Борисов сръчка министрите за е-управлението

Не си мислете, че на някой ще се размине, не пилейте времето, каза им той

Борисов сръчка министрите за е-управлението

Премиерът Бойко Борисов напомни на министрите си, че макар и да не ги е занимавал месец-два с темата за електронното управление, тя не е отпаднала.

"Едно от първите три неща, за които сме се разбрали и в коалицията, е електронното управление като най-практическата мярка в борбата с корупцията, с това, което мъчи хората. И не си мислете, че на някой ще се размине. Много ясно сме се разбрали! Така че, не пилейте времето!", заявява Борисов в края на правителственото заседание в сряда, цитиран от пресцентъра на Министерския съвет.

Темата се повдига от вицепремиера по икономическите въпроси Томислав Дончев, който напомня на колегите си, че крайният срок, в който всички администрации трябва да минат на електронен документооборот помежду си, изтича през ноември 2018 г., а по негова оценка мобилизацията по въпроса не е достатъчна.

"Само да напомня на всички колеги, понеже вероятно не им е на вниманието постоянно, вероятно само главен секретар и началниците на IT-звената се занимават с тази работа, обаче моята прогноза е, че няма как да се случи без ваше лично участие", заявява Дончев.

"И по моя оценка мобилизацията не е достатъчна. Като казвам недостатъчна, имам предвид крайно недостатъчна. В крайна сметка имате немного – осем-девет месеца това да се превърне в реалност. И няма каквато и да било нагласа срокът да се удължава. Така че, пълна мобилизация!", призовава вицепремиерът.

Той допълва, че е наясно с дефицита на специалисти , но напомня, че при при личен ангажимент от страна на министрите нещата би трябвало да могат да се решат. "От министерствата около една трета в момента участват в електронния документооборот, териториални администрации – една, от областните администрации – под половината, от общините – под половината. Така че, няма да се случи без лично ваше участие", посочва Томислав Дончев и отново приканя колегите си да приемат това за приоритет, тъй като няма нагласа за удължаване на срока.

Борисов се включва в темата с думите: "Много ясно сме се разбрали и това, че месец-два не ви занимах с темата, не значи, че е отпаднало" и предупреждава членовете на кабинета си да не пилеят времето си, а да работят за електронното управление.

В средата на юни 2017 г. Борисов се закани да сложи край на ненужно исканите от държавната и общинската администрация документи и удостоверения от граждани и фирми. Тогава дори вицепремиерът Томислав Дончев предложи "известна доза радикализъм" ако има администрации, които не са готови да минат на справки по електронен път, те да могат да бъдат наказвани, включително и чрез непревеждане на субсидии от страна на държавата.

В крайна сметка бе приет точен график със срокове и мерки за въвеждане на електронното управление в страната като начин за справяне с корупцията.

По-късно през деня от Държавната агенция "Електронно управление" изнесоха данни за е-обмена на документи между различните администрации. Според тях към февруари 2018 г. 144 са административните структури, които могат да правят това. Сред тях са 26 институции на централната администрация – министерства, агенции и държавни комисии, - както и половината от областните администрации. Над 70 на сто от реалните участници в системата за електронен обмен на съобщения са общински администрации.

Агенцията припомня, че администрациите, които не разполагат със собствени системи за документооборот, могат да използват системата за електронна препоръчана поща (e-Delivery), като създадат еднократно свои профили в нея.

Още по темата
Още от Бизнес