прокопиев от Съюза на работодателите подкрепи проекта, но се обяви против това зоните да се администрират от Агенцията за чуждестранни инвестиции. Според него тази задача трябва да се поеме от Министерството на икономиката и то да приобщи всички останали държавни институции, които да оказват съдействие на инвеститорите.

Областният управител на София- област Олимпи Кътев подкрепи проектозакона, но каза, че има много разходи по подготвяне на необходимите парцели за зоните.Според него таксите за промяната на статута на 1000 декара земеделска земя в такава за индустриални зони е 1,3 млн.лв. Кътев вече работил по подобен проект, но се оказало, че са необходими и около 7-8 млн.лв. за инвестиции в инфраструктурата - вода, телефон, ток и пътища.

Председателят на Агенцията за малки и средни предприятия Ангел Деспотов поиска да бъде намалено изискването за минималния размер на инвестициите в зоните от 5 млн. евро, за да могат от преференциите да се възползват и по-малки компании.

В становище на Българската стопанска камара се казва, че проектозаконът е значително подобрен и по-работещ в сравнение с първия му вариант. Премахнати са някои неясноти по критериите за създаване на индустриални зони, пълномощията по тяхното утвърждаване, регламентацията на трудовите отношения и облекченията, действащи на територията на зоните.

Въпреки това, общата оценка на БСК е, че законът е прекалено рамков, не регламентира ясно процедурите по избора на инвестиционните проекти, кръга на подпомаганите проекти, вида на ползваните облекчения. В становището се казва и че проектът създава условия за непрозрачност в решенията на администрацията и води до несигурност в инвеститорите. Съществува и неяснота по възможността за прилагане на облекчения и стимули за отделни инвеститори от гледна точка на преговорния процес с ЕС.

Според БСК не са ясни критериите за одобряване или отхвърляне на предложените проекти. Необходимо е администрацията да се ангажира с предоставянето на мотивиран отказ.

От камарата смятат, че следва да се насърчават само инвестиции на зелено или такива за разширяване на съществуващо предприятие на територията на зоната, а не покупката на съществуващо предприятие. Смяната на собственост не трябва да се счита за реална инвестиция.

БСК смята, че в закона трябва да бъде записано безусловното преотстъпване на данък печалба.

Друго предложение е санкцията при неизпълнение на инвестиционен проект освен с неустойка в размер на 10% от неизпълнените инвестиции, да включва и отпадане на ползваните облекчения и стимули.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.