БДЖ с повече превози, но на минус 9 млн. лв.

БДЖ с повече превози, но на минус 9 млн. лв.

Въпреки че увеличава превозените товари и пътници през първото полугодие на 2019 г., дружествата от групата на "Холдинг БДЖ" завършват на обща загуба от 9 млн. лв. и по този начин не успяват да изпълнят плана си за постигане на печалба от 10 млн. лв. за периода. Причината е в значително увеличените спрямо заложеното оперативни разходи за персонал, за електроенергия и за външни услуги. Това показват данните от финансовия отчет на държавната жп група за периода, публикувани на сайта на Министерството на финансите според изискванията за публичните дружества.

Реално дружествата влошават резултатите си. След като година по-рано приключиха на макар и малката печалба от 466 хил. лв., сега за шестмесечието натрупанага загуба е 9.070 млн. лв. Това се дължи на увеличените с близо 19 млн. лв. харчове в системата. Над 10 млн. лв. повече са отишли за заплати, със 7.5 млн. лв. над разчетеното са отишли за електроенергия, а близо 3 млн. лв. допълнително са предоставени за външни услуги.

Този ръст на разходите не е могло да бъде покрит от намалените лихви за просрочие на задълженията на БДЖ, както и от увеличените с над 8 млн. лв. постъпления от нарасналите превози на товари и пътници. Ръстът на приходите от товари е 7.6 млн. лв., от пътници – с 347 хил. лв. и от такси от чужди жп администрации за вагони с 201 хил. лв.

Като обеми превозените товари са с 22 на сто повече, увеличена бройка на пътниците не е посочена като оправданието е въведената новата билетна система.

От финансовия отчет става ясно, че железницата се крепи на приходите от държавната субсидия за изпълняване на ангажиментите на обществен превозвач. 45 процента от бюджета на БДЖ се формира от държавната субсидия, 28 на сто се падат на товарите. 11 на сто остава делът на постъпленията от пътници.

Железницата отчита още намаление на персонала със 172-ма души.

Задълженията ѝ обаче са намалели с близо 6.4 млн. лв. спрямо края на 2018 г. Общата задлъжнялост на "Холдинг БДЖ" в края на юни 2019 г. възлиза на  364.895 млн. лв. За такси за ползване на жп инфраструктурата железниците дължат на Националната компания "Железопътна инфраструктура" 69 млн. лв., които са просрочени и са били преоформени като дългосрочни дългове. Сред борчовете са такива към чужди жп администрациии за ползване на техния релсов път и към "Лукойл" за гориво. Дълговете към банки са за малко над 205 млн. лв. Налице е и просрочие по кредит към Първа инвестиционна банка за 8.4 млн. лв., но по тези се води съдебен спор.

В същото време жп холдингът има вземания от клиенти за близо 44 млн. лв. 32 млн. лв. от тях са от чужди жп администрации за ползване на вагони на българската железница, сочат още данните от финансовия отчет.

Още от Бизнес