Вицепремиерът и финансов министър Симеон Дянков иска чиновниците в спецслужбите да се разграничат от оперативните кадри и да не се ползват с привилегии. Това стана ясно от стенограмата на последното правителствено заседание, която бе публикувана в петък.
На това заседание Министерският съвет прие проектозаконите за спецслужбите и предложи на депутатите да ги гласуват и в пленарна зала. Надеждата е четирите документи – общ проектозакон за националната сигурност и устройствени за НСО, военното и цивилното разузнаване да бъдат приети до края на мандата на този парламент. Все още обаче около тях има много неясни моменти.
Дянков настоява да се разграничат служителите, които изпълняват административни функции от агенти и разузнавачи, като статутът на чиновниците да се регламентира от Закона за държавните служители. Освен това предлага да се въведе единен статут за всички служители в структурите на националната сигурност.
"По този начин направени законите и при липса на такива правила в основния закон продължава за мен това изкривяване, където и административните работници в тези служби и специалните продължават да получават за мен преференции, които са извън това, което всички останали получават. Например, при пенсиониране 20 работни заплати – защо за всички други е до 10, а за тях е 20?. Смятам, че в общия закон, а не в специализираните закони лесно могат да залегнат тези два основни принципа. Така, че от една страна да има много повече гъвкавост. От друга страна, да няма изкривяване, някои държавни служители да получават повече от други, а да вършат например, една и съща счетоводна дейност", предлага Дянков.
Не сте по-специални, за еднаква работа се плаща едно и също
"Проблемът е такъв, че понеже много хора явно смятат, че това е деликатна тема и понеже тези закони, макар че са имали много голям обществен дебат, в крайна сметка се подготвят в този съвет, вие пак сте стигнали до тезата, че сте по-специални от всички останали, а вие не сте. Няма как вашият счетоводител по закон, който вие написвате сега, да получава 60% повече от моя счетоводител в Министерството на финансите и да получава 20 заплати като се пенсионира или излиза, а моят счетоводител да получава 10 заплати. Няма такава логика. Защо? Тогава излиза темата – значи тези служби по някакъв начин държавата на тях се опира повече, отколкото на всички останали министерства, всички останали агенции, означава, че Митническа агенция е по-малко важна за държавата, НАП е по-малко важен за държавата, АПИ е по-малко важен за държавата. Просто ми отговорете на това, защо ваша служителка, както вие си го разписвате тук, ще получава 60 % повече заплата от моя служителка, мога да обясня защо е така, ако искате, и ще има 20 заплати, вместо 10 накрая на всички останали. Няма как вие да си записвате такива преференции и след това да казвате, че понеже е деликатна тема и нямаме време, дайте да идем в парламента", посочва Дянков.
"В парламента какво ще стане? Те ще кажат: "да, това е въпрос на държавна сигурност" и ще мине, защото все пак вие сте вносители - а защо? Изкривява се тезата "за еднаква работа се плаща едно и също”. Във военното министерство е така. Тяхната счетоводителка е по Закона за държавната администрация и държавния служител и получава колкото моята служителка", казва още вицепремиерът.
Секретарят на Съвета за сигурност към МС Георги Кръстев отклонява идеите на Дянков, като посочва, че ако се регламентира статутът на служителите в рамковия закон, той става съвсем различен.
"Най-добре би било да има единна законодателна уредба, но това означава съвсем друг подход към работата. Мисля, че ни трябва практически опит, за да се прецени как точно ще изглеждат тези текстове. Всъщност, в един от проектите беше предвидено да има специална държавна служба, но на този етап мисля, че няма тази готовност", посочи Кръстев.
Дянков отбелязва още, че "някои от нашите предложения ги приехте, но това, което опира до вашите преференции, защото това за мен е незаслужена преференция от тоталитарно време – сега е моментът вие да я махнете в общия закон".
Премиерът Бойко Борисов, който е автор на тезата за "чантаджиите" по силовите министерства, не се разграничава от исканията на Дянков и въпросът остава за доизясняване.
"И това касае администрацията, не офицерите и служителите", уточнява премиерът.
Позицията му обаче не е много ясна, защото отбелязва, че естеството на работата е еднакво за всички, "но ние не искаме да я уеднаквим (счетоводителката от спецслужбите) напълно със счетоводителката в плод-зеленчука".
Статутът на НСО пак остава на дневен ред
Зам.-вътрешният министър Веселин Вучков също е на мнение, че към момента не могат да се правят промени.
"По отношение на държавната служба, за съжаление, според мен на този етап трудно можем да направим някакви промени в законите, дори аз лично да смятам, че наистина трябва да се уеднакви статутът на държавните служители в различните разузнавателни служби и в МВР, защото военното разузнаване и НСО, както беше решено предварително, ще продължат да се подчиняват на Закона за отбраната и въоръжените сили. Там ще има генерали, офицери и сержанти. Дали в НСО това трябваше да остане така или не, е отделна тема, но общо взето цялата работна група работеше на тези основи. Иначе съм склонен да подкрепя вицепремиера Дянков по отношение на това, че е добре поне в Държавна агенция "Разузнаване” работата да се подчинява на три закона по отношение на държавния служител, това са специфичната служба по Закона за Държавната агенция "Разузнаване”, втората група е по Закона за държавния служител и третата група е за лица, работещи по трудови договори", посочва Вучков.
