БДЖ планират 65 млн. лв. за ремонт на локомотиви тази година

БДЖ планират 65 млн. лв. за ремонт на локомотиви тази година

"Българските държавни железници" (БДЖ) са заложили в бизнес плана си за 2019 г. инвестиции от 71 млн. лв. за подобряване качеството на пътническите услуги, от които 65 млн. лв. са предвидени за ремонт на локомотиви. Програмата за ремонт на вагоните предстои да бъде оптимизирана, а за нови машини няма предвидени пари, стана ясно от съобщение на жп превозвача.

В него се отчита неизпълнение на капиталовата програма за 2018 г., когато при заложени над 46 млн. лв. за ремонт на локомотиви и вагони са изразходвани малко над 8 млн. лв., което е е затруднила осигуряване на графика за движение на влаковете.

Тези проблеми бяха породени от прекратената обществена поръчка за ремонта на локомотивите на БДЖ, защото се яви само един кандидат. Спрян бе и търгът за закупуване на нови 42 мотрисни влака за 675 млн. лв., обявен от смененото ръководство на БДЖ в края на миналата година. В началото на 2019 г. новите шефове обявиха,че по-скоро ще се върви към наемане на около 20 локомотива и 50 вагона. Поръчката се планираше да се пусне до пет месеца.

Сега се планира да се обявят нови обществени поръчки за подемни ремонти на 20 локомотива и капитални ремонти на още 30 локомотива, както и стартиране на ремонта на дизеловите и електромотрисните влакове "Сименс”. Предстои и оптимизиране на текущата програма за ремонт на вагони като е предвидено през годината да бъде извършен капитален ремонт на общо 61 вагона и среден ремонт на още 98 вагона, посочват от БДЖ.

Компанията предостави и финансови отчети за представянето си през 2018 г. Предварителните данни сочат, че през миналата година приходите ѝ от продажби възлизат на  51 млн. лв., 10.4 млн. лв. са дошли от компенсации и 175 млн. лв. субсидия, или общо 236.4 млн. лв. Това е с 2.7 млн. лв. под планираните постъпления, но и разходите на превозвача са били с 10 млн. лв. по-малко от заложените. Изхарчени са били 215.2 млн. лв. като икономиите са дошли от разходи за външни услуги и енергия. 

Като резултат дружеството за първи път от 6 години ще излезе на нетна печалба от около 1 млн. лв.

Броят на превозените пътници се задържа за трета поредна година на нивото около 21 милиона (най-ниското за последните 10 години), с леко увеличение от 184 хил. пътника, като разпределението на пътникопотока е в следните направления:

Дълги линии, покривани от 26 влакови маршрута, превозват 16% от пътниците и осигуряват 49% от приходите, а средно постъпленията от един билет по тези дестинации е 9.64 лв.

Крайградските линии до 100 км обслужват 343 влакови маршрута, превозват 38% от пътниците и осигуряват 12% от приходите при среден приход от билет 0.34 лв.

Останалите 197 влакови маршрута превозват 46% от пътниците и осигуряват 38% от приходите, при среден приход от билет 1.27 лв., посочват още от дружеството.

То планира през 2019 г. да увеличи пасажерите си с 2.6% (545 хил.), което ще доведе до увеличение на директните приходите от продажби с почти 2 млн. лв. Субсидията по договора за обществената услуга с държавата се запазва в същия размер от 175 млн. лв.

Планираните оперативни разходи също се увеличават с 3 млн. лв. до 218 млн. лв., основно поради увеличението на минималната работна заплата и цените на енергоносителите.

Превозвачът също така залага увеличение на печалбата си от 910 хил. лв. през 2018 г. на 3.73 млн. лв. през настоящата година. Това ще стане както и през тази година с продажба на неоперативни материални активи и на вагони за скрап.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Как оценявате кандидата на ИТН за премиер?