Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Берлинале 2006 – започна конкуренцията за Златната мечка

4 коментара
Берлинале 2006 – започна конкуренцията за Златната мечка

В Берлин снощи с гала церемония бе открит 56-ият международен филмов фестивал. Наред с Кан и Венеция той се смята за един от най-авторитетните форуми на седмото изкуство. За престижните Златни и Сребърни мечки на Берлинале 2006 ще спорят 19 филма. В репортаж от Берлин нашият кореспондент Милен Радев съобщава подробности за конкурсната и за съпровождащата фестивална програма, включваща тази година 360 заглавия.

И тази година берлинският фестивал привлича с уникалната си смесица от зрелищно и авторско кино, от Холивуд и независими, експериментални продукции, от официална конкурсна програма и паралелни панорами и форуми на младото кино. В петата си година като фестивален директор популярният вече Дитер Кослик маркира преди започването на Берлинале 2006 основната тематична рамка на фестивала като “политика, музика, спорт и секс“. Това звучи многообещаващо и крие изненади за всеки вкус.

Председател на журито, в което участват големи киноимена от Европа, Америка и Азия тази година е Шарлот Ремрлинг. На нея и колегите ѝ предстои да изгледат 19-те филма от конкурсната програма, сред които от сега правят впечатление заглавия на големи режисьори с участието на блестящи звезди.

За пръв път германското кино е представено с цели 4 филма в конкурса, което подхранва надеждите на домакините, след дълги години отново да задържат Златната мечка в Берлин. Най-силно привлича филмът Елементарни частици  на Оскар Ролер по бестселъра на френския философ Мишел Улебек  – историята на двама братя, всеки по своему търсещ смисъла на живота. Тук е събрано съзвездие от най-популярните германски актьори, начело с Франка Потене, известна и отвъд океана с Run Lola Run.

Американското кино се представя с обявения предварително като шедьовър A Prairie Home Companion на патриарха на киното Робърт Алтман, където ще видим Мерил Стрип и Лили Томлин като кънтри певици, заедно с Уди Харелсън, Томи Лий Джонс и Кевин Клайн.

Филмът е разказан като музикално-драматична история за легендарно и популярно радио-шоу в Америка.

Политическият трилър Syriana с Джордж Клуни и Мат Деймън е поредният кинематографичен удар на Холивуд срещу съвременната американска политика в Близкия Изток. Филмът изгражда пред зрителя сложна конструкция от интриги и заговори на ЦРУ-агенти, политици и бизнесмени, корумпиращи се взаимно и обладани от една единствена страст – нефта и глобалното господство.

Във Find Me Guilty майсторът на съдебната драма Сидни Лъмет (“Дванадесет разгневени мъже“) разказва за най-дългия процес срещу мафията в САЩ с Вин Дейзъл в ролята на главния обвиняем, отказал се от предложената му сделка да предаде своите шефове, за да се отърве от затвора.

Носителят на Златна мечка от 2003 година Майкъл Уинтърботъм представя британския филм The Road to Guantanamo – жанрово лавираща между автентични свидетелства и фиктивни елементи драма за изпитанията на трима британски мюсюлмани, прекарали по погрешка две години в лагера за терористи на кубинския остров.

Франция ще се представи с новия филм на Клод Шаброл  Ivresse du Pouvoir с Изабел Юпер в ролята на съдия следовател, разследваща злоупотребите в голям концерн. Филмът изследва дълбините на човешката психика, колебанията и изкушенията на властта, концентрирана в ръцете на следовател, надарен със съвест.

В конкурсната програма са подбрани за участие и филми от Босна и Херцеговина (Grbavica – за продължаващата трагедия на братоубийствената война), Иран (Offside – за проблемите на иранските жени), Италия, Хонг-Конг, Холандия и Дания.

Както обикновено на Берлинале за специалистите-ценители на киното извън мейнстрийма, по-интересни от конкурсната програма ще са двете паралелни секции Панорама – за авангардни, експериментални и авторски филми и Форум - фестивалът на младото кино. Тази година в програмата отново прави впечатление масираният десант на азиатски продукции – главно от Китай и Южна Корея, но и многобройни латиноамерикански заглавия, предимно със социално-политически и все по-подчертано хомоеротичен акцент в селекцията.

