Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Фискални и социални въздействия на предложения "данък вредни храни"

7 коментара
Фискални и социални въздействия на предложения "данък вредни храни"

Загуба на работни места и намаление на оборотите и потреблението са част от очакваните ефекти от въвеждането на данък върху вредните храни, сочи анализ на Института за пазарна икономика за фискалните и социалните въздействия от планирания налог. 

Според различните варианти се очаква загуба на между 1500 и 3000 работни места, намален оборот със стотици милиони левове, разходи за съобразяване на бизнеса с новите условия от порядъка на 5 млн. лева и нетни ползи за бюджета между 50 и 130 млн. лева.

Анализът се спира на три възможни варианта според размера на данъчната ставка, която от здравното министерство обявиха, че ще е в разтегливия диапазон между 3% и 9%. Според размера на ставката се прави оценка на очакваните ползи и негативи.

Първи сценарий (според аргументите на привържениците на новите акцизи)

За реализирането на 150 млн. лв. приходи от акцизите (таксите) е необходим оборот от 5 млрд. лв. на облагаемите стоки; (този оборот е условен – действителният оборот за 2014 г. е около 2.5 пъти по-нисък).

Спестените разходи за лихви при намален бюджетен дефицит са около 1.3 млн. лв.

При данък от 3% увеличението на цените спрямо базовия сценарий е също с 3%, което води до намаляване на потреблението с 3%. При този сценарий се очаква загуба на приблизително 2 864 работни места.

Намаленият оборот със 145.5 млн. лв. в икономиката води до по-ниска брутна добавена стойност (58.9 млн. лв.), по-ниски печалби, по-малък общ фонд работна заплата, по-ниски приходи от осигуровки и данък върху личните доходи и по-ниско потребление, в резултат на което възникват разходи за бюджета (нереализирани приходи от посочените данъци) в размер на 15 млн. лв.

Разходите за администриране на новия данък/такса се очаква да бъдат около 1.5 млн. лв.

Нетните ползи за бюджета при този сценарий са 130.3 млн. лв.

Разходите на бизнеса за съобразяване се очаква да бъдат поне 4.4 млн. лв. – това са чисти разходи за съобразяване, т.е. това са средства, които не биха отишли за инвестиции или някаква друга производствена употреба.

Втори сценарий (според действителните данни)

Оборотът на стоките, които ще бъдат обложени с новите акцизи (по данни от НСИ за потреблението на хранителни стоки и напитки), е около 2 млрд. лв. При данъчна ставка от 3% и пълна събираемост приходите от новите акцизи ще бъдат 58,2 млн. лв.
 
Спестените разходи за лихви при намален бюджетен дефицит са около 0.5 млн. лв. При този сценарий се очаква загуба на приблизително 1 145 работни места.

Намаленият оборот в икономиката (от 58.2 млн. лв.) води до по-ниска брутна добавена стойност (23.6 млн. лв.), по-ниски печалби, по-малък общ фонд работна заплата, по-ниски приходи от осигуровки и данък върху личните доходи и по-ниско потребление, в резултат на което възникват разходи за бюджета (нереализирани приходи от посочените данъци) в размер на 6.01 млн. лв..
 
Разходите за администриране на новия данък/такса се очаква да бъдат около 0.6 млн. лв.;

Нетните ползи за бюджета при този сценарий са 52.12 млн. лв.

Разходите на бизнеса за съобразяване се очаква да бъдат минимум 1.75 млн. лв.

Трети сценарий (данъчна ставка от 9% за постигане на заложените фискални цели от 150 млн. лв. приходи)

Оборотът на стоките, които ще бъдат обложени с новите акцизи (по данни от НСИ за потреблението на хранителни стоки и напитки), е около 2 млрд. лв.

При данъчна ставка от 9% и събираемост от 90% приходите от новия данък/такса ще бъдат 156.3 млн. лв.
 
Спестените разходи за лихви при намален бюджетен дефицит са около 1.2 млн. лв.

При този сценарий се очаква загуба на приблизително 3 076 работни места.
 
Намаленият оборот в икономиката (от 156.3 млн. лв.) и избягването на данъчното облагане води до по-ниска брутна добавена стойност (63.3 млн. лв.), по-ниски печалби, по-малък общ фонд работна заплата, по-ниски приходи от осигуровки и данък върху личните доходи и по-ниско потребление, в резултат на което възникват разходи за бюджета (нереализирани приходи от посочените данъци) в размер на млн. лв.
 
Разходите за администриране на новия данък/такса се очаква да бъдат около 1.6 млн. лв.

Нетните ползи за бюджета при този сценарий 119.2 млн. лв.

Разходите на бизнеса за съобразяване/избягване се очаква да бъдат 4.7 млн. лв.

Неизбежно е, че в тази липса на информация по повод тип данък и неговата ставка, изчисленията са донякъде стилизирани. Те се основават на следното:

Основните параметри и съотношения (дял на брутната добавена стойност и печалбата в оборота) се запазват като през 2014 г.

