Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Фолксваген" започва преговори с България и Турция за новия си завод

Крайното решение се отлага – вероятно за октомври

41 коментара
"Фолксваген" започва преговори с България и Турция за новия си завод

Управителният съвет и Бордът на "Фолксваген" взеха важни, основополагащи решения за бъдещето на концерна, се посочва в съобщение на автомобилния гигант, цитирано във вторник от Дойче веле. Съобщението е публикувано след заседание, на което бе взето и решението да се започнат конкретни преговори за планирания в Европа нов завод на Фолксваген. Преговорите ще се водят с онези потенциални дестинации, които са останали в селекцията, съобщават от концерна, а агенция Ройтерс цитира вътрешни източници, според които тези дестинации са България и Турция.

Същевременно от съобщението става ясно, че германският автомобилостроител няма да вземе скоро окончателно решение за местоположението на своя нов завод в Източна Европа. Първоначално се очакваше решението да бъде взето през май, но това вероятно ще стане при следващото заседание на Борда, планирано за октомври.

"Беше решено да се пристъпи към конкретни преговори за планирания нов завод за множество марки в Европа с останалите потенциални кандидати", се посочва в официално прессъобщение.

България има (поне) едно ключово предимство

Още преди месец агенция ДПА съобщи, че в надпреварата за огромната инвестиция на Фолксваген явно са останали само две страни - България и Турция, припомня Дойче веле. Засега няма ясен фаворит, знае се само, че става дума за инвестиция в размер на над 1 милиард евро, написа тогава ДПА и припомни, че плановете на Фолксваген за изграждане на нова фабрика в чужбина вече предизвикаха смут в Съвета на работниците и служителите на концерна. Синдикалистите смятат, че вместо да се строи нов завод, трябва просто да се преоборудват вече налични мощности.

Българското правителство предпочита да не коментира темата, тъй като преговорите с инвеститора изисквали тишина. През почивните дни обаче президентът Радев коментира преговорите по привличането на немския автомобилостроител. Казаното от него пък предизвика критика от страна предшественика му на поста - Росен Плевнелиев.

По време на визитата си у нас германският президент Франк-Валтер Щайнмайер изрази принципна подкрепа за изграждането на завод на "Фолксваген".

"С този сигнал искаме да изпратим посланието, че Германия има голям интерес политическите, културните и икономическите отношения между нашите две страни да продължат и да станат още по-тесни", каза Щайнмайер.

И докато България и Турция все още могат да таят надежди, Сърбия явно ще трябва да се примири с мисълта, че е отпаднала от надпреварата. Само преди две седмици германският ФАЦ цитира сръбския президент Вучич: "Нашата оферта е по-добра от тази на България. (...) Готови сме да предложим двойно по-високи субсидии и облекчения в сравнение с България. Имаме добре квалифицирани кадри, директно на границата с ЕС. А преди три години въведохме и дуалната образователна система по германски образец". Вучич обаче признава, че България има едно ключово предимство: членството в ЕС.

Плюсовете на Турция

Турция също смята, че има добри шансове да привлече инвестицията. Според хамбургския социолог Ясар Айдън, цитиран от "Аугсбургер Алгемайне", турският вътрешен пазар е голям, производствените разходи - ниски, а кадрите - добре квалифицирани. Освен това поради ръста на безработицата в Турция на тамошния трудов пазар могат да се намерят достатъчно добре обучени хора.

Но предимствата на Турция не се изчерпват само с това, казва Айдън и изброява: Турция има свободен достъп до вътрешния пазар на ЕС, предимство е и близостта с Азия, с Близкия Изток и със сферата на руско влияние. А освен това турската държава насърчава с много пари изследователската и развойната дейност в автомобилостроенето.

Планът на "Фолксваген"

Още в средата на ноември Фолксваген обяви, че през следващите пет години ще увеличи инвестициите си в електромобилност, автономно шофиране и дигитализиране до почти 44 милиарда евро, като 30 милиарда ще бъдат вложени само в електромобилност. Обявено бе също така, че производството на Skoda Karoq и Seat Ateca ще бъде преместено в нова производствена мощност, за която се търси място в Източна Европа. Замислено е новият завод да облекчи производството на Skoda. Още миналата година директорът на дъщерната фирма Бернард Майер заяви, че капацитетите на заводите на Skoda в Европа са изцяло запълнени.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

41 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Kruger
    #41
    Отговор на коментар #40

    Инвеститорите се интересуват единствено и само дали и колко ще спечелят (ROI - възвращаемост). Кой какво казал, написал, човешки права, политика и т.н. - нямат значение (освен ако няма санкции, които да го забраняват). Такава голяма инвестиция се прави след много задълбочен и скъп анализ. Ако тази бъде направена в БГ означава две неща най-общо: преценка за дългосрочна (пр. 20-30 г.) икономическа и законова стабилност в страната (което е положително) и преценка за дългосрочни ниски разходи за труд т.е. слабо икономическо развитие на страната (което е отрицателно). Дано да я направят и да сгрешат във второто, ама надали:)