Източна Европа тази година отсъства почти изцяло. Въпреки най-детайлно изследване на програмните схеми не открих нито един филм от Русия или от страните от някогашния Съветски Съюз. В паралелните секции ще бъдат показани само по два филма от Румъния и Полша. Затова пък големият полски режисьор Анджей Вайда ще получи на фестивала почетна Златна мечка за цялостно творчество. България, която напоследък беше представяна поне в Панорамата, е бяло петно на картата на Берлинале 2006.

Snow Сake - с първа заявка за приз

Тържествената гала церемония на откриването на фестивала събра снощи в Берлинале паласт германския филмов елит наред с политици, представители на кинобизнеса и много гости. Берлин посрещна пристъпващите по пищния червен килим със снежна буря и поледица, която накара мнозина с копнеж да мечтаят за морския пролетен бриз в Кан. Но влезли веднъж в главната фестивална кинозала всички бързо се настроиха на берлинска вълна – силни и горещи емоции, страсти и конфликти.

Още първият филм, селекциониран за церемонията на откриването направи сериозна заявка за призовете. Snow Сake на уелския режисьор Марк Евънс разтърсва зрителя с класическите елементи на античната драма – чрез сълзи и смях води до катарзис и неминуем самонализ. Алекс (Alan Rickman), печален и самовглъбен англичанин на средна възраст, потегля с колата си през потъналата в сняг канадска провинция Онтарио. По пътя взема случайна стопаджийка – момиче, от което животът блика и цъфти с всяка нейна дума, песен и закачка. Внезапно оглушителен трясък разкъсва снежната пустош – гигантски тир връхлита и премазва колата на Алекс. Той е невредим, но младата Вивиен загива на място. Алекс смята, че е длъжен да посети майка ѝ, за която Вивиен му разказва и да занесе последните подаръци на дъщеря ѝ.

Сигорни Уийвър е завладяващо блестяща в ролята на аутистка, невротично затворена в себе си. Линда регистрира смъртта на дъщеря си, но е неспособна да изрази каквито и да било чувства. Алекс решава да остане в малкото градче до погребението и общуването с нея събужда постепенно тъмните сенки в собственото му минало, с които трябва да се справи. Историята е разказана почти конвенционално, но с много фино чувство за мярка и с грижливо и внимателно повдигане на всеки следващ пласт на една колкото всекидневна толкова и магически извисена действителност. Познатата от Matrix Кари – Ан Мос (Trinity) в ролята на съседка на Линда излъчва спокойствие и разбиране, тя дава топлината, която толкова дълго е липсвала на Алекс.

Филмът не се гледа лесно, но постепенно отчаянието и празнотата от неразбираемата внезапност на загубата се заместват от чувството, че всичко пасва на своето място като в перфектна мозайка и че всяко събитие води точно там, за където героите са се бил запътили, без сами да го осъзнават.

“Миналото е спомен, бъдещето е фантазия – само сегашното е реално“, тези последни думи на Вивиан преди да връхлети камионът, сякаш затварят кръга на филма и на финала всеки от героите поема обогатен по собствения си път.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Cinema
    #172

    Много добър коментар. Който е гледал и харесва The Commitments на Паркър, ще хареса A Prairie Home Companion на Алтман. "..."Миналото е спомен, бъдещето е фантазия – само сегашното е реално"...", Snow Cake си заслужава не само заради този диалог. Но може би най-вече заради него.

  2. киноман
    #171

    "България, която напоследък беше представяна поне в Панорамата, е бяло петно на картата на Берлинале 2006"Сега Холивуд като вземе "Бояна" изобщо няма да видим място на сериозен филмов фестивал. А порсто ще си остане вечното бяло петно, потънало в третокачествен сапун.

  3. кинопознавач
    #170

    Единственият шанс за българското кино да се измъкне от провинциалната си затвореност е идването в Бояна на американската компания,което слага край на Евгени Михайловата банда,довела до пълна ликвидация на филмовото ни студио.Дано сега прокуртурата си изпълни задълженията с тези манипулатори

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.