По неофициална информация предстои в парламента да се повдигне въпросът и за девоенизацията на НСО. Проектозаконът за държавните гардове бе един от най-остро критикуваните и се очакват много депутатски предложения по него.
Политически консенсус до момента има около проектозаконите за цивилното и военното разузнаване, но не и по закона за националната сигурност. Той бе отхвърлен и от дясната, и от лявата опозиция, след като бе подложен на много остри критики. Експерти са на мнение, че трябва да се подготви напълно нов законопроект, тъй като сегашният има много недостатъци и не изпълнява основната си цел да структурира системата на националната сигурност.
Съгласно проктозаконите НРС минава от президентството към правителството, НСО остава към президентството, а военното разузнаване – към Министерството на отбраната. В общия закон за защита на националната сигурност са дефинирани основните понятия и задължения на службите, тяхната координация и контрол.
"Временното положение" на липса на закони за службите през последните две десетилетия се превърна в удобно статукво, оправдаващо техния непрозрачен начин на управление и възможността да бъдат използвани за лични или политически цели, каквито съмнения се появяват покрай периодично избухващи скандали. Въпросът за регламентирането на дейността на службите бе актуален и в началото на мандата на ГЕРБ, но премиерът Бойко Борисов каза, че за да не се изтълкува това като лична атака срещу Първанов, ще се изчака приключването на президентския му мандат. Така обаче се стигна до сегашната ситуация, при която може да се стигне до ново отлагане на законите заради липса на време, или до тяхното набързо приемане и претупване.
За честна и независима журналистика
Подкрепете Mediapool.bg с 5€, за да разчитате и занапред на независима, професионална и честна информационно-аналитична медия.
54 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Равен труд - равно заплащане!!! Да живей!!! БКП!!! и наследници ...
Само мошениците променят правилата по време на игра ! Военните и полицаите са с ограничени граждански, трудови и социално-политически права - нямат право да членуват в политически партии и да извършват политическа дейност, нямат право да работят на друго място, нямат право да регистрират и да участват в търговско дружество, нямат право на стачка и на синдикална дейност, дисциплинарната отговорност при тях е по-тежка и т.н. След като не са могли да работят нищо друго, освен онова което е по службата …
им, т.е. не са имали възможност да спестят за годините, когато ще им се налага да правят разходи за лечение и за достоен живот на старини, то полагащите им се обезщетения и по-ранното пенсиониране не са привилегии, а са цената за тези дългогодишни ограничения и лишения, каквато е практиката в целия свят, особено в страните от ЕС и НАТО. А ДА ГИ ПРЕМАХНЕШ В КРАЯ НА КАРИЕРАТА ИМ, СЛЕД ТОЛКОВА ГОДИНИ РАБОТА, Е НЕПОЧТЕНО И ПРОТИВОРЕЧАЩО НА ПРИНЦИПИТЕ НА ПРАВОТО РЕШЕНИЕ, КОЕТО НЯМА НИКАКЪВ СПРАВЕДЛИВ МОТИВ – НИТО ФИНАНСОВО-ИКОНОМИЧЕСКИ, НИТО СОЦИАЛНО-ПОЛИТИЧЕСКИ ! Демагогията на марионетките от КРИБ и БСК, както и евтиния популизъм на марионетките от правителството, не могат да скрият истинските мотиви на техните кукловоди – разбиване на сектора за сигурност, за да няма кой да попречи на далаверата им по доразграбване на националното богатство на България.
Дянков донякъде е прав. Трудно се отърсваме от социалистическия подход. Но и тогава имаше неща , които съвпадат с неговата низия. Например машинописките в службите получаваха едва само 10 % повече и то като "секретни". Но в ЦК машинописката вземаше 60% повече. По време на прехода БСП си имаше електорат- армията , спецслужбите, съда и прокуратурата. На тях непрекъснато тайно или явно вдигаше заплатите и възнаграждението за пенсиониране , за да се стигне до 20 брутни заплати. Видяхте с колко заплати …
ще се пенсионира Марковска - 20 по 5 000 лв. Това се налагаше тези служби-институции да се накарат да мълчат по време на разграбването. Да , ама то свърши. Този дисонанс трябва да се прекъсне. В държавата трябва да се въведе "Единна тарифна таблица" . Ат нея да се мърда само с 10 % и не повече от 3-5 заплати при пенсиониране.Максимума - до 10 заплати. Диференциацията на труда изисква и диференциация при заплащането, но как да си обясним , че госпожа Марковска е имала заплата по-голяма от тази на премиера, на министър дори. СТИГА СМЕ ЖИВЯЛИ В АБСУРДИСТАН!
