Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вярно или не? Дават ли се милиарди за ремонт на пътища без гаранционен срок

17 коментара
Вярно или не? Дават ли се милиарди за ремонт на пътища без гаранционен срок

"Милиард и половина годишно даваме за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията... Няма отговорност да си поеме безплатно ремонта...Тази практика за милиард и половина годишно ме дразни много. Тя е дълбоко некоректна." Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова пред БНТ на 19 октомври.

Констатацията на регионалния министър беше направена по повод приключилия ремонт на участъка между Чирпан и Стара Загора на магистрала "Тракия" и договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП), сключени между агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и пътностроителните фирми.

По-голямата част от тези договори са сключени в периода 2019 - 2020 г. след проведени обществени поръчки по времето на третия кабинет на Бойко Борисов. Те са 5-годишни с прогнозна стойност за целия период.

Общо са подписани 27 договора с различни обединения - по един за всяка област в страната.

Отделно има още 7 договора за поддържането на магистралите. Пет от тях са спечелени от държавната фирма "Автомагистрали", която нашумя с договорите с инхаус възлагане за 4.5 млрд. лв. при третия мандат на Борисов.

Договорът с "Автомагистрали", в който попада и ремонтираният участък на магистрала "Тракия", е подписан на 30 август 2019 г. Прогнозната му стойност е 59.16 млн. лв. с ДДС. По този договор държавната компания е сключила договори с 8 подизпълнители - "Автомагистрали 2018" ДЗЗД, "Автомагистрали Черно море", "БГ -МАК" ДЗЗД, "ГБС Инфраструктурно строителство", "Европейски пътища", "Инженеринг" ЕАД, "ИСА 2000" и "ОРС Инфраструктура", показват публикуваните документи в профила на купувача на АПИ.

Не всички от тези компании са участвали в ремонта на магистрала "Тракия", който им е бил възложен от "Автомагистрали" като текущ, а не като основен. Това е и причината прогнозната стойност на договора между АПИ и "Автомагистрали" да е надхвърлен няколко пъти.

Ремонтът на "Тракия" в участъка между Чирпан и Стара Загора е за близо 200 млн. лв., докато прогнозната стойност на договора е 59.16 млн. лв. с ДДС за 5 години. Той е възложен като текущ ремонт и поддръжка. Спорно е дали не става въпрос за основен ремонт, тъй като е направен ремонт и на основата на пътя.

Поради причината, че ремонтът е текущ, няма одобрен проект, разрешение за строеж и Акт 16 за въвеждане в експлоатация. "Няма и гаранция, защото всичко минава под думичката "поддръжка". Това е порочна практика, установена от предишните управляващи, с цел по-бързо извършване на ремонтите, защото разрешенията за строеж изискват време, но ако в следващите 5 или 10 години възникнат повреди, те ще бъдат платени от бюджета", каза Виолета Комитова.

Тя припомни, че в участъка между Чирпан и Стара Загора пет години е имало ограничение от 90 км/час за автомобилите. Т.е. имало е време да се подготви проект и да се проведат процедурите, но не е направено. Вместо това "изведнъж решаваме тази година през април да почнем да копаем, да взривим всички граждани предизборно, много бързо да строим там, когато хората пътуват към морето. Най-важното е, че почти всички ремонти, които са на стойност 1.5 млрд. годишно, не минават като основни, а като текущи ремонти. Което означава, че 1.5 млрд. лв. даваме годишно за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията", каза още министърът на регионалното развитие.

Гаранция за изпълнение

Въпросът с гаранцията не отговаря на тезата, развита от министър Комитова. В профила на купувача са публикувани документи за "гаранция за изпълнение". Според нея държавната компания "Автомагистрали" е поела гаранция в размер от 1% от стойността на подписания договор без ДДС, т.е. за 493 000 лв. със застраховка в "ОЗК-Застраховане", зад което стои енергийния бос Христо Ковачки. Тъй като ремонтът е за близо 200 млн. лв., реално застраховката не покрива ремонта на "Тракия".

Но държавната компания е превъзложила ремонта на магистралата на подизпълнители. В техните договори също има гаранция за изпълнение, която е 5% от стойността на всяка възложена работа. Така на практика именно подизпълнителите гарантират, че в случай на дефект на ремонтирания от тях участък, те ще поправят щетата на пътя.

Това е уредено в отделен раздел от договора им. В чл.17 дори е посочено, че изпълнителят поема гаранция, за извършените от него работи съгласно Наредбата за въвеждане в експлоатация на строежите.

