Проектозаконите за спецслужбите ще бъдат разгледани от Министерския съвет следващата седмица, съобщи вътрешният министър Цветан Цветанов по време на поредното им обсъждане в четвъртък.
Министерският съвет предложи четири проектозакона – общ за националната сигурност и устройствени за НСО, военното и цивилното разузнаване. Към момента липсва консенсус около приемането на първите два, но се оформя консенсус около проектозаконите за Националната разузнавателна служба (НРС) и служба "Военна информация" към МО
Поредното обсъждане бе на тема "парламентарен контрол" върху службите, като Цветанов коментира, че когато има такъв контрол "службите ще се стремят единствено да работят в интерес на държавата и на евроатлантическото партньорство".
Депутатът от Синята коалиция Йордан Бакалов, който е член на комисията по вътрешна сигурност, обяви, обаче, че МВР не прави отчети за изпълнението на бюджета си в ресорната комисия повече от 10 години.
"Лично вие, господин Цветанов, бягате от парламентарния контрол", обърна се той към министъра. Бакалов заяви, че в България гражданският контрол над службите не е развит, а парламентарният не е достатъчно активен.
Съпредседателят на ПГ на Синята коалиция Иван Костов, който е член на парламентарната комисия за контрол на ДАНС, каза, че една страна е силна със службите си, когато има политически консенсус по развитието им. Според него рискът "международен
тероризъм" не е бил оценен правилно от изпълнителната власт.
Изключително важен е въпросът как правителството информира контролиращия орган какви са приоритетите му по отношение на рисковете за националната сигурност, каза Костов и добави, че когато контролиращият не знае какви са приоритетите, той не може да проконтролира по същество изразходването на отпуснатите средства.
Ханс-Йорк Гайгер, бивш председател на службата за външно разузнаване и контраразузнаване на Германия, пък отбеляза, че в страната му функционира самостоятелен закон за контрол над разузнавателните служби.
"В Германия говорим за разузнавателни, а не секретни служби. Те събират и анализират данни, сведения и документи, но нямат никакви полицейски правомощия”, добави Гайгер.
"Имаме много ясна йерархия между службите и съответните министерства. Контролът е от неимоверно значение в демократичната държава. Гражданите трябва да могат да се доверяват на своите институции и на своите разузнавателни служби", заяви Ханс-Йорк Гайгер.
Основните критики на политическите партии към пакета проектзакони са насочени към общия проектозакон за националната сигурност, който дава големи правомощия на премиера чрез Съвета по сигурността към Министерския съвет.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
8 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
В новите закони следва да се фиксира положението, че сегашните директори на СВИ и ДАНС, работили за бившите комунистически тайни служби не могат да заемат сегашните си постове и новите ръководители трябва да не са имали вземане-даване с тях.
Че България е полицейска държава, в която всеки може да бъде проснат на земята от униформени мутри, това не е никаква тайна. Готвената от ГЕРБ реформа на тайните служби ще даде палки и на цивилните ченгета. Към биячите в МВР скоро ще се присъединят сержантите и офицерите в Националната служба за охрана (НСО) и Националната разузнавателна служба (НРС). Влезте в сайта на правителството и ще откриете такива бисери в проектозаконите за НСО и НРС, че косите ви ще настръхнат. Това са репресивни закони, …
а някои клаузи направо легализират държавния тероризъм. След като 22 години службата за охрана и разузнаването работеха без ясна законова база, герберското правителство ни сервира законопроекти, превръщащи гавазите на Плевнелиев и шпионите на Борисов в гестаповци. Новото е, че НРС става държавна агенция и преминава от подчинение на президентството към Министерския съвет, докато НСО остава към държавния глава. Специално проектозаконът за НРС възпроизвежда практиките на Първо главно управление на ДС за т.нар. прикрития на разузнаването в България. Само в аванс ще предупредя собствениците на частни фирми, имащи постоянни връзки с чужди компании и работещи в чужбина: ако законът се приеме в този вид, НРС ще може тайно да им инсталира агенти на прикритие, слухтящи за финансовите им дела и бизнес контактите им в странство. При това законът не ги задължава да уведомяват работодателя за внедрените агенти при него. Затова нека си отварят очите на четири и да внимават кого назначават на работа, ако не искат продажната агентура на НРС да им съсипе живота и бизнеса. Нищо ново под небето. Борисов се готви да векува на държавното кормило и вече посяга към изпитаните практики на Хитлер и Пиночет. Затова да не се изненадаме, ако специалните ни служби внезапно започнат да ремонтира стадионите. За да ги пригодят за затвори.