Военните не са държавни служители.Никъде не са признати за такива.На държавните служители Дянков дава по 30 000 лева бонууси,а на военните дава прът по частите под кръста.И без това Бойко Борисов заяви,че армия не му е необходима.След като армията гласува за него.Полицията и силовите структури гласуваха за него.Но за г-н премиерът това няма значение.Време е силовите структури да се събудят.
Файдата от армията , така наречените спец служби и правната система е за олигархо-мафията която ни управлява, а не за народа/робите/работещи за да издържат тези овехтели нереформирани комунистически структури.
Трагедията е там , че робите работят за да осигуряват заплати и привилегии на охраняващите статуквото и фасадната демокрация. За "охранителите" на статуквото няма криза, те редовно си получават заплати и рушвети.
5% от свързаните с БКП и ДС /синове, дъщери и внуци от бившия елит/ ограбиха държавата …
и станаха милионери, 10% тарикати в силовите структури и ведомства /по една или друга линия свързани с 5-те %/ ги обслужват за което получават държавни заплата, привилегии и рушвети. Останалите 90% от народа са роби работещи /или безработни/ за мизерни заплати - живеещи на границата на мизерията. Робите колкото и да са тъпи рано или късно ще си потърсят правата или ще напуснат територията.Това води до определени страхове в 5%.За това управляващите /без значение кои са - а те винаги са производни от 5%/ ги е страх да пипнат прогнилата система от привилегии и незаслужено заплащане в силовите структури достигащи над 120000 души.
Колкото до силовите структури те са на границата на некомпетентността и невъзможноста да се справят с каквато и да е елементарна заплаха. Война не се очаква в близките 40-50 г., а случаите-Сарафово и френските екстремни спортисти в Коиловци са илюстрация за състоянието на "държавата" на 5%.
Някакъв решил да ми опонира и постнал изключително оригиналната и актуална преди два века мисъл, че който не храни своя армия, щял да храни чужда. Това да го обясни във Финландия, Лихтенщайн и Словения. Второ, да ми каже срещу кого ще воюва, с какъв бъджет, с каква жива сила и откъде точно ще вземе парите за тази война. Понеже тия глупости в България се говорят с недомлъвки и по подразбиране, интимната мисъл на хранениците на всички режими е, че "ако нещо стане с Турция..., ама като в Кипър..." Нека …
кажат кога българската армия е можела да противодейства на турската и не беше ли и при свръхмилитаризацията при комунизма задачата й да удържи два часа, докато дойдели руснаците. (Ако са изтрезнели.) всички приказки за армия без конкретен финансов разчет и без реални оперативни планове са израз на стремеж да се придърпа баницата, като се експлоатират страховете на политически неграмотните хора. Това е наливане на вода в бъчва без дъно, подход, от който армията няма да стане нито по-силна, нито по-полезна за сигурността. Само едни хора ще вземат едни пари.
Финансовият ни министър Симеон Дянков не намери място в престижната класация на "Файненшъл таймс" (FT.com) за най-добрите финансови министри.
Първото място за втора поредна година се заема от германския финансов министър Волфганг Шойбле, следван от неговия шведски колега Андерс Борг, а трети е Яцек Ростовски от Полша.
Гръцкият им колега Янис Стурнарас е 15-и в класацията, а на последното място е испанецът Луис де Гиндос.
Класацията се изготвя за седма поредна година въз основа на анкета сред седем …
водещи европейски икономисти.
Ето и класацията:
1. Волфганг Шойбле (Германия)
2. Андерс Борг (Швеция)
3. Яцек Ростовски (Полша)
4. Юта Урпилайнен (Финландия)
5. Майкъл Нунан (Ирландия)
6. Жан-Клод Юнкер (Люксембург), макар той да се отказа от поста през 2009 г.
7. Петер Казимир (Словакия)
8. Виторио Грили (Италия)
9. Стевен Ванакере (Белгия)
10. Витор Гаспар (Португалия)
11. Мирослав Калусек (Чехия)
12. Ян Кеес де Ягер (Нидерландия)
13. Бярне Коридон (Дания)
14. Мария Фектер (Австрия)
15. Джордж Озбърн (Великобритания)
16. Пиер Московиси (Франция)
17. Янис Стурнарас (Гърция)
18. Дьорд Матолши (Унгария)
19. Луис де Гиндос (Испания)
Абе народа тъне в мизерия и мре, те за привилегии си мислят за тайните ученици наречени оперативни. Кви привилегии ,кви бонуси бе . Уволнение и по селата . Кква полза от такива тъпаци. Вече 23 години грабеж,кражби и престъпления.Държавата е тотално криминализирана, те за бонуси и привилегии. Искат даса преторианци или тнтон макути,само че ние сме в Европа и не в 17 ти век. Дянков постъпва правилно,даже е много мек.
До 42: Той дори не е марионетка, за най-голямо съжаление, а просто ПСИХИЧЕСКИ БОЛЕН - ЦИКЛОФРЕНИК.