Изборът на Борислав Сарафов за изпълняващ длъжността главен прокурор от Прокурорската колегия не намира опора в закона и поставя въпроса дали той може да упражнява всички функции на тази държавна длъжност. Това казва в интервю за Mediapool Екатерина Михайлова, която има шест мандата като народен представител и е професор по история на държавата и правото в Нов български университет, където е ръководител на департамент "Право". Тя подкрепя нуждата от конституционна реформа за премахване на служебното правителство и главния прокурор, но казва, че за този цел най-вероятно ще е нужно свикването на Велико Народно събрание.
Г-жо Михайлова, има ли потенциал в този парламент за дълбока конституционна реформа?
Много ми е трудно да дам положителен отговор. Първо, няма стабилно мнозинство, което да управлява страната. След излъчването на правителството двете основни парламентарни групи гласуват по различен начин, включително по темата за съдебната власт. Поради това съм много резервирана дали може да се стигне до някакви дълбоки промени в конституцията, които да бъдат направени обосновано и законосъобразно. Промяната в конституцията трябва да бъде направена законно, но и да доведе до подобряване на работата на институциите, а не да създаде нови проблеми. В момента ние гражданите нямаме информация какво точно се предлага и каква е концепцията на реформата. Само по себе си понятието съдебна реформа не дава отговор на нищо. Аз лично се обърквам на моменти, защото чувам различни неща, които излизат, включително от представители на парламента. Събитията в прокуратура също не изглеждат никак добре, като това е най-меката дума, която мога да използвам. Това изобщо не е хубаво, защото парламентът трябва да чуе мнението и на тези хора, защото те ще бъдат засегнати. Това означава, че част от мненията за реформата ще идват от мястото, където се раждат скандалите, които тресат държавата.
Има страни, в които следствието и прокуратурата не са част от съдебната власт. По времето, когато бе правена конституцията, това бе основният дебат. Най-вече спорът е бил за следствието, което през годините е било местено ту в прокуратурата, ту в изпълнителната власт. Накрая се реши да влезе в съдебната власт, за да бъде скъсана връзката с подчинеността на държавата-партия.
Оказва се, че прокуратурата съвсем не е излязла от зависимостта към държавата – партия.
Да, видяхме го с очите си. Това е възможно заради парламентарната квота във Висшия съдебен съвет.
Трябва ли да побърза парламентът да избере нов Висш съдебен съвет, за да не се случи избора на новия главен прокурор от този ВСС?
Да, трябва да се побърза, защото сегашният ВСС е длъжен да спази Закона за съдебната власт и никой не може да го обвини, че го спазва. Напротив, той може да бъде обвинен, че не спазва закона, ако се забави. Чувам различни мнения. Някои казват, че новият ВСС трябва да се избере след промяната в конституцията. Проблемът е, че ние дори проект нямаме за промяна в конституцията, а съдебният закон действа. Парламентът бързо трябва да свърши тази работа и да попълни квотата си във ВСС, защото на сегашните членове отдавна са им изтекли мандатите. Могат да променят закона и да скъсят сроковете, за да си свършат работата за един месец. Така или иначе трябва да стартира този процес, защото ако не стартира, няма да приключи.
Виждаме, че първата част от съдебната реформа, което направи възможно уволнението на Иван Гешев, не променя особено пейзажа. Светкавично бе назначен Борислав Сарафов.
Бях изненадана от тази толкова бърза реакция на Прокурорската колегия. Това е знак, че нещо друго се случва зад кулисите. Някакви други хора явно бързо взимат решения, но това не са тези, които трябва да гласуват. Доколкото разбрах са ги викали по телефоните да се явяват бързо и така нататък. През последните седмици се компрометираха всички участници в тези събития. Всичко около Иван Гешев трябваше най-малкото да направят крачка назад и встрани. Но те не го направиха, а сега виждаме и една скорост, която е доста обезпокояваща. Решението за Сарафов не е взето от Пленума на ВСС, а от Прокурорската колегия. Няма отговор в закона защо това нещо се случва. Възможно ли е само Прокурорската колегия да избере изпълняващ длъжността главен прокурор, след като главният прокурор се избира от Пленума? Ако е възможно, доколко този човек може да упражнява конституционните функции на главния прокурор?