Отделно в договора фигурират гаранционни срокове, които не са посочени в наредбата. Те са за ръчно изкърпване на дупки - 6 месеца, машинно изкърпване на дупки - 2 години и за машинно полагане на асфалт - 3 години.

Нормативните документи

Посочената в договора Наредба №2 от 31 юли 2003 г. за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минимални гаранционни срокове за изпълнение на строителни и монтажни работи и съоръжения и строителни обекти, урежда въпроса с гаранционните срокове.

За последно тя беше променена през 2019 г., когато се завишиха гаранционните срокове за ново строителство на магистрали и съоръжения с цел да се подобри качеството.

Така при основен ремонт на магистрала, какъвто очевидно е този на "Тракия", след като е посочена тази наредба, гаранционният срок е 7 години, а на съоръженията по нея - 12 години.

Освен това в публикуваните договори с подизпълнителите на "Тракия" е посочено, че при възложената им работа трябва да спазват изискванията в Наредба №РД-02-20-19 от 12.11.2012 за поддържане и текущ ремонт на пътищата. В нея подробно са разписани какво точно трябва да се прави при възлагане на определена дейност.


Скрийншот от договора между държавната компания "Автомагистрали" и "Автомагистрали Черно море"

"Гаранцията за изпълнението на ремонта на магистрала "Тракия" е гарантирана в договорите и категорично ние ще поемем изпълнението в случай на дефект", каза Петя Стоянова, финансов директор на "Автомагистрали Черно море", пред Mediapool.

Тя посочи, че за всяка възложена задача на фирмата от "Автомагистрали" внасят банкова гаранция, застраховка или държавната компания си приспада част от сумата, която има да им плаща. Това е видно и от публикуваните договори в профила на купувача на АПИ.

Не е ясно защо, при това положение, министър Комитова е убедена, че даденият милиард и половина за пътни ремонти не е обезпечен с гаранции.

Най-вероятно обаче е вярно твърдението, че част от пътните ремонти са възлагани като превантивни с цел да се избегне обявяването на обществени поръчки. Това най-вероятно се отнася за договорите, по които има многократно превишаване на прогнозната им стойност. Именно по тази причина заместник-министърът на регионалното развитие арх. Иван Шишков обяви преди десетина дни, че ще бъдат проверени договорите за текущ ремонт, защото може да се окажат поредното незаконно строителство.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

17 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Борис
    #17

    Ремонт на основата на пътя без проект и без гаранция? Моля авторката да си направи спешно PCR тест и да си премери температурата.

  2. дон каре
    #16

    Между първи и втори тунел по магисрала Люлин, преди няколко години започна ремонт за укрепване на свлачище, при който ремонт затвориха едното платно, копнаха малко с багерите и впоследствие в продължение на близо 10 месеца така си стоя затворено без никаква дейност, а багерите паркиране преди първия тунел.

    В момента, близо 10 месеца тече едно омрежване на същата магистрала в уцастъка 32-34 км.
    Очевидно това омрежване е доста скъпичко и бавно. Възникват въпросите
    1. защо тия надвиснали ронливи скали

  3. Stefan
    #15

    От написаното излиза, че срокът за гаранциите на текущите ремонти е 2 или 3 години, а за основните - от 7 до 12 години. Има "малка" разлика. При това положение, вместо да напишат, че твърдението на министър Комитов е частично невярно или частично вярно, някоя Калинка го е сложила на "невярно". Нищо, случва се на всеки :)))

  4. Solar Power
    #14
    Отговор на коментар #13

    Може и за Гешев да направите и да го покажете на bgp :)

  5. Solar Power
    #13

    Хубава статия :) Направете сега един такъв фактчек за кюлчетата на ББ да видим какво ще се получи....

  6. Xaджueв
    #12

    Доколкото аз разбрах - иде реч за гаранция при изпълнение тук, а Комитова говори, че това не влиза в употреба, когато всичко минава по договор с основен предмет поддръжката на същите пътища.

  7. .text
    #11

    Чудесно! Сега значи да вземат и да си ремонтират ремонтираните пътища. Работа, работа, работа...герберска

  8. Коментарът е изтрит в 23:30 на 21 декември 2022 от автора.
    #10
  9. Parallelepiped
    #9

    Комитовица и Кацаров са пълен провал и по нищо не се различават от предишните некадърни и крадливи калинки.

  10. Преслав
    #8

    Първо да изчегъртаме Радев барабар с вмирисаните му зелени чорапи ,а после Медияпул ще развенчае и останалите лъжи на престъпното му правителство.След това съд за подстрекаване към насилие и отнемане на държавната пенсия ...да си търси място като пилот в Африка. Там такива ги приемат с охота.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.