Експериментален пожар ще разкрива вината за влака "София - Кардам"

ВКС върна делото на долната инстанция

Експериментален пожар ще разкрива вината за влака "София - Кардам"

Върховният касационен съд върна в четвъртък делото за трагедията във влака София-Кардам с указанията за пресъздаване на обстановката от инцидента. Според ВКС долните две инстанции не са преценили обективно и пълно възможностите на подсъдимите длъжностни лица от влаковата бригада да реагират в усложнената обстановка.

В началото на година Великотърновският апелативен съд намери за виновни за инцидента, довел до смъртта на 9 души, шафнера на изгорелия кушет-вагон Георги Георгиев и началник-влака Иванка Костадинова. Те първо бяха осъдени от съда в Плевен съответно на 12 и 8 години затвор за немарливо изпълнение на служебните задължение, което е довело до причиняване на смърт по непредпазливост. Присъдата им бе намалена до 8 и 5 години затвор от съда във Велико Търново, преди да бъде отменена от ВКС като необоснована.

В същото време обаче ВКС отмени като неправилна и постановената оправдателна присъда за тогавашния зам.-шеф на предприятието "Пътнически превози по експлоатацията на спални и специални вагони - София" Георги Иванов.

Присъдите на Георгиев и Костадинова бяха отменени, защото комплексната експертиза по делото не отговаря на въпроса дали те са можели да реагират в обстановка на пожар, който обхваща целия вагон за четири минути. Те са разполагали с 2 неизправни пожарогасителя и едно азбестово одеяло, пише ВКС в своите мотиви.

В същото време по делото е установено, че служителите на БДЖ не са обучени да действат в ситуация на пожар, което е в задълженията на Георги Иванов. Според ВКС долните инстанции не са преценили правилно вината на зам.-шефа на предприятието, който е издал заповедта да се затварят вратите на кушет-вагона с метални скоби.

Върховният съд стига до извода, че ако вратите са били отворени, е имало реална възможност да се стигне до спасяването на всички жертви. ВКС отчита, че не може да се считат за напълно достоверни и показанията, че шафнерът на кушета Георги Георгиев е бил пиян. Показания в тази посока е дал само един свидетел, но той на няколко пъти е променял свидетелствата си.

В крайна сметка ВКС връща делото с указания да се допълни комплексната експертиза със следствен експеримент. Експертите трябва да запалят кушет-вагон, за да поставят подсъдимите и свидетелите в подобна обстановка.

Съдът счита още, че присъдените обезщетения по 100 000 лева на всеки един от 19-те граждански ищци (общо 1.9 млн. лева) са справедливи. Остава да се уточни кой точно ще ги плаща. ВКС отхвърля твърдението, че ако БДЖ – "Пътнически превози" плати исканите суми, това ще доведе компанията до невъзможност да си изпълнява дейността.

Делото се влачи вече 3 години и половина след инцидента във влака от 28 февруари 2008 година.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Как оценявате изявите на главния прокурор в Twitter?