По конституция главният прокурор има редица правомощия. Например, може да сезира Конституционния съд. Може ли да иска Сарафов имунитети на депутати? Може ли от него да се търси отчетност от страна на парламента? Виждате колко много въпроси възникват.
Може ли Пеевски да оцапа конституционните промени?
Всичко може да се оцапа. Ако не е достатъчно аргументиран, ако се правят неща, които да са вредни като краен ефект. Разбира се, че когато се прави промяна на конституцията, трябва да се търси максимална подкрепа. Тук виждам една тактическа грешка от тези, които се опитват да направят промяната. Казвам го с опита си, защото съм била в четири комисии за промяна на конституцията. Обикновено първо се прави комисия, на която ѝ се дава по-широка рамка като теми, по които може да се говори. След това се изработва проект, но в самата комисия, където участват представителите на всички парламентарни групи. Трябва да се знае предварително за какво може да се постигне съгласие и за какво не може. Докато тук се започна така: Аз имам проект, ти нямаш проект... Говори се по кьошетата в кулоарите и това създава подозрения какво точно се прави и защо се прави. Ако имахме един легален и публичен процес в самата комисия накрая може да има подкрепа и от опозицията, и от тези, които не харесваш, но сте на едно мнение.
Кой дефект в прокуратурата първо трябва да бъде поправен?
Общият надзор за законност. Струва ми се, че има съгласие това да бъде премахнато. Трябва да изчезне тази намеса на прокуратурата във всичко, навсякъде и по всеки въпрос да се плашим с прокурор. Трябва да бъде обезсилена фигурата на главния прокурор. След като не можем да извадим прокуратурата от съдебната власт без Велико Народно събрание, трябва да направим такива промени, че да е ясно, че основният носител на съдебната власт е съдът. Прокуратурата и следствието са от едната страна на наказателната политика на държавата, а от другата страна са адвокатите на засегнатите лица.
Много енергия се изхаби, за да се говори за пълното премахване на главния прокурор. Има ли смисъл от този дебат?
Много колеги изразяват опасения, че това може да се направи само от Велико Народно събрание. Аз прочетох отново решение 3/2003 година на КС, както и по-мекото решение 8/2005 година. Струва ми се, че такава промяна може да бъде направена, но само от Велико Народно събрание. Разбира се, спорът предстои. Не бива да забравяме, че едно изменение и допълнение на конституцията от страна на обикновено Народно събрание подлежи на конституционен контрол. Преди години имахме една промяна пак за главния прокурор, но тогава бе за предсрочното прекратяване на мандата му. Само че тогава главният прокурор бе пакетиран с председателите на върховните съдилища. Тогава ние, които бяхме за промяна в конституцията, не подкрепихме този текст, защото им казвахме, че това е противоконституционно. Не ни чуха.
Ако вземем голяма част от властта на главния прокурор, не рискуваме ли да създадем десетки малки гешевчета, разпръснати из цялата страна?