  2. nik
    #40

    Изхвърлянето на Радев точно преди решението за инвестицията някак се връзва с изхвърлянето на жена му, изригнала не просто срещу Луфтханза, а срещу Германия. С подигравката Дойчлан Убер алес и пр. След като немският президент му е писал, че бъде взето решение в полза на България, значи е бил сигурен. Решението не е взето. Нещо е повлияло. Може би Радев и жена му. Защо? Руснаците считат България за зона на техния интерес и такава инвестиция не е в тяхна полза.

  3. Филка Русофилка
    #39

    Гигaнтcкaтa инвecтиция нa VW в Бългapия щe e 1,4 млpд.€ зa Mehrmarkenfabrik - зa 5 мoдeлa VW, Skoda и Seat. Мaлкo ca зaвoдитe в cвeтa oт тoзи мaщaб. Нa 4000 дкa 5000 cлужитeли и paбoтници, и 650 инжeнepи щe пpoизвeждaт 350 000 aвтoмoбили гoдишнo. Зaвoдът нa Мepцeдec в Мocквa e 5-6 пъти пo-мaлък (250 млн.€, 850 дкa, 1000 paбoтници). Знaчeниeтo нa зaвoдa нa VW зa икoнoмикaтa нa Бългapия щe бъдe 5 пъти пo-гoлямo oткoлкoтo цялaтa aвтoмoбилнa индуcтpия нa Китaй (Pуcия) зa 200 (20) пъти пo-гoлямaтa им икoнoмикa, т. к. никoгa нямa дa пpoизвeдaт 70 (7) млн. aвтoмoбили. Нaпpaвo ги удpямe в зeмятa. :)

  4. Филка Русофилка
    #38

    Cигуpнo нaшeнcки „дъpжaвник“ e пoмoлил VW дa нe oбявявa peшeниe пpeди избopитe, зaщoтo лумпeнитe, кoитo лъжexa, чe инвecтитopитe бягaли, въпpeки чe вcякa ceдмицa oткpивa фaбpики, щяxa дa изглeждaт нacpaни. Бopдът нa WV кaзa, чe дoceгa caмo oглeждaл плoщaдкитe. Eдвa ceгa взexa peшeниe зa изнacянe нa пpoизвoдcтвoтo, зaщoтo e имaлo cилнa cъпpoтивa нa пpoфcъюзитe. Ceгa зaпoчвaт пpeгoвopитe, pecп. кaквo пpeдлaгaмe нacpeщa. Нe ca нaшa paбoтa „плюcoвeтe нa Туpция“. Нe виждaм гoлeми зaглaвия зa „Плюcoвeтe нa Бългapия“. Тe ca пoвeчe, имaшe cepиoзни aнaлизи, нo нe и в aнтипpaвитeлcтвeнитe мeдии.

  5. Ilia Iliev_fb
    #37

    Компроматна война между тролове! ха ха х а Не е възможно! Защото колегиалността им е пословична! Те знаят ,че от едно и също място вода пият и хляб ядат! А и темата банална! Как крадец и мошеник говорят ,че ще копаят , орат ,сеят ,жънат и накрая ще смелят зърното! Някой да им вярва?

  6. Ilia Iliev_fb
    #36

    Гледах на ю-туба видио ,как се сглобяват траковете Мерцедес.
    Всичко е добре.
    Но защо германците са обречени!
    Ами пазарът!
    Основния им стожер за глобализма , САЩ вече здава багажа!
    И себестойноста на материалите им ще нарасва а качеството ще изстава!
    Германците не могат да се съревноват със страни ,където имат големи пазари и съответно големи развойни бази!
    Китай например.
    Всички си мислят много повърхностно!
    Не могат да видят 1000 института С над 1000 служители в Китай и какво могат да достигнат!
    Германия

  7. Коментарът е изтрит в 23:11 на 14 май 2019 от автора.
    #35
  8. Kruger
    #34
    Отговор на коментар #30

    Това е същия съветски трол с ново име, или нов със същата опорна точка.:) Във всеки случай котилито им е същото, със сигурност. Скоро ще напише нещо и за "масивите от данни".

  9. Kruger
    #33
    Отговор на коментар #21

    Имаме стабилни за години напред ниски доходи (т.е. разходи за VW). Гарантирано от ГЕРБ. Вижте къде се оглеждат за тази инвестиция - България, Сърбия, Турция. Страната ни не се съревновава за нещо с Франция, Естония или Словения. И все пак би били добре да стане.

  10. Коментарът е изтрит в 23:56 на 17 октомври 2019 от автора.
    #32

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.