Американската компания The Armored Group (TAG) предлага на българското правителство общо 180 високотехнологични бойни машини за Сухопътните войски в рамките на бюджета на проекта от максимум 1.464 млрд. лв, съобщиха от фирмата.
Офертата на TAG е за 100 основни и 80 специализирани бойни машини, вместо заложения в проекта минимум от 90 основни и 60 специализирани.
Освен това американската компания предлага да надгради 20 от специализираните 8-колесни машини до 10-колесни. Този ъпгрейд е от съществено значение за командно-щабните и медико-санитарните машини, както и за машините за радиоелектронно противодействие.
Освен това TAG предлага на българското правителство да пренесе цялото си производство на военен клас бронирани машини в България. По този начин български производител би получил лиценз за производство на 10 модела бронирани машини с ексклузивни права за продажба в Европейския съюз.
През 2020 г. това предложение бе допълнено с аналогични условия за производство и продажби на куполи за тежки бойни машини на пехотата.
Евентуална сделка с ТАG ще се реализира с директни преговори между правителствата на САЩ и България, както се стигна до договора със САЩ и "Локхийд Мартин" за новите машини F-16. Toзи път обаче сделката ще може да се изплаща разсрочено, защото България вече има изискваната от САЩ кредитна история.
"За разлика от стандартен търговски договор, при междуправителствено споразумение TAG би отговаряла за изпълнението на договора не само пред българското правителство, но и пред правителството на САЩ. Това би предоставило много съществена гаранция, че българските Сухопътни войски ще получат оборудването, което са заявили", обясняват от компанията.
Американците заявиха интерес към поръчката, след като проектът вече бе стартирал.
С такъв мотив военното министерство отказа да ги допусне до него и не им позволи да изпратят обвързваща оферта, въпреки че компанията обяви, че може да се впише в сроковете и изискванията.
Ако проектът бъде рестартиран, вероятно още нови фирми ще проявят интерес.
Проектът се проваля и поръчката отива в българска компания?
Около проекта обаче има много неизвестни, а преди няколко дни военният министър Красимир Каракачанов изненадващо обяви, че има вероятност той да бъде прекратен и поръчката да се даде на българска компания.
Експерти в бранша обаче са скептични дали българската оръжейна промишленост може да се справи с подобна мащабна поръчка.
Според източници на Меdiapool може да се повтори схемата договорът да бъде сключен с ведомствения холдинг "ТЕРЕМ", а след това той да сключи нови контракти с други фирми.
В бранша се говори, че интерес към поръчката би имала самоковската "Самел-90", която вече получи договора за бронирани машини за специалните сили.
Така МО избягва конкурсите, ползвайки налични законови вратички.
В края на мандата по подобен начин бяха решени поръчките за Специалните сили и ремонтът на старите танкове T-72.
Докъде стигнаха преговорите?
Към момента проектът все още се движи, въпреки че Каракачанов съобщи, че съвсем скоро ще се произнесе какво му е бъдещето.
Проектът се движи от години, като най-малко от половин година има неофициална информация, че МО планира да го рестартира, за да се осигури участието на още фирми в него.
На този етап в конкурса останаха едва две фирми - мултинационалната "Дженеръл Дайнамикс" (General Dynamics) и финландската "Патриа" (Patria). Техните оферти надвишават тавана на проекта от 1.46 млрд. лева с ДДС, както и се очакваше.
Каракачанов съобщи преди десетина дни, че проектът може да бъде даден за изпълнение на български фирми или да бъде върнат на Народното събрание. Така той е близо до предизвестения си провал, което обаче ще отвори нови въпроси.
Към момента има много неизвестни, но според информация на Mediapool управляващите ще се опитат да го решат бързо.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
14 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Представете си само, двете машини една до друга,едната произведена от Самел-90, и другата от TAG. Разлика ,ха! По-евтинко,ама се е наше! Като български Москвич !
А на агент Иван колко е предложила? Щото той трябва да се отчита пред началника и за него трябва да остане. Нищо не разбират американците.
Яворчо , радвам се да те видя , напоследък беше зачезнал. В интерес на истината ,ти си тук преди мен . След това приветствие , ако съм в настроение , може и да ти отговоря...
Ти сам си пишеш и сам си се задоволяваш...
Отгоре на всичко , в машиното имало специално устройство-а си се качил , а си минало под дъгата...
Ако не бъдело управлявано транссексуално и джендърско и то само със сертификат от сенилното джо или от онова нещо от конгресо , машиното се обръщало заднешком...
По-добре така, отколкото "патриотични хомофоби" да бягат от гей-партита по водосточни тръби.
Нищо подобно. Неотдавна закупиха от Израел 2 батареи от противоракетната система Железен Купол.
Наистина предимство. Ще ги управляват ефрейтори.
Най-голямото предимство на американските машини е , че те могат да бъдат управлявани от транссексуални и джендъри...