Това е част от риска да няма главен прокурор или той да е с по-малко власт. Немалко колеги, които са действащи съдии, които не можем да обвиним в голяма любов към прокуратурата, предупреждават за този риск. Той е налице не само юридически, а и манталитетно. Ние виждаме подобни феодални владения в някои части на България през някои кметове, които ги преизбират постоянно. Не съм готова да дам изчерпателен отговор, но се сещам за един прекрасен закон на Константин Стоилов за съдебната власт, който първи въвежда принципа за несменяемостта на съдиите. Тогава принципът не е въведен за всички, а само за някои, защото още тогава е било ясно, че не всички съдии са готови. Законът въвежда доста изисквания и забрани за хората, които ще заемат тези позиции. Една от забраните е в един съдебен район да работят в съдебната власт лица, които са в семейни и роднински отношения. Ако се погледне колко бащи, майки, синове, дъщери и зетьове работят в едни и същи райони на страната сега, ще стане ясно за какво става дума. Това затваря съдебната система и създава доста проблеми. През онези години е имало и друго много интересно правило – съдия или прокурор да не се задържат дълго време на едно място. Когато минат десет години, са ги командировали в друг съдебен район. Защо е правено това? Защото човек живее сред хора и създава връзки. Може да не става дума само за корупция. Човек се влияе и по симпатия към лекаря, аптекаря, учителя на детето. Когато дойде такъв случай, ще го гледаш с други очи, защото познаваш човека. Може да се изследват тези механизми и да се търсят решения. И сега има някои задължения в закона, които не се изпълняват – за декларирането на членство в тайни общества, например.
Какво да се прави със следствието?
Следствието беше голям проблем преди години и през 2006 година една част от него бе оставена в съдебната власт, а другата отиде в МВР, където бе създадена разследващата полиция. Аз съм критик на последните промени в Закона за съдебна власт, с които следствието бе извадено от прокуратурата. Това е връщане назад по вече извървян път. Ветото на президента беше добре аргументирано, защото показа, че ние ревизираме изпълнението на ангажименти, които сме поемали като част от преговорния процес за членството в ЕС. Не е добре два пъти да минаваме по един и същи път.
Дали да вадим следствието от съдебната власт? Пак се връщаме на същия отговор. Само Велико Народно събрание може да сменя структура на съдебната власт. Не, че подобен модел няма своите предимства, но трябва да работим с реалностите.
Какво може да се направи със служебното правителство?
Проблемът е, че пак може да има нужда от Велико Народно събрание, за да се премахне служебното правителство. В този смисъл по-елегантния начин, който се предлага от някои колеги, не да бъде премахнато въобще, а да бъде дефиниран състава му предварително. Това, разбира се, не е персонално дефиниране, а да се укаже на президента откъде може да избира министрите си – например измежду депутатите от разпуснатия парламент. Така бихме имали парламентарно – политическо правителство. Ограничението тук е, че не може да бъдеш едновременно член на служебно правителство и кандидат за депутат.
Аз съм привърженик на пълното премахване на служебното правителство. Това е най-доброто решение, защото въпросът не е само юридически, а и политически. Когато ние отиваме да гласуваме, даваме отношение към това, което виждаме в момента, а хората в служебното правителство не участват в изборите.
Всичко това са сложни решения. Конституцията не е само работа на юристите. Ако се вижда, че нещо е проблем и създава главоболия, за които ние не сме предполагали, че може да се случат, то трябва да се промени. Хората, които са правили конституцията, не са си представяли, че две години ще живеем със служебни правителства.
Ако сме достигнали до тази ситуация, трябва да си зададем въпроса: Защо? Ние трябва да се опитаме да укрепим и политическата система, а не само да правим конституционни промени. Има различни модели на избирателни системи, които дават стабилност и не водят до такива политически кризи. Подобни кризи в някои страни са довеждали чудовища на власт. По-скоро си мисля дали не е по-добре за това да се помисли първо. За това нямаме нужда от Велико Народно събрание. Това е въпрос на законодателство и политическа воля. Всичко друго е много по-сложно.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
6 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Това пък що за тъпо изказване е? Какво значи навсякъде? В спалните не може? А ако има чекмеджета там?
Мюнхен,
Още веднъж ти казвам. Не може да се сложи прокуратурата в изпълнителната власт( Министерството на правосъдието или министерството на вътрешните работи) защото министрите са политически фигури, назначават се от управляващата и съставящите правителството партии и ще оказват влияние върху прокуратурата. А според законодателството на ЕС, прокуратурата трябва да бъде НЕЗАВИСИМА от политическата власт, както и колегията на съдиите.
