Генно откритие с Нобел за медицина

Италианецът с американско гражданство Марио Капечи, британецът сър Мартин Еванс и американецът Оливър Смитис са тазгодишните носители на Нобеловата награда за медицина за открития, свързани с ембрионалните стволови клетки и рекомбинацията на ДНК при бозайниците, предаде в понеделник Асошиейтед прес, като се позова на съобщението на Нобеловия комитет в Стокхолм.

Според съобщението тримата учени са удостоени с наградата за изследване на основата на въвеждането на специфични генетични модификации в организма на плъхове чрез използването на стволови клетки от ембриони. Става дума за разработване на способ за изключване на едни или други гени в клетките на зародиша (методиката получи названието „генетически нокаут” - gene knockout).

С помощта на тази технология учените се сдобиха с възможността да получат клетъчни линии със зададени физиологически особености, като по този начин се изследва развитието на предопределени генетични заболявания – рак, диабет, муковисцитоза, сърдечно-съдови заболявания.

Сър Мартин Евънс е роден през 1941 г. Той първооткривател на стволовите клетки. Той е възпитаник на Кеймбридж. Професор по генетика на бозайниците в Университета в Кардиф.

Смитис е роден през 1925 г. в Халифакс. Великобритания, завършил е Оксфорд и е професор в Университета на Северна Каролина. Капеки е роден през 1937 г. във Верона, Италия, и работи в медицинския институт при Университета на щата Юта.

Лауреатите на Нобеловата награда за медицина или физиология се определят от Кралския Каролински медикохирургичен институт  в Стокхолм, Швеция.

Сред по-известните учени, получили Нобеловата награда за медицина или физиология, са Иван П. Павлов (Русия, 1904), Роберт Кох (Германия, 1905), Александър Флеминг  (Великобритания, 1945), Джордж Бидъл, Едуард Тейтъм, Джошуа Ледърбърг (САЩ, 1958) и др.

Миналата година наградата получиха американците Андрю Файър и Крейг Мело за откритието на фундаментален механизъм за контрол върху потока на генетичната информация, на РНК-интерференцията - изключването на гени от двойно спирална РНК. Новаторският метод революционализира молекулярната биология и води до разработване на нови мощни генетични медикаменти. Той ще помогне за генетично лечение на болести като рак и СПИН.

Така започна 106-ата седмица на обявяването на Нобеловите награди, която ще приключи на 15 октомври.

Във вторник ще станат известни имената на носителите на престижната награда в областта на физиката, ден по-късно – за химия. Те се връчват от Шведската кралска академия на науките. На 11 октомври ще станат известни наградите за литература. Миналата година носител бе турският писател Орхан Памук. За тази година с големи шансове се сочи италианецът Краудио Магриса.

Нобеловата награда за мир ще стане ясна на 12 октомври и очакванията са носителите да са свързани с борбата срещу глобалното затопляне.

В края на седмицата ще бъде връчено отличието за принос в икономиката, приз, който бе учреден неотдавна.

Нобеловата награда, която се присъжда от 1901 г. тази година е на стойност 10 млн. шведски  крони или 1.54 млн. долара.

Тържествената церемония по награждаването по традиция се провежда на 10 декември, в деня на смъртта на учредителя на наградата Алфред Нобел. Медалът, дипломът и чекът със сумата се връчват от краля на Швеция в Концертния дом на Стокхолм, след което в Синята му зала се дава т. нар. Нобеловски банкет.

Още от