Изобщо 22 години в НРС само се руши и източва в ущърб на националната ни сигурност и то при всички правителства и президенти в този период. През 1997 – 2003 г. Димо Гяуров от СДС имаше за цел да направи от разузнаването проста информационна служба. Затова 6 години не назначаваше нови кадри, а изгони и пенсионира 300 души, включително и по политически причини. Преди него Бриго Аспарухов (БСП) стори същото, допълнено с ликвидирането на Научно-техническото ни разузнаване. Кирчо Киров(човек на Гоце, …
“евоюлирал” заедно с ментора си към ГЕРБ) пък след като оглави НРС наведнъж назначи много млади хора за да запълни дупките. За жалост част от тях на шуробаджанашкия принцип - предимно деца и роднини на хора, от които той е зависим (политици и олигарси), негови роднини и близки, на бивши негови колеги, като бяха пренебрегнати принципите на подбора за кадри, годни да работят за българското разузнаване.Същевременно бяха отхвърлени кандидатурите на редица талантливи и високо образовани младежи, неразполагащи с връзки. Единственият, който решаваше за дадено назначение дали е годен човекът за НРС или не бе само той. В момента тези хора, попаднали с ходатайство в НРС, повечето от които и неподходящи за дейността, с която се занимават, са доста обвързани с него и лично са му задължени както за назначаването си, така и за бързото кариерно развитие, включително и изпращането си на синекурните места зад граница. Подобно състояние на нещата през следващите десетина години ще доведе до нови деформации и нов спад в дейността на НРС, ако спрямо тях не се приложи допълнителен прецизен подбор. В този смисъл е крайно време да се въведе под някаква форма и конкурсното начало при назначаването на кадри в НРС, както и при тяхното кариерно развитие и изпращане зад граница, съобразено естествено със специфичната дейност на тази служба. Но все пак работещите в нея трябва да имат вярата, че трудът им ще бъде оценен справедливо и съобразно индивидуалните им качества и положените усилия и риск, а не както е в момента да се лансират връзкарите и близките по другата линия с шефа.Нека тези, които ще коригират изготвеният от К.Киров и Д.Димитров(ГЕРБ) проектозакон за НРС вземат предвид и това.
След като поред проектозакона НРС ще се девоенизира защо чл. 60 позволява на служителите на бъдещага Агенция ДАР да носят оръжие и да го използват при необходимост? И къде в България или в чужбина ще ходят с кобур на кръста демократичните шпиони? С този многозначителен член външното ни разузнаване ще е единственото в света, официално даващо оръжие на дипломати -ченгета в чужбина.
Милитариетичният член 60 е скандален, но член 61 е направо брутален, защото приравнява разузнавача с бияча, полицая и …
катаджията и така го превръща в униформена мутра на всяка власт. Ето какво четем в този уникален текст: Служителите на Агенцията могат да използват физическа сила и помощни средства само ако те не могат да бъдат осъществени по друг начин при задържане на лице по чл. 59, ако лицето оказва съпротива или се опитва да избяга. Помощните средства са: белезници; каучукови, пластмасови, щурмови и електрошокови палки и прибори; патрони с гумени, пластмасови и шокови куршуми; устройства за принудително спиране на превозни средства.
Новият проектозакон за НРС предвижда ли как да се процедира, когато шефът на службата има любовница. Или остава старото положение - секретарка, началник на кабинета, пост в чужбина.
Новият шеф на НРС Драгомир Димитров сам със служебната си кола гонил опасни престъпници. Екшънът станал по времето, докато тогавашният майор Димитров бе шеф на Регионалната дирекция на вътрешните работи във Велико Търново. В края на работния ден през един летен ден непознати и маскирани спират на ул. „Пиколо” в
старата част на Велико Търново фирмен лек автомобил, превозващ голяма сума пари. С помощта на сила и заплахи те задигат парите и офейкват в посока към съседното село Самоводене. Разбирайки …
за инцидента, майор
Димитров потегля със служебния си автомобил и тръгва в същата посока да преследва опасните престъпници. На изхода на Търново, за да се спасят от преследващия ги полицейски шеф, бандитите спират колата, изскачат
навън и успяват да избягат в гористата и стръмна местност.
Всъщност майор Драгомир Димитров бе назначен за шеф на РДВР –Велико Търново на мястото на дотогавашния директор Иван Янков, след като при едно внезапно посещение в края на 2000 г. тогавашният главен секретар на МВР Бойко Борисов излови ръководството на търновската дирекция да празнува на служебната вила в Арбанаси. Тогава
излезе информация, че това е негова постановка за да уреди приятеля си ДД на ръководен пост в МВР. За назидание пък паднаха главите на още няколко шефове на ключови звена в търновската полиция.
Драгомир Димитров е роден през 1959 г в с. Недан, община Павликени. Завършил е задочно немска филология във Великотърновския университет и преди това ВСШ "Георги Димитров". Преди 10 ноември 1989 г. е работил в контраразузнаването. От 1992 г. е в Националната служба
за защита на конституцията, в криминална полиция и контраразузнаването, а от началото на 1997 г. до началото на 2002 г. на периферна работа в страната към НРС. От 1януари 2002 г. до 31 март 2004 г. е директор на РДВР-В.Търново. Назначаването му бе оповестено лично от
тогавашния главен секретар на МВР Бойко Борисов. След това Кирчо Киров го взема при себе си на "Хайдушка поляна" и го праща през 2007 г. за да прави CV на задгранична работа, съгласувайки това с новосъздаденото ръководство на партия ГЕРБ и лично с Борисов и Цветанов в разрез със задължението си като директор на разузнаването да е департизиран.
Като резултат днес в НРС (или може би вече ДАР) ситуацията е трагична и наподобява филма "Има ли пилот в самолета?" Безхаберие, тотална некомпетентност и шуробаджанищина. Фактически приравниха разузнаването до районно управление на МВР, унизиха го, назначавайки селски разузнавач за директор.В случая се налага един въпрос, а той е: Нали Бойко Борисов махна Подлизурко Киров та да се отстранят недъзите от българското разузнаване. Пък то излиза, че е станало от трън, та на глог.
Проектозаконът за НРС е полицейски, не само заради съдържащите се в него положения, но и заради фактът, че шефът на НРС е биви полицай. А полицай не може да ръководи разузнавателна служба и това иска да им каже и Гайгер, но нашите се правят на ударени.
Прав е германскиеят експерт, но има ли кой даго чуе. Като следим случая "Марковска", остава впечатлението, че българската страна реагира на съвети и критика едва, когато яйцето опре знаете къде.