Реализираните приходи от акцизи (такси) означават намаляване на потреблението със съответния размер, като общото потребление се изменя в зависимост от еластичността на търсене спрямо цената и промяната в цената на облаганите стоки. В резултат от въвеждането на новия данък/такса се намалява оборотът на фирмите, добавената стойност в тях, брутните печалби и разходите за труд (фондът работна заплата), броят на заетите лица и съответно потреблението на работниците в тях.
 
Приходите от акцизи (такси) се използват за покриването на бюджетния дефицит.

Намаляването на бюджетния дефицит означава по-малък допълнителен държавен дълг, което спестява разходи за лихви за държавния бюджет.

Лихвеният процент по новоемитиран държавен дълг (със срок до падежа 5 години) е 1% годишно.

Еластичността на търсене на подлежащите на облагане стоки спрямо цената е -1 (т.е. за всеки 1% увеличаване на цената търсеното количество се понижава с 1%).

При данъчна ставка от 3% се приема, че събираемостта на данъчните приходи ще бъде 100% (оптимистично допускане). При по-високи данъчни ставки (например 9%) стимулите за избягване на данъчното облагане водят до понижаване на събираемостта до 90%, като в това предположение не се включва загубата на конкурентност, а търсенето на заместители и заместващ внос – те са разгледани отделно.

Данъчната ставка по предложените акцизи е между 3% и 10%. В третия разгледан сценарий се използва ставка от 9%, тъй като тя е достатъчна за реализиране на брутни приходи от 150 млн. лв., какъвто размер се обсъжда в публичното пространство от защитниците на идеята.
 
Целият данък/такса се поема от потребителите, т.е. цените се увеличават с размера на данъка.
 
Оценките са направени по базови цени от 2015 г.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kalina Marinova
    #7

    @Мони- проблема е чрез акцизи тези проблеми са нерешими - което се доказва именно от акцизите върху цигарите и алкохола - тяхното потребление изобщо не се влиея от акциза, което доказано и статистически и исторически. а отделно е и проблема, че въпросине отчисления за здравеопазване изобщо не могат да бъдат проследени къде изтичат през бюджетите за здравеопазване - НЗОК и републиканси бюджет - както от цигарите, така и от тоз нов акциз не е ясно къде ще потънат тези пари - да си бяхте направили труда поне да прочетете целия текс поне като коментирате .. щото вси1ко това го пише в статията

  2. Kalina Marinova
    #6

    по тази безумна идея писах следното, което адресирам конкретно към тези които смятат, че подобна мярка ще помогне на "На глупаци, освинили се и пукнали от ядене и преяждане с чипс, млечен шоколад, колбаси, сладкиши, бял хляб и други подобни отрови ;)"
    You think your neighbor is fat? you think they aren't capable of healthy choices? but they don't like jogging? don't like vegetables? Well, you don't have to live with it any more!!! Your Government has the solution! - "FOOD TAX"! All you have to do

  3. Krassen Stanchev
    #5

    Точно в това е проблема, че с новия закон може единствено да се влоши, а не да се подобри здравословното състояние на гражданите на тази юрисдикция. Това ясно се вижда от пълния текст на анализ, който може да бъде намерен тук: http://ime.bg/var/images/Interim_Assesment_10092015_with-corrections.pdf желаещите могат да прочетат г, 1-3 от него, ако искат да получат отговор на а) защо данъкът не постига подобряване на здравото в други страни, б) защо и в България няма да има положителен ефект върху здравето

  4. Коментарът е изтрит в 21:19 на 25 май 2018 от автора.
    #4
  5. анита хегерланд
    #3

    Не всичко е пари. Когато една вредна стока стане по-малко продаваема, търговците я заменят с друга, от която да печелят повече. Знае се, че се пълнее от нездравословното хранене, а българите са доказано дебели. Ако боклучавата храна е евтина, а полезната - скъпа, кога ще започне нацията ни да се храни здравословно?

  6. Калико Джо
    #2

    А здравето на хората колко струва?! Или това си е чиста проба лобизъм за некой си хранителен индустриалец?

  7. Мони_deactivated_1480055728
    #1

    Човешкото здраве става още по-важен капитал в момент на финансова криза, когато то е поставено под допълнителни заплахи. Вредните храни дори са опасни от цигарите! Затова този инструмент за ограничаване на опасните продукти се препоръчва и в Европейската стратегия. Акцизът при цигарите трябва да отива в ЗДРАВЕОПАЗВАНЕТО-детска и майчина профилактика и лечение и т„н. Сега едва 1% от акцизите върху цигарите постъпва в Министерството на здравеопазването! Нетните ползи -за здравеопазване! В Румъния отчисленията за здраве се превеждат от производителите или вносителите на тютюневите изделия директно в сметката на Министерството на здравеопазването.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.