Ако имаш предвид немския съдебен модел, с прокуратура в Министерството …
на правосъдието, то ти не си го проучил добре. Германците са прагматични хора и за това са събрали в едно прокуратурата и административната власт, за по добро обслужване. Но , ако не си забелязал, министърът на правосъдието който изпълняват функциите на главен прокурор не се назначава от управляващата партия , а от президента, който е независима фигура. Отделно, че Германия е развита демокрация, тя спазва главното правило на развитата демокрация ДЕПОЛИТИЗАЦИЯ на властите- съдебна, изпълнителна, законодателна, петата власт- медиите. Германия е приложила десетки механизми за пълна деполитизация на президента си.
А нищо няма у нас, България е неразвита демокрация, всичките ни власти продължават да са политизирани както беше във време ОНО комунистическо под шапката на управляващата партия, президентът ни няма механизми които да го спрат да се меси в политиката на управляващата партия.
Радев беше върха , от първата трибуна от името на своята партия БСП хвърляше жупел и огън към ГЕРБ и подклаждаше враждата между БСП и ГЕРБ.
Ето защо ние не можем да възприемем Германския модел.
Ние трябва да следваме западните членки на ЕС, те са РАЗВИТИ демокрации с вековен опит в построяване на НЕЗАВИСИМИ от политическата власт съдебни системи, които от своя страна са основа на съвременната правова държава. Техния съдебен модел се счита за РАЗВИТИЯ ОПИТ НА ЕВРОПА. Главния принцип на тяхната развита демокрация и ДЕПОЛИТИЗАЦИЯТА на властите- съдебната, изпълнителната, законодателната, 5-тата власт- медиите.
От западните членки на ЕС соча за най добре работещи правови държави северно европейските страни( Скандинавските). Те са на първо място в скалата на НЕкорумпираните държави и с най-добре работещи правови държави.
Правилата на тяхната правова държава са влезли в законодателството на ЕС.
В развитите европейски страни и демокрации от северна и средна Европа, ВСС се състои от две колегии , с по двама души в тях- “тора на съдиите“ с главен съдия и заместник, и прокурорската институция с главен прокурор и заместник. И двете независими една от друга , но в съдебната система и представляващи я.
В някои от най развитите европейски демокрации двете институции се избират на всенароден избор заедно с президента и президента ги назначава след избора.
В други страни те са назначавани направо от президента, който също е независим от политическата власт и има приложени много механизми, които гарантиран неговата независимост.
България е неразвита демокрация, няма ДЕполитизация на властите, нито механизми за ограничаване на президента да се намесва в политическия живот на страната, за това е по добре да възприемем съдебния модел на Скандинавците със съдебна система избирана на всенароден избор.
Народът е този, който в края на краищата ТРЯБВА последен да си каже думата!
Пак ще повторим: следствието и прокуратурата по своята същност, генезис, функции и правни принципи, не са съдебна власт, защото съдебната власт и съдът са едно и също нещо. Едното е функция, а другото е организация на тази функция. Само съдът правораздава. Тези органи-следствието и прокуратура- трябва да бъдат извадени от съдебната власт и поставени в изпълнителната власт, или да получат статут на самостоятелни органи, подобни на Сметната палата. Въпросът е: защото докато тази г-жа ведно с нейната …
партия, бе на власт четири години- 1997-2001г. ,и СДС имаше достатъчно мнозинство, владееше и трите власти, заедно с хората по площадите, подкрепа от Запада и т.н., не бе направена тази промяна, а сега се сещат? Нещо като с паметника на съветския окупатор: докато бяха на власт нищо не направиха, после, като паднаха, започнаха да вдигат шум да го махнат? Да не говорим, че тази специално г-жа няма нужната квалификация, умствен, научен, академичен и интелектуален капацитет да се изказва по такива теми. Има една приказка: Кога стана калайджия, кога ти почерня.адникът?
Никаква реална съдебна реформа не може да има в този парламент.
Тази мустакеса да не изказва мнение.