Жп търгове за около 1.5 млрд. лева се обжалват

Жп търгове за около 1.5 млрд. лева се обжалват

Всички големи жп търгове на обща стойност около 1.5 млрд. лева се обжалват. Това показа проверка на Mediapool в Комисията за защита на конкуренцията.

Става въпрос за най-скъпия жп инфраструктурен проект – модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец, за реконструкцията на жп линията София – Волуяк и за изграждането на сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив – Бургас.

Изпълнителите на тези обекти бяха избрани в края на януари и началото на февруари, след обществени процедури, продължили повече от година.

Както се очакваше, търговете, за някои от които има съмнения, че спечелили кандидати са представили неистински референции за изпълнени обекти, се обжалват. Това поставя под риск тяхното изпълнение и е ясно, че те няма да могат да бъдат изпълнени до края на този програмен период, който финансово приключва в края на 2023 г. Трите обекта се финансират от еврофондовете.

Липсата на изпълнители накара представител на Еврокомисията през лятото на 2018 г. да се усъмни в саботаж на жп търговете у нас. Той предупреди, че през този програмен период Брюксел няма да разреши пренасочване на средства от жп проекти към магистрали и метрото, както се случи през миналия програмен период. https://www.mediapool.bg/ek-se-samnyava-v-sabotazh-na-zhp-targovete-news281040.html

Четири жалби за жп линията Елин Пелин - Костенец

Всички обособени позиции за обществената поръчка на модернизацията на жп линията Елин Пелин – Костенец с прогнозна стойност над 1 млрд. лв. без ДДС се обжалват.

Италианската компания "Асталди", която не беше допусната до отварянето на ценовите оферти, и гръцката "Терна", която даде най-ниска цена, но остана трета в крайното класиране, обжалват класирането за най-сложния и скъп участък от Елин Пелин до Вакарел (обособена позиция 1).

За изпълнител на участъка беше избран турският консорциум ДЗЗД "Джен-Дуй ЖП Елин Пелин", в който влизат "Дженгиз" и "Дуйгу". Тяхната комплексна оценка е 89.63 точки. Втори остана обединение с ГБС с 88.18 точки, а "Терна" се нареди трета с 87.97 точки.

Модернизацията на участъка между Вакарел и Ихтиман (обособена позиция 2) се обжалва от ДЗЗД "Евро път". В обединението влизат "ВДХ" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД и "Битумина ГмбХ – България" ЕООД. Те бяха отстранени и не бяха допуснати до отварянето на ценовото предложение.

За изпълнител на този участък беше избран консорциум "Салчеф – Гигастрой" с участници италианската "Салчеф" АД, "Салчеф Конструкциони Едили е Феровиарие" АД и българската "Гигастрой" ООД. Те спечелиха търга с високата си техническа оценка.

Консорциум "Щрабаг Джи Пи Рейл 2017" ДЗЗД, който даде с над 110 млн. лв. по-висока цена от избраният изпълните, обжалва търга за жп отсечката между Ихтиман и Костенец. В обединението влизат "Страбаг АГ - клон България" КЧТ, "Страбаг Сп.з.о.о. - клон България" КЧТ, "Щрабак Рейл Гмбх - клон България" КЧТ и "Джи Пи Груп" АД. То остана на второ място с комплексна оценка от 80.61 точки, изпреварено от консорциум "Булрейл 2018" с участници "Чайна Комюникейшън Кънстракшън Къмпани" и "Трейс – София".

Обжалването на поръчката от консорциум с участието на "Джи Пи Груп" идва на фона на подписан "в името на обществения интерес" от друго обединение с "Джи Пи Груп" договор за изграждането на тунел "Железница" на магистрала "Струма". Това се случи след като компанията, отново в името на обществения интерес, публично се отказа от обекта, заради разразилия се скандал след разследване на "Биволъ" за еврофондовете  и общественото недоволство от ремонта на ул."Граф Игнатиев" в центъра на София. Междувременно прокуратурата повдигна обвинения в пране на пари на двама началници от "Джи Пи Груп", а Борисов нареди изтеглянето на "Джи Пи Груп" от всички обществени поръчки, но това така и не стана.

Две жалби срещу сигнализацията на жп линията Пловдив – Бургас

Две жалби, от общо трима участника, са подадени в търга за сигнализацията и телекомуникацията на жп линията Пловдив – Бургас (фаза 2).

Поръчката беше спечелена от консорциум "Плобур", в който влизат "Джи Пи Груп" АД, "Мармет" АД, "Бомбардие Транспортейшън Итали"АД и "Бомбардие Транспортейшън Полска" ООД. Тяхната оферта получи максималните 100 точки с цена от близо 185 млн. лв. без ДДС и непредвидени разходи.

Над победата им обаче тегне сянката на съмнението. Причината е разследване на сайта "Биволъ", според който обединението не е изградило GSM-R система, каквато се изисква в тръжните условия. Воденото от "Джи Пи Груп" обединение е представило референция за такъв обект в Полша, но запитване на "Биволъ" до полските железници показвало, че той е изградена в рамките на друг проект, изпълнен от австрийската "Капш". От НКЖИ обясниха тогава, че по закон заявените от фирмите референции имат декларативен характер и комисията по избора не е била длъжна да ги проверява. Това ще стане преди да бъде подписан договорът с избрания изпълнител или евентуално, ако има обжалване на поръчката от Комисията за защита на конкуренцията или съда.

Сега в хода на обжалването ще стане ясно кой е изпълнил този обект още повече, че самата "Капш" участва в поръчката. Тя играе чрез консорциума ТКП "Пловдив – Бургас", в който влизат още австрийската "Талес" и "Принтек България" ЕАД.

"Капш" не е внесла жалба в КЗК, но "Талес" са подали в КЗК срещу отстраняването на консорциума от поръчката.

Обединението "ААА Сдружение" ДЗЗД, което остана на второ място в крайното класиране с комплексна оценка от 96.88 точки, също обжалва търга. Тяхната ценова оферта е с около 10 млн. лв. по-висока от тази на победителя. В обединението влизат компаниите "Алстом Транспорт" Румъния, "Алстом Транспорте" Испания и българската "АТ Инженеринг 2000" ООД, в която мажоритарен собственик е Илиян Терзиев – председател на Камарата на строителите у нас.

"Терна" обжалва и търга за жп линията София – Волуяк

Гръцката компания "Терна" обжалва и обществената поръчка за избор на изпълнител на жп линията София – Волуяк.

В търга участваха четирима кандидати, като двама от тях бяха отстранени. За изпълнител беше избран консорциум между испанската "Комса" и полската "Тракция", а "Терна" остана втора. Ценовите оферти на двамата кандидати бяха много близки за такъв голям обект, като ценовото предложение на "Комса-Тракция" беше по-ниско от това на гърците. Испано-полският консорциум получи и по-висока техническа оценка и спечели надпреварата.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво да се прави при бързото разрастване на коронавирусната зараза?